TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 30.06.2025 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, współpraca z przemysłem, Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów, Wydział Informatyki i Telekomunikacji
Ponad 20 projektów zaprezentowali studenci i studentki w trakcie finału XII edycji Konferencji Projektów Zespołowych. Stworzyli m.in. roboty malujące pasy drogowe i ściany oraz aplikację do poszukiwań zaginionych zwierząt.
Konferencja Projektów Zespołowych to inicjatywa, w ramach której przedstawiciele firm z różnych branż zgłaszają tematy, a studenci z dwóch Wydziałów: Informatyki i Telekomunikacji oraz Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów realizują je, ściśle z nimi współpracując. Dzięki temu mogą zobaczyć, jak wygląda praca w takich przedsiębiorstwach.
Tematy zbierane są w semestrze zimowym, a ich realizacja trwa przez 15 tygodni semestru letniego. Szczególny nacisk kładziony jest na pracę zespołową. Dlatego nad jednym projektem pracują najczęściej 4-5 osobowe grupy.
W tym roku wpłynęło blisko 80 projektów zgłoszonych przez 23 firmy. 24 najbardziej dopracowane rozwiązania można było zobaczyć podczas finałowej gali w budynku C-13. Studenci musieli m.in. przedstawić swój pomysł i zademonstrować jego działanie.
– W tym roku w realizację wszystkich zgłoszonych projektów zaangażowanych było ponad 300 studentów. Co ważne, w trakcie gali finałowej połowa prezentowanych projektów to rozwiązania sprzętowe. Są to nie tylko różnego rodzaju roboty, ale też urządzenia do monitorowania sposobu jazdy samochodem czy ludzkiego ciała. Cieszy też fakt, że są one zrealizowane na wysokim poziomie – mówi dr hab. inż. Maciej Nikodem z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, organizator Konferencji Projektów Zespołowych.
Jednym z takich projektów jest robot malujący pasy drogowe. Zrealizowania projektu zgłoszonego przez firmę PPG Global Business Services Poland podjęli się Maria Płuciennik, Szymon Kunysz, Michał Szleszkowski, Kacper Mach i Karol Pach, studenci kierunku automatyka i robotyka na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów.
– Projekt w dużej części jest związany z naszym kierunkiem studiów, dlatego wybraliśmy go bez wahania. Okazało się, że ma ogromny potencjał dalszego rozwoju, bo tego typu urządzenia nie są jeszcze produkowane w Europie, a w USA zajmuje się tym tylko jedna firma. Tym większą mamy satysfakcję ze stworzenia prototypu – mówi Kacper Mach.
Zbudowany przez studentów robot został wykonany z aluminium i z elementów wydrukowanych na drukarce 3D. Jest sterowany przez aplikację, a użytkownik ma do wyboru dwa tryby – automatyczny, w którym robot porusza się sam, malując pasy o określonej szerokości i długości oraz tryb manualny, gdzie można m.in. sterować prędkością maszyny i wybierać szerokość malowanej linii.
– Zdecydowanie najtrudniejszym elementem było opracowanie mechanizmu malowania. Nie ma do tego gotowych rozwiązań, więc zbudowaliśmy serwomechanizm, który w odpowiednim momencie naciska przycisk rozpylania, farba wpada do znajdującego się niżej pojemnika i jest rozpylana na asfalt – wyjaśnia Kacper.
Z kolei Marcin Kochalski, Mikołaj Hucz, Patryk Witek i Piotr Kędzia z W12 opracowali platformę badającą temperaturę ciała w trakcie uprawniania sportów wytrzymałościowych. Firmie Comarch, która zgłosiła projekt, zależało na urządzeniu, które mierzyłoby temperaturę w sposób ciągły, stworzeniu modelu umożliwiającego szacowanie temperatury wewnętrznej, aplikacji na telefon do prezentowania wyników oraz integracji z komputerami czy zegarkami sportowymi.
– Zainteresował nas pomysł stworzenia nowej technologii dla sportowców, która może być wykorzystywana np. przez biegaczy długodystansowych w trakcie treningów mierzących się z ekstremalnym wysiłkiem. Nasze rozwiązanie pozwala im przeanalizować zebrane dane i na tej podstawie opracować choćby strategię na zawody – tłumaczy Patryk Witek.
Studenci opracowali odpowiedni czujnik i stworzyli aplikację do jego obsługi. W trakcie testów najlepsze wyniki przekazywał przymocowany na wysokości klatki piersiowej, ale można go również umieścić na ręce lub nodze.
Wśród prezentowanych rozwiązań ciekawie wyglądała też aplikacja do identyfikacji zaginionych psów, która powstała we współpracy z firmą estigiti. Opracowali ją Robert Pytel, Mateusz Oleksy, Bartosz Gruca, Mikołaj Pieczaba, Tomasz Piwoda i Jędrzej Radłowski, studenci informatyki technicznej na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji.
Kiedy jakieś zwierzę się zgubi, jego właściciel może dodać zdjęcie pupila i lokalizację, gdzie był ostatnio widziany. Znalazca również dodaje w aplikacji zdjęcie zwierzęcia, a algorytmy sztucznej inteligencji porównują obie fotografie. Obecnie ich skuteczność sięga powyżej 80 proc.
– To właśnie zastosowanie AI wyróżnia naszą aplikację od podobnych programów dostępnych na rynku. Oczywiście sztuczna inteligencja to nie wszystko, bo weryfikacji może również dokonać sam użytkownik, przeglądając najlepiej dopasowane zdjęcia – mówi Mateusz Oleksy. – Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość dodania elementów wyróżniających zaginionego psa np. rodzaj obroży czy cechy szczególne – dodaje.
Twórcom aplikacji zależy, żeby była ona ogólnodostępna i mają już pomysły na jej dalszy rozwój poprzez dodanie możliwości zgłoszenia zaginięcia innych gatunków zwierząt, np. kotów.
– Chcielibyśmy również stworzyć aplikację webową, dostępną na komputerach oraz wprowadzić statystyki lub możliwość gratyfikacji za znalezienie zwierzęcia, choć w tej kwestii wszystko zależałoby jednak od użytkowników – wyjaśnia Tomasz Piwoda.
Wszystkie prezentowane pomysły były oceniane przez jury, w skład którego weszli naukowcy i przedstawiciele firm. Pierwszą nagrodę otrzymał projekt „MindScope – Real-Time Brain Monitoring”, którego celem był pomiar i wizualizacja funkcji mózgu w czasie rzeczywistym przy jednoczesnej poprawie dokładności sygnału za pomocą technik redukcji szumów. Drugie miejsce przyznano rozwiązaniu „TrackMate – Master Every Turn, Own Every Lap”, które wspiera kierowców wyścigowych i rajdowych zarówno w treningu, jak i w zawodach. Nagrodę publiczności otrzymał projekt identyfikacji zaginionych zwierząt.
Głównymi sponsorami XII edycji wydarzenia są firmy PPG Global Business Services Poland i Capgemini.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »