TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Łódź solarna znowu na Odrze. Kolejne testy wynalazku studentów PWr [ZDJĘCIA]

Za nami kolejne testy łodzi solarnej, którą skonstruowali studenci z PWr Solar Boat Team. Tym razem sprawdzane były m.in. układ sterowania, komunikacja pilota z lądem oraz telemetria. Wszystko pod kątem jesiennych zawodów w Holandii.

Łódź solarna - testy na Odrze

Próbę testową, podobnie jak wcześniejszą, zorganizowano przy Bulwarze im. Rektora Stanisława Kulczyńskiego. W porównaniu z poprzednią próbą młodym konstruktorom udało się wprowadzić kilka poprawek. – Jeśli chodzi o konstrukcję łodzi, to dodaliśmy nową powłokę lakierniczą, ale też poprawiliśmy rozmieszczenie masy w pojeździe oraz znacznie doprecyzowaliśmy też układ sterowania – tłumaczy Dominika Dewor, liderka zespołu PWr Solar Boat Team.

W kwietniowych testach zauważono problem w komunikacji pomiędzy pilotem a obsługą naziemną łodzi. Tutaj także studenci wprowadzili nowe rozwiązania, które sprawdziły się w trakcie sobotniej próby. – W sferze elektronicznej ulepszyliśmy jeszcze jeden element – chodzi o telemetrię z danymi akumulatorów – wyjaśnia Dominika Dewor.

Łódź, która poleci

Łódź solarna - pokaz na OdrzeJednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 mkw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW – co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h. A docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu i redukcję oporów hydrodynamicznych.

Powstaje na międzynarodowe zawody łodzi solarnych – organizowane jesienią w Holandii (Solar Sport One). W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi.

Nad łodzią pracowali początkowo członkowie dwóch kół z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego – Flow i Płomień. Z czasem stworzyli własne – PWr Solar Boat Team – które rozrosło się do tego stopnia, że obecnie jest jednym z największych na uczelni. Zrzesza około 70 osób z niemal wszystkich wydziałów PWr (a nawet filii Politechniki Wrocławskiej w Legnicy) – są w nim m.in. programiści, elektrycy, chemicy, fizycy, mechanicy, a także architekt i górnik.

Swoją łódź PWr Solar Boat Team przygotowuje dzięki środkom pozyskiwanym z uczelni oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, Funduszu Aktywności Studenckiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego czy wrocławskiego magistratu.

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję