TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 31.10.2024 Kategoria: aktualności ogólne, działania społeczne, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Naukowcy z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego prowadzą inspekcje techniczne i inwentaryzację uszkodzonych mostów i kładek w Lądku-Zdroju oraz Ołdrzychowicach Kłodzkich. Według nich część kładek prawdopodobnie będzie można odbudować jeszcze w tym roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że na obszarach dotkniętym klęską żywiołową na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych znajduje się około 1 000 różnego rodzaju obiektów inżynierskich. Obecnie trudno jednoznacznie oszacować, ile z nich o zostało uszkodzonych i jak długo potrwa usuwanie zniszczeń.
Do Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM) wpłynęło ponad 120 zgłoszeń dotyczących obiektów mostowych i dróg wymagających przeglądu po powodzi. W przeprowadzanie inspekcji technicznych zgłoszonych obiektów zaangażowani są eksperci IBDiM, przedstawiciele Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, a także naukowcy, w tym m.in. badacze z Politechniki Wrocławskiej.
Prace zespołu z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego, który inwentaryzuje mosty w Lądku-Zdroju i Ołdrzychowicach Kłodzkich, koordynuje prof. Wojciech Lorenc. W jego skład wchodzą dr inż. Marco Teichgraeber z Katedry Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk, a także doktoranci Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego – mgr inż. Mikołaj Hojnacki, mgr inż. Maksymilian Janicki, mgr inż. Anna Machulska.
– Część sprawdzanych przez nas mostów i kładek została całkowicie zniszczona, ale po przeprowadzeniu dokładnej inwentaryzacji i odpowiednim ich przygotowaniu nadają się one do odbudowania. W szczególności chodzi tu o kładki stalowe, których pomosty zostały „zmyte” z podpór i przyczółków – mówi prof. Wojciech Lorenc. – Przy właściwych pracach część z nich da się w miarę szybko przywrócić do użytku. Jednak są też takie mosty i kładki, które należy odbudować praktycznie od podstaw – dodaje.
Według wstępnych szacunków przepraw, w odbudowanie których mogą być zaangażowani nasi naukowcy, może być nawet kilkanaście. We współpracy z firmą Fasys-Mosty zinwentaryzowano dotychczas pięć takich obiektów – kładkę zespoloną i historyczny kamienny most św. Jana w Lądku-Zdroju oraz trzy kładki o konstrukcji stalowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich.
– Największym wyzwaniem będzie budowa nowych kładek i mostów. Konstrukcje te należy zaprojektować i zbudować tak, żeby te nowe przeprawy były bardziej odporne na działanie powodzi. Projekty tych obiektów powinny też być w miarę powtarzalne, by móc je sprawnie odbudować – wyjaśnia dr inż. Marco Teichgraeber.
Na kładce w Lądku-Zdroju trwają już prace naprawcze. Kładki w Ołdrzychowicach Kłodzkich, które zostały już dwukrotnie zinwentaryzowane przez specjalistów z W2, powinny być odbudowane do końca roku. Duże ich fragmenty nie zostały uszkodzone i zostały już oczyszczone oraz zabezpieczone na brzegu rzeki Białej Lądeckiej. Budowa nowych przepraw od podstaw to jednak znacznie dłuższa perspektywa.
– Przygotowaliśmy już szkice koncepcyjne dla kładek, które wymagają całkowitej odbudowy, a teraz musimy opracować ich wstępne przekroje i kształty – dodaje naukowiec z W2.
W badanie stanu technicznego kamienic i budynków mieszkalnych w Stroniu Śląskim, Lądku Zdroju, Kłodzku, Głuchołazach i Jarnołtówku włączyła się także w ramach wolontariatu grupa pracowników naukowych i doktorantów Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego naszej Uczelni z Katedry Geotechniki, Hydrotechniki, Budownictwa Podziemnego i Wodnego oraz Katedry Konstrukcji Budowlanych. W tym zakresie aktywnie współpracując oni z Dolnośląską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa.
W ocenach stanu technicznego konstrukcji budowlanych oraz w projektowaniu wzmocnień zagrożonych budynków wzięli udział dr hab. inż. Dariusz Bajno, prof. uczelni, dr hab. inż. Marek Maj, prof. uczelni, dr inż. Michał Musiał, mgr inż. Maciej Pazdan, dr inż. Jarosław Rybak, prof. Krzysztof Schabowicz i prof. Andrzej Ubysz.
Podstawowym celem tych prac jest konstrukcyjne zabezpieczenie budynków, które mogą zostać jeszcze wyremontowane, pomoc w przywróceniu budynkom stanu technicznego pozwalającego na ich zamieszkanie, a także inwentaryzacje będące podstawą do odszkodowań od ubezpieczycieli.
Aktualnie opracowano już projekty wzmocnień (częściowo zrealizowane) uszkodzonych budynków wzdłuż brzegu rzeki Białej Lądeckiej w Stroniu Śląskim, Lądku Zdroju i okolicznych wsiach oraz opracowano remonty i odbudowę obiektów technologicznych infrastruktury Oczyszczalni Ścieków w Kłodzku w dolinie Nysy Kłodzkiej.
Wykonywane prace są realizowane przy współpracy z lokalnymi władzami i wspólnotami mieszkaniowymi.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »