TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 21.05.2025 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny
PWR Racing Team z nagrodą w konkursie „Młode Talenty” organizowanym przez Dolnośląski Klub Kapitału. Możemy też pochwalić wyróżnieniem dla Radosława Wróbla i Kacpra Markiewicza rozwijających swoje pomysły w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości PWr.
Konkurs „Młode Talenty” organizuje Dolnośląski Klubu Kapitału, a patronat honorowy nad przedsięwzięciem sprawują marszałek i wojewoda naszego województwa.
Nagrody i wyróżnienia przyznaje kapituła, którą tworzą rektorzy uczelni, reprezentanci władz regionu i przedsiębiorcy. Najpierw w każdej z sześciu kategorii typowani są trzej finaliści, a podczas uroczystej gali w Auli Leopoldina poznaliśmy zwycięzców. Laureaci zyskują statuetkę autorstwa wrocławskiego rzeźbiarza Jarosława Nowaka i nagrody pieniężne.
Finalistów i zwycięzców IX edycji konkursu wyłoniono spośród 61 zgłoszeń.
W kategorii „sukces w zakresie innowacji” kapituła przyznała nagrodę zespołowi PWR Racing Team. Nagrodę w imieniu grupy odebrał jej lider Paweł Wójcik.
PWR Racing Team to strategiczne koło naukowe naszej uczelni i zespół wyścigowy od 16 lat rozwijający bolidy klasy Formula Student. Do tej pory studenci i studentki zbudowali 15 pojazdów wyścigowych, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych, a obecnie pracują nad kolejną konstrukcją, która zostanie zaprezentowana w nadchodzącym sezonie.
W tym sezonie dużą uwagę poświęcają kierowcy, jako że ma decydujący wpływ na osiągi bolidu. Jak podkreślają, ich pojazdy osiągnęły już bardzo wysoki poziom technologiczny, ale to reakcje i precyzja kierującego decydują o tym, jak skutecznie bolid wykorzystuje swój potencjał na torze. Dlatego podjęli decyzję o zoptymalizowaniu ergonomii kierującego, aby zapewnić maksymalny komfort, lepszą kontrolę nad pojazdem i mniejsze zmęczenie podczas jazdy.
Przeprowadzili więc kompleksowe analizy z wykorzystaniem technologii eye-tracking, skanowania 3D i Ergostandu. Skoncentrowali się na dostosowaniu pozycji ciała, optymalizacji ustawienia fotela, kierownicy i pedałów, co umożliwiło im większą integrację kierującego z pojazdem. Stworzyli kokpit, który minimalizuje napięcie mięśniowe i pozwala w pełni skupić się na prowadzeniu bolidu, co w sportach motorowych jest kluczowe dla uzyskania najlepszych wyników.
Ważnym elementem badań było monitorowanie poziomu stresu kierowców za pomocą galwanometru skórnego (GSR). Czujnik ten mierzy aktywność elektrodermalną organizmu, pozwalając na analizę reakcji fizjologicznych w różnych ustawieniach pozycji ciała. Testy przeprowadzili w serii kontrolowanych pomiarów, badając wpływ kąta nachylenia fotela i układu pedałów na komfort i koncentrację. Wyniki wykazały, że nawet drobne zmiany w ergonomii mają bezpośredni wpływ na redukcję zmęczenia i poprawę precyzji jazdy, a to pozwoliło im na dalszą optymalizację konstrukcji kokpitu.
Wprowadzone zmiany w ustawieniu fotela wymagały również przeprojektowania firewalla – osłony oddzielającej kierowcę od wysokonapięciowego układu trakcyjnego. Zespół podjął decyzję o zintegrowaniu go z fotelem, co pozwoliło na redukcję masy i usprawnienie procesu serwisowania bolidu. Dzięki temu dostęp do kluczowych podzespołów stał się szybszy i łatwiejszy, a to skraca czas konserwacji podczas zawodów i pozwala na efektywniejszą pracę zespołu w warunkach wyścigowych.
Po wprowadzeniu tych wszystkich zmian kierowca PWR Racing Team ma lepsze wyczucie bolidu i wykonuje manewry na torze z wyższą precyzją. Ograniczenie punktów nacisku, zmniejszenie zmęczenia i poprawiona integracja z pojazdem przekładają się na szybszy czas jego reakcji i większą kontrolę nad pojazdem.
Studenci i studentki z PWR Racing Team zaznaczają, że innowacje w zakresie ergonomii kokpitu mają istotne znaczenie nie tylko dla motorsportu, ale także dla przyszłości przemysłu motoryzacyjnego.
– Personalizacja pozycji kierowcy z wykorzystaniem zaawansowanych metod biomechanicznych może w przyszłości wpływać na rozwój samochodów, w których komfort i redukcja zmęczenia mogą odegrać kluczową rolę – przekonują.
Z kolei w kategorii „sukces w zakresie przedsiębiorczości” wyróżnieniem mogą pochwalić się Radosław Wróbel i Kacper Markiewicz, którzy przy wsparciu Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości rozwijają dwa projekty.
Eagle Systems to opracowany przez nich system do pomiaru skoku zawieszenia na motocyklu torowym, pozwalający na analizę i optymalizację parametrów pojazdu. Taki system może być wykorzystywany przez profesjonalnych zawodników serii wyścigowych do poprawy czasu przejazdu oraz przez amatorów jeżdżących na torach – do poprawy techniki jazdy.
Jak podkreślają twórcy rozwiązania, do tej pory trzech zawodników z Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski i BMW MCup współpracowało z Eagle Systems w pilotażowym sezonie 2024, dążąc do poprawy czasu okrążenia i jazdy na torze. Każdy z zawodników poprawił swój życiowy czas na Torze Poznań, a do tego uzyskali wysokie miejsca w rywalizacji.
Z kolei Blue Compass jest systemem rekrutacji polegającym na pełnej weryfikacji umiejętności i doświadczenia kandydata. Na tej podstawie dobierane są odpowiednie oferty pracy. Jak tłumaczą twórcy projektu, dzięki temu systemowi firma nie musi samodzielnie weryfikować kandydata lub oceniać jego wiedzy na podstawie CV oraz dostaje najbardziej pasujących kandydatów. Pozwala to zaoszczędzić czas firmie i skrócić proces rekrutacji. Natomiast kandydat nie musi wysyłać wielu CV, dopasowywać go do każdej oferty oraz kilkukrotnie przechodzić weryfikacji podstawowych umiejętności. Finaliści konkursu planują uruchomienie programu pilotażowego dla wybranej grupy studentów PWr, która przejdzie proces łączenia odpowiednich kandydatów z ofertami staży i pracy, skracający czas rekrutacji i weryfikujący realne umiejętności.
Dolnośląski Klub Kapitału organizuje konkurs „Młode Talenty”, by promować i nagradzać studentów oraz młodych pracowników nauki, którzy odnieśli znaczący sukces naukowy, w działalności innowacyjnej, artystyczny, społeczny, sportowy oraz jako młodzi przedsiębiorcy.
Inicjatywa realizowana jest od 2017 r. Informacje o wszystkich laureatach można znaleźć na stronie konkursu.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »