Ministerialne stypendia dla wybitnych młodych naukowców z PWr

Stypendyści z PWr

Minister Edukacji i Nauki przyznał stypendia ponad dwustu wybitnym młodym naukowcom. Najwięcej laureatów – 16 – swoje badania prowadzi na Politechnice Wrocławskiej. Stypendyści przez trzy lata będą otrzymywać dofinansowanie w wysokości 5 390 zł miesięcznie.

Stypendia trafiły w środę, 23 czerwca, do młodych naukowców, którzy prowadzą innowacyjne badania naukowe na wysokim poziomie i cieszą się dorobkiem naukowym o wysokim prestiżu i międzynarodowym zasięgu. Przyznano je doktorantom lub nauczycielom akademickim, którzy nie posiadają stopnia doktora albo posiadają stopień doktora, ale od momentu jego uzyskania nie upłynęło jeszcze siedem lat.

W tym roku do ministerstwa wpłynęło blisko 1900 wniosków, a stypendia otrzymało ostatecznie 217 młodych naukowców, w tym 52 doktorantów. Najwięcej stypendiów – 16 – zostało przyznanych badaczom zgłoszonym przez Politechnikę Wrocławską. Są to:

piotr_cyganowski_pwr.jpgDr inż. Piotr Cyganowski (Wydział Chemiczny)

Jego badania wpisują się w trend otrzymywania nowych nanomateriałów do kontroli i zwalczania chorób cywilizacyjnych. Opracował Uniwersalną Platformę Materiałową (UPM) do wielofunkcyjnych, interdyscyplinarnych zastosowań, łączącą dziedziny inżynierii chemicznej oraz inżynierii i ochrony środowiska. Dzięki temu stworzył szereg metod i materiałów zwiększających efektywność recyklingu Złota (Au) ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, jak również separacji Molibdenu (Mo), Wanadu (V) i Renu (Re) z roztworów symulujących półprodukty przetwarzania złóż miedzi i molibdenu.

bartosz_gil_pwr.jpgDr inż. Bartosz Gil (Wydział Mechaniczno-Energetyczny)

Prowadzi badania mające na celu określenie przydatności nowych mieszanin azeo- i zeotropowych w realizacji obiegów lewobieżnych. Analizowane przez niego mieszaniny charakteryzują się znikomym wpływem na tworzenie efektu cieplarnianego, co jest obecnie dominującym kryterium wykorzystania substancji jako czynników chłodniczych. Wkrótce rozpocznie także prace nad projektem COOLSPACES polegającym na opracowaniu, wdrożeniu i rozpowszechnieniu pionierskiej technologii w celu poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej.

mikolaj_janicki_pwr.jpgMikołaj Janicki (Wydział Chemiczny)

Zajmuje się wyjaśnieniem skomplikowanych mechanizmów reakcji fotochemicznych, aktywowanych promieniowaniem ultrafioletowym. Znajdują one zastosowanie w wielu dziedzinach nauki, m.in. w badaniach chemicznych początków życia na ziemi oraz w terapii fotodynamicznej. Jednym z głównych wątków jego badań jest zrozumienie, jaką rolę odgrywają cząsteczki rozpuszczalnika w reakcjach fotochemicznych ważnych biologicznie związków chemicznych, jak i ich prekursorów.

kamil_krzywinski_pwr.jpgKamil Krzywiński (Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego)

W swoich badaniach skupia się na analizie parametrów termicznych i mechanicznych modyfikowanych żywic epoksydowych. Jeden z jego projektów ma na celu wykorzystanie dostępnych na rynku mączek w celu poprawy parametrów żywicy jako materiału adhezyjnego. Pozostała część badań ukierunkowana jest na utylizację kruszyw odpadowych w posadzkach żywicznych.

adam_moyseowicz_pwr.jpgDr inż. Adam Moyseowicz (Wydział Chemiczny)

Jego badania dotyczą syntezowania nowych materiałów bazujących na węglu i cynie, które będą wykorzystywane w nowych typach akumulatorów – sodowo-jonowych (Na-ion). Mogą one stanowić alternatywę dla popularnych akumulatorów litowo-jonowych, wykorzystywanych niemal wszędzie, od przenośnej elektroniki po pojazdy elektryczne.

pawel_mrowinski_pwr.jpgDr inż. Paweł Mrowiński (Wydział Podstawowych Problemów Techniki)

Pracuje w Katedrze Fizyki Doświadczalnej, gdzie zajmuje się wykorzystaniem półprzewodnikowych nanostruktur kwantowych, które w połączeniu z zaawansowanymi metodami inżynierii materiałowej oraz inżynierii fotonicznej są zdolne do zastosowań w nanofotonice i optyce kwantowej.

maciej_pieczarka_pwr.jpgDr inż. Maciej Pieczarka (Wydział Podstawowych Problemów Techniki)

Prowadzi eksperymentalne badania nad fundamentalnymi właściwościami kwantowych cieczy świetlnych, złożonych z kondensatów Bosego-Einsteina polarytonów ekscytonowych w optycznych mikrownękach planarnych. Jest to dziedzina fizyki zapoczątkowana zaledwie kilkanaście lat temu. Jego badania na temat „chlupotania” supercieczy świetlnej w laserze zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Physical Review Letters”.

wioletta_rut_pwr.jpgDr inż. Wioletta Rut (Wydział Chemiczny)

W swojej pracy naukowej zajmuje się enzymami proteolitycznymi, specyficznością substratową, markerami chemicznymi oraz chemią kombinatoryczną. Współpracuje m.in. z prof. Marcinem Drągiem w poszukiwaniach skutecznego leku na koronawirusa.

anna_siekierka_pwr.jpgDr inż. Anna Siekierka (Wydział Chemiczny)

Jej zainteresowania naukowe dotyczą elektromembranowych metod separacji jonów przy jednoczesnym odzysku energii. Zajmuje się głównie separacją jonów litu zarówno ze źródeł pierwotnych, jakimi są solanki, wody morskie czy wody geotermalne, jak również ze źródeł wtórnych, do których możemy zaliczyć roztwory poługowe zużytych baterii czy akumulatorów.

piotr_szymanski_pwr.jpgDr inż. Piotr Szymański (Wydział Informatyki i Zarządzania)

Jego pasją naukową i społeczną jest wykorzystywanie metod z analizy danych i sztucznej inteligencji w celach istotnych społecznie - głównie analizie danych miejskich, czasoprzestrzennych, w tematyce mobilności, czy jakością powietrza. Interesuje go również zagadnienie spontanicznych rozmów międzyludzkich, przetwarzania języka i struktury tych rozmów, od mowy do transkrybowanego tekstu.

Dr inż. Przemysław Błasiak (Wydział Mechaniczno-Energetyczny)

Pracuje w Katedrze Termodynamiki i Odnawialnych Źródeł Energii, gdzie zajmuje się numerycznym modelowaniem procesów cieplno-przepływowych (Computational Fluid Dynamics - CFD) w maszynach energetycznych, takich jak np. pulsacyjne rurki ciepła lub rozprężarki wielołopatkowe.

filip_formalik_pwr.pngDr inż. Filip Formalik (Wydział Chemiczny)

Zajmuje się badaniami właściwości fizycznych i chemicznych materiałów porowatych typu MOF (ang. metal-organic framework) oraz zachodzących w nich zjawisk takich jak adsorpcja czy dyfuzja gazów. Prowadzone przez niego badania są podstawą przyszłych zastosowań nowych materiałów nano-porowatych w wielu istotnych dla środowiska gałęziach inżynierii i przemysłu, takich jak m.in. składowanie gazów energetycznych (wodór, metan), separacja biogazu, chłodzenie adsorpcyjne czy wychwytywanie wody z atmosfery (tzw. water harvesting).

stanislaw_saganowski_pwr.jpgDr inż. Stanisław Saganowski (Wydział Informatyki i Zarządzania)

Eksploruje obszary informatyki afektywnej oraz analizy sieci społecznościowych. Współprowadzi interdyscyplinarną grupę badawczą Emognition, zajmującą się rozpoznawaniem emocji z sygnałów fizjologicznych i reakcji behawioralnych.

katarzyna_smolinska-kempisty_pwr.jpgDr inż. Katarzyna Smolinska-Kempisty (Wydział Chemiczny)

Jej zainteresowania naukowe oscylują w obrębie polimerów biomimetycznych oraz separacyjnych procesów membranowych. W trakcie dotychczasowej pracy naukowej zajmowała się m.in. modyfikacją membran polimerowych tak, aby możliwe było otrzymanie nanozaworów oraz kanałów jonowych. Opracowywała również membrany z odciskiem molekularnym zdolne do separacji związków o wymiarach znacznie mniejszych niż pory modyfikowanej membrany.

dawid_skrzypczak_pwr.jpgDr inż. Dawid Skrzypczak (Wydział Chemiczny)

Realizuje prace badawcze nad opracowaniem innowacyjnych produktów dla precyzyjnego rolnictwa z wykorzystaniem surowców odnawialnych. Prowadzi również badania nad biosorpcją (modelowanie matematyczne), w szczególności nad różnymi zastosowaniami tego procesu, które obejmują wytwarzanie dodatków paszowych czy nawozów z mikroelementami. Jego zainteresowania naukowe skupiają się również na zastosowaniu naturalnych biopolimerów hydrożelowych do produkcji struktur kompozytowych o kontrolowanym uwalnianiu wybranych składników (nawozy, agrochemikalia) do środowiska.

adam_szukalski_pwr.jpgDr inż. Adam Szukalski (Wydział Chemiczny)

Jego zainteresowania naukowe związane są z inżynierią materiałową wielofunkcyjnych związków organicznych, które dzięki swoim właściwościom fizykochemicznym mogą znaleźć zastosowanie w fotonice, spektroskopii laserowej czy nowoczesnych technologiach addytywnych, takich jak druk 3D. Wśród badanych materiałów znajdują się biopolimery, np. DNA, czy też polimery fluorofotochromowe, dla których dzięki odpowiedniej funkcjonalizacji uzyskuje i bada procesy wzmocnienia, generacji i modulacji światła wykorzystując silne źródła monochromatyczne o różnych częstościach.

W sumie na sfinansowanie przyznanych stypendiów ministerstwo przeznaczyło blisko 42 mln zł. Pełną listę laureatów można znaleźć na stronie MEiN.