TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Łódź solarna wkrótce na Odrze

Data: 21.03.2019 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Budowa łodzi solarnej, nad którą pracują studenci z Politechniki Wrocławskiej, wchodzi w nowy etap. Gotowa jest już kompozytowa forma, z której powstanie kadłub, a wkrótce rozpoczną się także pierwsze testy wypornościowe na Odrze

pwr_solar_boat_marzec_2.jpgGrupa projektowa PWr Solar Boat powstała z inicjatywy studentów Kół Naukowych „Flow” i „Płomień” działających na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej. Przygotowywana przez nich łódź ma wystartować w międzynarodowych zawodach, które w lipcu odbędą się w Monako.

Projekt zakłada budowę jednoosobowej łodzi o długości ok. 5,5 m wyposażonej w panele fotowoltaiczne o powierzchni 6 m kw. Konstrukcja będzie także posiadać m.in. hydroskrzydła, czyli specjalne płaty nośne, które są montowane pod kadłubem. Przy nabraniu odpowiedniej prędkości powodują one wynurzanie się kadłuba z wody, dzięki czemu zmniejsza się opór i łódź może płynąć znacznie szybciej. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w wodolotach, a w wypadku łodzi solarnych pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie mocy silnika i paneli.

– Jeśli chodzi o kwestie konstrukcyjne, to jesteśmy już na końcowym etapie przygotowania formy, w której będziemy wykonywali kadłub z kompozytu. Prototyp formy testowaliśmy już na Odrze, sprawdzając m.in. jego wyporność. Początkowo projekt zakładał, że kadłub łodzi będzie wykonany z włókna węglowego, jednak ostatecznie zapadła decyzja, że powstanie on z włókna szklanego – mówi Wiktoria Lada, główna koordynatorka projektu.

Takie rozwiązanie jest dużo tańsze, a dodatkowo – przy porównaniu odpowiednich proporcji –okazało się, że poprzez zastosowanie włókna szklanego zwiększy się wytrzymałość całej konstrukcji. – Chociaż kadłub będzie cięższy, to jednak wzrośnie stabilność. Szacujemy, że łódź będzie się mogła rozpędzić do ok. 40 km/h. Wszystko zależy jednak od warunków atmosferycznych – wiatru, słońca, a nawet zasolenia wody – dodaje Adrian Banachowicz, jeden z koordynatorów sekcji marketingu.

pwr_solar_boat_marzec_1.jpgAby poprawić stabilność młodzi konstruktorzy zdecydowali się także na przeprojektowanie i zoptymalizowanie pływaków, które teraz będą wystającymi elementami głównej płyty kadłuba. Pozwolą one na powrót do położenia równowagi w momencie, gdy łódź będzie się zbytnio wychylała.

Prace nad kadłubem, skrzydłami nośnymi, sterowaniem oraz optymalizacją parametrów pod względem hydrodynamicznym studenci chcieliby zakończyć przed Wielkanocą. Gdy tylko przygotowane zostaną elementy związane z elektroniką, rozpoczną się pierwsze testy wypornościowe na wodzie. Wciąż czekają jednak m.in. na dostarczenie silnika, który ma mieć moc ok. 5 kW.

– Praca nad tym projektem to dla nas wszystkich całkiem nowe wyzwanie. Chociaż mamy dostęp do części dokumentacji technicznej z poprzednich edycji zawodów, to tak naprawdę wszystkiego musimy się uczyć sami. Członkowie zespołu cały czas się doszkalają, więc gdy pojawiają się jakieś nowe opracowania na ten temat albo nowe badania, to staramy się je uwzględnić w naszym projekcie – podkreśla Adrian Banchowicz.

Zawody w Monako, w których chcą wystartować nasi studenci, to największa i najbardziej prestiżowa tego typu impreza na świecie. Biorą w niej udział nie tylko zespoły uczelniane, lecz także profesjonalne grupy konstruktorów. Ekipy rywalizują w trzech konkurencjach – przyspieszenia, slalomu oraz wyścigach. 

– Kwestia wykorzystania paneli fotowoltaicznych na łodziach staje się coraz popularniejsza. Póki co tego typu rozwiązania możemy oglądać np. na katamaranach i mają one zastosowanie czysto komercyjne, ale ta branża zaczyna się mocno rozwijać zwłaszcza w gałęzi transportu wodnego. To, czy skorzysta z tego również przemysł, zależy w dużej mierze od zwiększenia efektywności paneli fotowoltaicznych – wyjaśnia Wiktoria Lada.

W projekt budowy łodzi zaangażowanych coraz więcej firm, które zaoferowały naszym studentom pomoc merytoryczną i materiałową. – Mimo to cały czas poszukujemy nowych sponsorów, aby projekt posiadał jak najwięcej nowoczesnych rozwiązań  – dodaje Adrian Banachowicz.

Obecnie nad łodzią pracują 44 osoby, ale okazuje się, że to ciągle za mało, dlatego wkrótce rozpocznie się rekrutacja do zespołu. Spotkanie informacyjne dla kandydatów zaplanowano na poniedziałek, 25 marca, a więcej o projekcie będzie się można dowiedzieć podczas piątkowych Dni Aktywności Studenckiej, które odbędą się w budynku C-13.

Więcej informacji o PWr Solar Boat na Facebooku.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję