TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nasza dydaktyczka Tutorską Inspiracją Roku

Data: 07.10.2022 Kategoria: ludzie politechniki, studia, Wydział Chemiczny

Wręczenie nagród

Dr inż. Anna Stanclik – tutorka, dydaktyczka i badaczka z Wydziału Chemicznego została doceniona tytułem Tutorskiej Inspiracji Roku. Wyróżnienie wręczono jej podczas IX Międzynarodowego Kongresu Tutoringu.

Tutorską Inspiracją Roku zostają: instytucje, które wdrożyły i efektywnie wykorzystują tutoring w środowisku szkolnym/akademickim oraz inspirują inne organizacje i swoich pracowników do rozwoju oraz „niezwykle inspirujące osoby wykorzystujące narzędzia tutorskie do budowania motywacji oraz realizowania indywidualnych projektów edukacyjnych/naukowych”.

Anna StanclikPodczas tegorocznego Międzynarodowego Kongresu Tutoringu tytuły te przyznano Uniwersytetowi Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (za pomysł i realizację procesów tutorskich ze studentami z niepełnosprawnościami) oraz reprezentantce Politechniki Wrocławskiej – dr inż. Annie Stanclik.

Wręczając nagrodę naszej dydaktyczce i badaczce, podkreślano, że nagradzani tutorzy odkrywają i pielęgnują talenty oraz inspirują innych do rozwoju, a także wykorzystują narzędzia tutorskie do budowania motywacji i realizowania indywidualnych projektów edukacyjnych i naukowych, a w tym wszystkim zachowują balans pomiędzy pracą a rozwojem osobistym – równocześnie dbając o oba te obszary.

Dlaczego tutoring?

Dr Stanclik od lat łączy działalność naukową z aktywnością tutorską.

Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Chemicznym Politechniki Wrocławskiej (technologia chemiczna) oraz studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (kierunek: Kierownik zespołu – team leader). Obecnie pracuje jako adiunkt badawczo – dydaktyczny w Katedrze Inżynierii i Technologii Procesów Chemicznych PWr (dyscyplina: inżynieria chemiczna).

Naukowo zajmuje się zagadnieniami związanymi z recyklingiem fosforu, krystalizacją i projektowaniem instalacji przemysłowych. Jej zainteresowania pozanaukowe sięgają od psychologii, poprzez innowacje i nowe technologie, po zarządzanie potencjałem ludzkim i edukacją.

Jako tutorka i coach wspiera studentów, kadrę akademicką, a także liderów i przedsiębiorców w rozwoju potencjału i projektowaniu dalszej ścieżki kariery. Prowadzi szkolenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych m.in. „Projektowanie kariery dla naukowców” dla Polskiej Akademii Nauk.

Jest kierownikiem i równocześnie tutorką w projektach na naszej uczelni: „Mistrzowie Dydaktyki” i „Mistrzowie Dydaktyki - wdrożenie modelu tutoringu na PWr”. Kieruje zespołem ds. wdrożenia modelu tutoringu w projekcie „Mistrzowie Dydaktyki”. Pełni też funkcję koordynatorki prorektora ds. kształcenia ds. tutoringu na Politechnice Wrocławskiej. Jest członkinią komitetu wykonawczego Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr.

– Swój pierwszy proces mentoringowo-coachingowy przeszłam mniej więcej w połowie studiów doktoranckich – wspomina dr Stanclik. – Moja mentorka mieszkała na stałe w Londynie. Spotykałyśmy się co tydzień przez rok. I to był chyba najbardziej przełomowy rok w moim życiu. Rok samoświadomości, odkrywania siebie, swojego potencjału i tego, co tak naprawdę chcę robić w życiu. Uświadomiłam sobie wtedy, że jestem w dobrym miejscu.

Dr Stanclik podkreśla, że szybko doszła do wniosku, że chciałaby wprowadzić podobną ofertę dla studentów na PWr, bo była przekonana, że to zupełnie zmieni ich komfort życia i studiowania.

–  Poza tym studenci często dyskutowali ze mną na tematy związane z rozwojem osobistym i zawodowym – dodaje. – Nie wiedziałam jeszcze, jak to zrobić, jak nazwać taki proces, jak go wprowadzić do praktyki uczelnianej. Mniej więcej trzy lata później, kierując się ciekawością, zapisałam się na szkolenie Szkoła Tutorów Akademickich. Wtedy wszystkie puzzle mojej wizji zaczęły się łączyć. Zdałam sobie sprawę, że to co chcę robić, to jest właśnie tutoring.

Tutorka zaznacza też, że wiele wskazuje na to, że indywidualizacja kształcenia jest rozwijającym się trendem. Liczba studentów z roku na rok jest coraz mniejsza, a jednocześnie kolejne roczniki mają inne wymagania, oczekiwania względem procesu kształcenia. – Jako wykładowca przygotowuję się do tych zmian od bardzo dawna. Rozumiejąc potrzeby rynku, staram się znaleźć odpowiedź na to, jak im sprostać. Jak przygotować studentów do przyszłej pracy, jakie postawy w nich budować/wspierać – tłumaczy.

newsletter

Dr Stanclik zaznacza, że jako liderka zespołu ds. wdrożenia modelu tutoringu na PWr najbardziej jest dumna z tego, że tutoring stał się elementem praktyki uczelnianej Politechniki Wrocławskiej.

– Spotkania tutorów w ramach Tutorskiej Burzy Mózgów, powołanie organizacji studenckiej TuTech wdrażającej idęę tutoringu rówieśniczego czy stworzenie strony internetowej wraz z bazą tutorów – to tylko część działań, które uważam za nasz ogromny sukces. Cieszę się, że mogłam być jego motorem. Oczywiście to wszystko nigdy by się nie wydarzyło, gdyby nie ludzie zaangażowani w ten projekt, którzy pracowali i pracują razem ze mną, żeby dalej rozwijać edukację spersonalizowaną na PWr. Jestem im za to bardzo wdzięczna – podkreśla dr Stanclik.

O tutoringu na Politechnice Wrocławskiej i programach tutoringowych, jakie prowadzi uczelnia, można przeczytać na stronie tutoring.pwr.edu.pl.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję