TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 27.05.2021 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, konferencje/seminaria/wykłady, popularyzacja nauki, projekty międzyuczelniane, Wydział Podstawowych Problemów Techniki
Jak świadomie korzystać z publicznych sieci? Co to znaczy bezpieczne hasło? Jak jeszcze lepiej kształcić w tematyce cyberbezpieczeństwa? To tematy, którymi zajmują się osoby działające w ramach ogólnopolskiej inicjatywy Cyber Lab. Są wśród nich studenci z W11.
Cyber Lab to projekt, który angażuje studentów i absolwentów różnych uczelni w całej Polsce do szerzenia wiedzy o szeroko rozumianym bezpieczeństwie cyfrowym. W pracę na poziomie dolnośląskim włączyli się Rafał Sawicki, Mateusz Jachniak, Gabriel Tański, Bartek Drzazga – studenci Wydziału Podstawowych Problemów Techniki. Koordynatorem Cyber Lab na Politechnice jest dr Wojciech Wodo z Katedry Podstaw Informatyki na W11.
– Pomysł narodził się podczas turnieju CyberSecurity Challenge PL2020 organizowanego przez fundację The Bridge, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji. Jego uczestnicy byli zgodni, że interdyscyplinarna edukacja o cyberbezpieczeństwie i wzywaniach związanych z transformacją cyfrową jest obecnie niezbędna – mówi Rafał Sawicki, ambasador projektu na PWr. Dodaje, że podstawowe umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny być dzisiaj tak samo powszechne jak znajomość obsługi smartfonu czy komputera.
Studenci działają w regionalnych zespołach, w których rozpatrują kwestie bezpieczeństwa cyfrowego w aspekcie prawnym, biznesowym, medycznym, wojskowym i oczywiście informatycznym.
W październiku 2020 roku stworzyli raport „Nowe otwarcie w edukacji o cyberbezpieczeństwie”, w którym dokonali analizy programów nauczania, pod kątem włączenia do nich zagadnień o cyberbezpieczeństwie na politechnikach, wydziałach prawa, ekonomii, biznesu i medycynie.
– Zależy nam na ciągłym podnoszeniu jakości kształcenia w tym temacie. W naszym rozumieniu wzorowym i najbardziej efektywnym podejściem byłoby wyrobienie w ludziach umiejętności myślenia „jak cyberprzestępca”. Tak by zawsze być o krok do przodu i działać według schematu proaktywnego, próbującego wyprzedzić zagrożenia – wyjaśnia Rafał Sawicki, powołując się na historię Franka Abagnale’a, jednego z najsłynniejszych fałszerzy pieniędzy, który po otrzymaniu wyroku współpracował z FBI jako doradca w sprawie oszustw czekowych.
W rekomendacjach wynikających z raportu studenci zwracają też uwagę na kwestię bezpieczeństwa haseł. Mnogość posiadanych przez użytkowników kont, do których logowanie następuje właśnie przez podanie hasła, często stanowi słaby punkt w zabezpieczeniach. – Dlatego tak istotne jest stosowanie i przechowywanie odpowiednich haseł z użyciem menedżerów haseł oraz wykorzystanie uwierzytelniania dwuskładnikowego – podkreślają twórcy raportu.
Uważają, że poczynając od edukacji szkolnej, powinnyśmy dążyć do uświadamiania młodym ludziom, czym są dane wrażliwe i w jaki sposób powinno się je chronić. Społeczeństwo powinno być świadome kwestii używania danych osobowych i danych wrażliwych w miejscach, które nie wzbudzają pełnego zaufania, tj. niezaufanych portalach internetowych, formularzach oraz publicznych i otwartych sieciach Wi-Fi.
– Zagadnienie to dotyczy także obecnych i przyszłych administratorów danych osobowych oraz twórców oprogramowania i osób zajmujących się utrzymaniem systemów informatycznych. Należy stawiać na większe wymagania dotyczące architektury bazy danych, przetwarzania i bezpiecznego przechowywania tylko niezbędnych danych wrażliwych – tłumaczy Rafał Sawicki z WPPT.
Inicjatywa studentów z Cyber Lab spotkała się z przychylną opinią wielu środowisk. Dlatego zrodziła się idea jeszcze szerszej wymiany doświadczeń między ekspertami z różnych branż, naukowcami i studentami z całego świata. Powstało interaktywne forum dyskusyjne dla studentów i ekspertów skupione wokół tematyki cyberbezpieczeństwa - CyberSecurity Roadshow 2021-22.
To cykl edukacyjny, składający się z dziesięciu spotkań. Pierwsze odbędzie się już 31 maja br. w formie zdalnej, początek o godzinie 15. Jego tematem będzie dyskusja o kluczowych możliwościach i wyzwaniach technologicznych wpływających na społeczeństwo i gospodarkę.
Wśród zaproszonych prelegentów są Jürg Lauber – ambasador ONZ, przewodnicząc zespołu zajmującego się bezpieczeństwem (OEWG), gen. Keith Alexander – wieloletni dyrektor NSA, dowódca US Cyber Command w administracji prezydentów Busha i Obamy, członek RN Amazon, twórca i prezes IronNet Cybersecurity, Bruce Schneier z Harvard Kennedy School, kryptolog, ekspert ds. bezpieczeństwa, członek RN Tor Project, a także pułkownik Jeffrey M. Erickson, dyrektor Army Cyber Institute, United States Military, West Point.
Konferencja jest skierowana głownie do studentów, ale może w niej wziąć udział także każdy zainteresowany kwestiami cyberbezpieczeństwa. Wszystkie szczegóły oraz link do transmisji dostępne są na Facebooku.
ISZ
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »