TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Najpierw Holandia, potem USA. Dwa ważne starty PWr Solar Boat Team

Łódź PWr Solar Boat Team

Zaczną od rywalizacji w Holandii, potem trzy dni przerwy i kolejny konkurs w Ohio w USA. Przed studentami z koła PWr Solar Boat Team dwa ważne starty w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych.

Już pierwszego czerwca nasi studenci zaczną walkę o punkty w zawodach Solar Sport One w miejscowości Enkhuizen w północnej części Holandii.

Zespół Solar Boat Team- Występują tam zazwyczaj drużyny z projektami dopracowanymi na najwyższym poziomie, o czym przekonaliśmy się już dwa lata temu, podczas naszego pierwszego startu w tym konkursie, kiedy zajęliśmy siódme miejsce – opowiada Marta Stempniak, wiceprezes KN PWr Solar Boat Team. – Rywalizacja z tymi drużynami będzie dla nas ogromnym wyzwaniem i prawdziwym sprawdzianem naszych możliwości.

W czasie konkursu organizowanych jest kilka konkurencji: Endurance (zadanie polega na wykonaniu jak największej liczby okrążeń w jak najkrótszym czasie), Time trial (gdzie aby zwyciężyć, należy pokonać odcinek trasy w jak najkrótszym czasie, a łodzie będą startowały co minutę), Matchrace (wyścig, w którym wygrywa drużyna, której łódź pierwsza przepłynie linię mety, łodzie startują w parach, a następnie tworzy się z nich drabinkę, która wyłoni ostatecznego zwycięzcę), Speed record (kategoria, w której na krótkim odcinku trasy należy osiągnąć jak najkrótszy czas przepłynięcia) i  Ton’s race (wyścig, w którym trzeba pokonać jak najdłuższy dystans w określonym czasie).

W każdej z konkurencji zespoły są osobno punktowane.

Prace nad łodzią–  Organizatorzy nie ogłaszali natomiast żadnych punktowanych etapów przed zawodami. Zatem bazujemy tam tylko na tym, co osiągniemy na miejscu podczas konkursu – opowiada Klaudia Szczepocka, liderka działu PR w zespole.

Wyniki Solar Sport One poznamy w sobotę, 3 czerwca.

Jedyna reprezentacja z Europy

A już trzy dni później zespół PWr Solar Boat Team zacznie zmagania w Solar Splash w Springfield w stanie Ohio, gdzie będzie rywalizować z 12 innymi drużynami z całego świata i jako jedyna reprezentacja Europy.

–  Wszystko dobrze zaplanowaliśmy i nie mamy powodów do stresu – zapewnia Klaudia Szczepocka. – Część naszej ekipy wróci z Holandii trochę wcześniej, ogarnie się w Polsce i lecimy do USA. Na najwyższych obrotach, ale wiemy, że damy radę!

ŁódźJak podkreśla zespół, będą to pierwsze zawody w USA w historii koła, zatem studenci nie do końca wiedzą, czego się spodziewać. W przypadku tego konkursu pierwsze punkty zdobywali już na długo przed zawodami, wysyłając organizatorom odpowiednio przygotowany raport techniczny swojej łodzi oraz wideoprezentację. Oprócz nich punktowane będą już wyniki poszczególnych konkurencji w konkursie – najwięcej (bo aż 400 punktów) można zdobyć w Endurance, następnie w Sprincie (250) i w Slalomie (100).

Dwa konkursy – dwie łodzie

W Holandii studenci wystartują ze swoją najnowszą łodzią – Solaris II, której szczegółów technicznych nie chcą na razie zdradzać.

Z kolei do USA poleciała już ich pierwsza konstrukcja – Solaris I. Łódź ma sześć metrów długości i 1,6 szerokości. Studenci wyposażyli ją w 12 paneli fotowoltaicznych (zajmujących w sumie 6 m kw. powierzchni). Ładują one kilka pakietów akumulatorów litowo-fosforanowo-żelazowych znajdujących się na pokładzie łodzi. Napędza ją silnik o mocy 4,5kW, którego pobór jest tylko nieco większy niż w przypadku siedmiu wiertarek udarowych. Łódź jest w stanie osiągnąć prędkość rzędu 30 km/h.

Prace nad łodziąW ciągu ostatniego roku studenci intensywnie nad nią pracowali, dokonując modyfikacji – na podstawie wniosków ze swojego pierwszego startu w międzynarodowych zawodach.

– Poprawiliśmy m.in. ergonomię pilota – opowiada Marcin Matuszewski, lider działu Konstrukcji w zespole. – Całkowicie przeprojektowaliśmy kokpit, manetkę, kierownicę i układ sterowania, aby zwiększyć komfort kierującego łodzią. Dzięki danym telemetrycznym sieci zasilającej mogliśmy też zoptymalizować układ paneli fotowoltaicznych i kontrolerów solarnych. Wylaminowaliśmy też szafę elektryczną w kształt dopasowany do komponentów, co przełożyło się na zmniejszenie masy łodzi. Udało nam się także opracować nowy układ sterowania, by zoptymalizować proces wodowania łodzi.

O PWr Solar Boat Team

Koło tworzy obecnie około 50 osób i ma stale otwartą rekrutację. Działa na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym PWr, ale w jego składzie są także studenci z innych wydziałów – m.in. Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów oraz Wydziału Mechanicznego.

kampaniapwr_2023_baner_750_x100_1.jpg

Koło powstało zaledwie pięć lat temu – w marcu 2018 r. jako inicjatywa członków dwóch innych kół naukowych działających na W9 – Flow i Płomień. Jak podkreślają studenci, ich celem jest projektowanie i konstruowanie wyścigowych łodzi zasilanych za pomocą paneli fotowoltaicznych, które będą nie tylko wydajne i szybkie, ale również bezpieczne i przyciągające wzrok swoją konstrukcją.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję