TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 01.06.2023 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczno-Energetyczny
Zaczną od rywalizacji w Holandii, potem trzy dni przerwy i kolejny konkurs w Ohio w USA. Przed studentami z koła PWr Solar Boat Team dwa ważne starty w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych.
Już pierwszego czerwca nasi studenci zaczną walkę o punkty w zawodach Solar Sport One w miejscowości Enkhuizen w północnej części Holandii.
- Występują tam zazwyczaj drużyny z projektami dopracowanymi na najwyższym poziomie, o czym przekonaliśmy się już dwa lata temu, podczas naszego pierwszego startu w tym konkursie, kiedy zajęliśmy siódme miejsce – opowiada Marta Stempniak, wiceprezes KN PWr Solar Boat Team. – Rywalizacja z tymi drużynami będzie dla nas ogromnym wyzwaniem i prawdziwym sprawdzianem naszych możliwości.
W czasie konkursu organizowanych jest kilka konkurencji: Endurance (zadanie polega na wykonaniu jak największej liczby okrążeń w jak najkrótszym czasie), Time trial (gdzie aby zwyciężyć, należy pokonać odcinek trasy w jak najkrótszym czasie, a łodzie będą startowały co minutę), Matchrace (wyścig, w którym wygrywa drużyna, której łódź pierwsza przepłynie linię mety, łodzie startują w parach, a następnie tworzy się z nich drabinkę, która wyłoni ostatecznego zwycięzcę), Speed record (kategoria, w której na krótkim odcinku trasy należy osiągnąć jak najkrótszy czas przepłynięcia) i Ton’s race (wyścig, w którym trzeba pokonać jak najdłuższy dystans w określonym czasie).
W każdej z konkurencji zespoły są osobno punktowane.
– Organizatorzy nie ogłaszali natomiast żadnych punktowanych etapów przed zawodami. Zatem bazujemy tam tylko na tym, co osiągniemy na miejscu podczas konkursu – opowiada Klaudia Szczepocka, liderka działu PR w zespole.
Wyniki Solar Sport One poznamy w sobotę, 3 czerwca.
A już trzy dni później zespół PWr Solar Boat Team zacznie zmagania w Solar Splash w Springfield w stanie Ohio, gdzie będzie rywalizować z 12 innymi drużynami z całego świata i jako jedyna reprezentacja Europy.
– Wszystko dobrze zaplanowaliśmy i nie mamy powodów do stresu – zapewnia Klaudia Szczepocka. – Część naszej ekipy wróci z Holandii trochę wcześniej, ogarnie się w Polsce i lecimy do USA. Na najwyższych obrotach, ale wiemy, że damy radę!
Jak podkreśla zespół, będą to pierwsze zawody w USA w historii koła, zatem studenci nie do końca wiedzą, czego się spodziewać. W przypadku tego konkursu pierwsze punkty zdobywali już na długo przed zawodami, wysyłając organizatorom odpowiednio przygotowany raport techniczny swojej łodzi oraz wideoprezentację. Oprócz nich punktowane będą już wyniki poszczególnych konkurencji w konkursie – najwięcej (bo aż 400 punktów) można zdobyć w Endurance, następnie w Sprincie (250) i w Slalomie (100).
W Holandii studenci wystartują ze swoją najnowszą łodzią – Solaris II, której szczegółów technicznych nie chcą na razie zdradzać.
Z kolei do USA poleciała już ich pierwsza konstrukcja – Solaris I. Łódź ma sześć metrów długości i 1,6 szerokości. Studenci wyposażyli ją w 12 paneli fotowoltaicznych (zajmujących w sumie 6 m kw. powierzchni). Ładują one kilka pakietów akumulatorów litowo-fosforanowo-żelazowych znajdujących się na pokładzie łodzi. Napędza ją silnik o mocy 4,5kW, którego pobór jest tylko nieco większy niż w przypadku siedmiu wiertarek udarowych. Łódź jest w stanie osiągnąć prędkość rzędu 30 km/h.
W ciągu ostatniego roku studenci intensywnie nad nią pracowali, dokonując modyfikacji – na podstawie wniosków ze swojego pierwszego startu w międzynarodowych zawodach.
– Poprawiliśmy m.in. ergonomię pilota – opowiada Marcin Matuszewski, lider działu Konstrukcji w zespole. – Całkowicie przeprojektowaliśmy kokpit, manetkę, kierownicę i układ sterowania, aby zwiększyć komfort kierującego łodzią. Dzięki danym telemetrycznym sieci zasilającej mogliśmy też zoptymalizować układ paneli fotowoltaicznych i kontrolerów solarnych. Wylaminowaliśmy też szafę elektryczną w kształt dopasowany do komponentów, co przełożyło się na zmniejszenie masy łodzi. Udało nam się także opracować nowy układ sterowania, by zoptymalizować proces wodowania łodzi.
O PWr Solar Boat Team
Koło tworzy obecnie około 50 osób i ma stale otwartą rekrutację. Działa na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym PWr, ale w jego składzie są także studenci z innych wydziałów – m.in. Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów oraz Wydziału Mechanicznego.
Koło powstało zaledwie pięć lat temu – w marcu 2018 r. jako inicjatywa członków dwóch innych kół naukowych działających na W9 – Flow i Płomień. Jak podkreślają studenci, ich celem jest projektowanie i konstruowanie wyścigowych łodzi zasilanych za pomocą paneli fotowoltaicznych, które będą nie tylko wydajne i szybkie, ale również bezpieczne i przyciągające wzrok swoją konstrukcją.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »