TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 12.06.2021 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczno-Energetyczny
Za nami kolejne testy łodzi solarnej, którą skonstruowali studenci z PWr Solar Boat Team. Tym razem sprawdzane były m.in. układ sterowania, komunikacja pilota z lądem oraz telemetria. Wszystko pod kątem jesiennych zawodów w Holandii.
Próbę testową, podobnie jak wcześniejszą, zorganizowano przy Bulwarze im. Rektora Stanisława Kulczyńskiego. W porównaniu z poprzednią próbą młodym konstruktorom udało się wprowadzić kilka poprawek. – Jeśli chodzi o konstrukcję łodzi, to dodaliśmy nową powłokę lakierniczą, ale też poprawiliśmy rozmieszczenie masy w pojeździe oraz znacznie doprecyzowaliśmy też układ sterowania – tłumaczy Dominika Dewor, liderka zespołu PWr Solar Boat Team.
W kwietniowych testach zauważono problem w komunikacji pomiędzy pilotem a obsługą naziemną łodzi. Tutaj także studenci wprowadzili nowe rozwiązania, które sprawdziły się w trakcie sobotniej próby. – W sferze elektronicznej ulepszyliśmy jeszcze jeden element – chodzi o telemetrię z danymi akumulatorów – wyjaśnia Dominika Dewor.
Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 mkw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW – co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h. A docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu i redukcję oporów hydrodynamicznych.
Powstaje na międzynarodowe zawody łodzi solarnych – organizowane jesienią w Holandii (Solar Sport One). W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi.
Nad łodzią pracowali początkowo członkowie dwóch kół z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego – Flow i Płomień. Z czasem stworzyli własne – PWr Solar Boat Team – które rozrosło się do tego stopnia, że obecnie jest jednym z największych na uczelni. Zrzesza około 70 osób z niemal wszystkich wydziałów PWr (a nawet filii Politechniki Wrocławskiej w Legnicy) – są w nim m.in. programiści, elektrycy, chemicy, fizycy, mechanicy, a także architekt i górnik.
Swoją łódź PWr Solar Boat Team przygotowuje dzięki środkom pozyskiwanym z uczelni oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, Funduszu Aktywności Studenckiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego czy wrocławskiego magistratu.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »