Naukowcy z PWr pomogą w poszukiwaniu leku na koronawirusa

Zespół prof. Marcina Drąga z Politechniki Wrocławskiej znalazł się wśród partnerów projektu Agencji Badań Medycznych i Ministerstwa Zdrowia, którego celami są stworzenie szczepionki przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 i poszukiwania nowych metod leczenia.

prof_marcin_drag_1.jpgAgencja Badań Medycznych jest państwową agencją odpowiedzialną za rozwój badań w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. W związku z zagrożeniem epidemicznym spowodowanym pojawieniem się nowego koronawirusa zapadła decyzja o rozpoczęciu prac nad szczepionką oraz wsparcie prac badawczych nad poszukiwaniem skutecznej terapii. Projekt realizowany będzie przez polskie i międzynarodowe ośrodki badawcze.

Wśród trzech polskich partnerów projektu jest Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Biotechnologii i Antybiotyków wraz z zespołem prof. Marcina Drąga z Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej. Ich zadaniem będzie zintensyfikowanie prac nad inhibitorami proteazy SARS-CoV-2 Mpro, w celu zahamowania działania tego enzymu, co pozwoli na zablokowanie rozprzestrzeniania się wirusa.

Dlaczego jednak ten enzym jest taki ważny? – Powoduje on procesowanie niedojrzałych białek, które znajdują się w środku tego wirusa, czyli pełni bardzo ważną funkcję. Bez niego ten wirus nie jest w stanie przeżyć. Zatem jest świetnym kandydatem na leki. – wyjaśnia prof. Marcin Drąg – W laboratorium profilujemy takie enzymy, dzięki dostępnej technologii, którą sami stworzyliśmy i określamy tak zwaną specyficzność substratową. Jeżeli wyobrazimy sobie, że ten enzym jest zamkiem, to my dorabiamy klucze. I pośród setek milionów dostępnych kombinacji, jesteśmy w stanie wybrać tą jedną, dwie, albo kilka, które są najlepsze, najlepiej rozpoznawalne przez taki enzym – dodaje.

rekordowe_granty.jpgPrace nad enzymem prowadzone są we współpracy z grupą prof. Rolfa Hilgenfelda z Lübeck University w Niemczech, który miał olbrzymi wpływ na wygaszenie poprzedniej epidemii SARS (w 2002/2003 r.). Niemiecki naukowiec opublikował trójwymiarową strukturę proteazy wirusa SARS i jej pierwszego inhibitora. – Opublikował tę pracę i uważa się, że badania, które były prowadzone wokół niej, przyczyniły się również do tego, że tamta epidemia została wygaszona – podkreśla prof. Marcin Drąg.

Drugim partnerem w projekcie jest Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Zadaniem zespołu kierowanego przez prof. Ewę Jankowską będą badania nad zastosowaniem chlorochininy (leku antymalarycznego) u chorych z potwierdzoną infekcją COVID-19 na wczesnym etapie choroby z łagodnymi objawami, aby zapobiec ciężkim powikłaniom płucnym.

Z kolei trzeci partner, Narodowy Instytut Onkologii w konsorcjum z Instytutem Biochemii i Biofizyki PAN i Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, planuje zastosować nowatorską technologię łączącą wykorzystanie bakteriofagów i nanoprzeciwciał do opracowania terapii przeciwko zakażeniom wirusem SARS-CoV-2.

Obecnie prowadzone są także rozmowy dotyczące kształtu i możliwości współpracy m.in. z amerykańskim National Institutes of Health (NIH) i dr. Anthony’m S. Fauci – Dyrektorem Instytutu Chorób Zakaźnych w Waszyngtonie. Agencja Badań Medycznych prowadzi także zaawansowane rozmowy z międzynarodowymi Uniwersytetami w Europie, a otwarcie na współpracę zadeklarowała również Ambasada Chin oraz badacze z Niemiec i Kanady.

Na rozpoczęcie prac nad projektem przeznaczono 5 mln zł, jednak jeśli zajdzie taka potrzeba, środki te będą systematycznie zwiększane.

Pełną rozmową z prof. Marcinem Drągiem na temat badań nad koronawirusem można znaleźć na stronie MNiSW.

mic