TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Siedem studenckich organizacji z PWr walczy o nagrody w konkursie KOKON

Data: 02.06.2016 Kategoria: aktywność studencka

Do 5 czerwca można oddawać głosy na studenckie projekty zakwalifikowane do Konkursu Kół Naukowych KOKON. Organizuje go Forum Uczelni Technicznych. Zwycięzcy mogą liczyć na nagrody finansowe i rzeczowe

Studenckie projekty rywalizują w kategoriach: architektura i budownictwo; mechanika; elektryka, elektronika i automatyka; technologie materiałowe, chemia i biotechnologia oraz IT. Nagrody przyznają w nich jurorzy – przedstawiciele organizatora konkursu, czyli Forum Uczelni Technicznych oraz patrona wydarzenia, czyli firmy Mostostal Warszawa. Swoją nagrodę przyznają także internauci.
 
Do 5 czerwca każdy może bowiem zagłosować na jeden projekt, który jego zdaniem najbardziej zasługuje na wyróżnienie. O nagrodę internautów rywalizuje 41 studenckich inicjatyw i konstrukcji z całej Polski. Głos na najlepszą można oddać TUTAJ.
Zwycięzców poznamy na gali finałowej podczas Zjazdu Forum Uczelni Technicznych w Zielonej Górze (9-12 czerwca).
Politechnika Wrocławska ma w tym konkursie aż siedmiu swoich reprezentantów. Najwięcej w kategorii mechanika. To Lekki Motocykl Elektryczny skonstruowany przez Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych, projekt DREAM Koła Naukowego Tribo i budowa bolidu wyścigowego przez zespół PWR Racing Team (wszystkie z Wydziału Mechanicznego).
 
LEM powstał na zawody SmartMoto Challenge w Barcelonie i Moskwie w 2015 roku. Zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji statycznej i trzecie w generalnej. Jego silnik o mocy 2 kW pozwala mu osiągnąć prędkość do 70 km na godz., a łatwo wymienialny akumulator zapewnia zasięg nawet do 70 km. Czas wymiany akumulatora to mniej niż 60 sekund, a waga motocykla wynosi 75 kg. Konstrukcja pozwala na podróż dla jednej osoby z zamontowanym boksem na pizzę mieszczącym pięć dużych pizz, lub –po wymianie boksu na siedzenie – dwóch osób. Motocykl jest w stanie jeździć z obciążeniem do 120kg. Koszt budowy LEMa Napoli członkowie koła oszacowali na 8-10 tysięcy zł, a koszt przebycia nim 100 km na około dwa złote.

lem_zdjecie_kokon.jpg
 
Projekt DREAM, czyli DRilling Experiment for Asteroid Mining ma polegać na zbadaniu parametrów procesu wiercenia w warunkach, jakich należy się spodziewać na asteroidach, a zatem w mikrograwitacji i próżni. Projekt jest częścią międzynarodowego programu REXUS (Rocket Experiments for University Students), koordynowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), Szwedzką Krajową Radę ds. Przestrzeni Kosmicznej (SNSB) i Niemiecką Agencję Kosmiczną (DLR). Dzięki temu studenci z koła Tribo będą mogli zrealizować swój eksperyment na wysokość około 100 km na pokładzie rakiety suborbitalnej, a także przeprowadzić pomiary i analizy otrzymanych wyników.

Lot eksperymentu w kosmos zaplanowano w marcu 2017r. z kosmodromu ESRANGE na kole podbiegunowym na północy Szwecji.
dream_zdjecie_kokos.bmp
Z kolei zespół PWR Racing Team od kilku lat buduje bolidy wyścigowe i startuje w międzynarodowych zawodach Formuła Student. W dodatku z dużymi sukcesami. Tylko w ubiegłym roku trzykrotnie zdobył dziewiąte miejsca (na 120 startujących załóg) na torach w Niemczech, Anglii i Stanach Zjednoczonych.

bolid_kokon_konkurs.jpg
 
W kategorii elektryka, elektronika i automatyka mamy dwóch reprezentantów – projekt FREon Decay Experiment (FREDE) Międzywydziałowego Koła Naukowego WSAG oraz Stanowisko pomiarowe zespołów napędowych platform latających - Studenckiego Koła Naukowego LabVIEW Fan Group.
 
FREDE polegał na zbudowaniu mobilnego chromatografu do badania rozpadu związków freonów na pokładzie balonowej misji stratosferycznej. W 2015 r. dzięki funduszom z ministerstwa nauki uzyskanych w ramach programu Generacja Przyszłości, studentom udało się ukończyć prototyp chromatografu (19 kg) badającego rozpad wybranych freonów w górnych warstwach atmosfery. Eksperyment wystartował z kosmodromu Esrange w Szwecji. Projekt był realizowany od października 2014 do stycznia 2016, a jego kampanię lotną zakończył czterogodzinny lot na pokładzie balonu stratosferycznego BEXUS-21. Osiągnął on wysokość 28 km n.p.m., prowadząc pomiary stężenia chloru w warstwie ozonowej. Efektem pracy studentów jest 300-stronicowa dokumentacja, z którą można się zapoznać tutaj.

freon_kokos_zdjecie.jpg
Natomiast stanowisko pomiarowe zespołów napędowych platform latających, czyli potocznie dronów, ma mierzyć parametry takie jak: siła ciągu, prędkość obrotowa i pobór prądu. Studenci z LabVIEW Fan Group zamierzają także stworzyć oprogramowania do pomiaru i komputerowej wizualizacji danych. Przygotowane przez nich stanowisko ma w łatwy sposób pozwolić przeprowadzać akwizycję i analizę danych, dzięki czemu dobór układu napędowego dla danego drona będzie łatwiejszy.

stanowisko_kokos_zdjecie.jpg
Także w kategorii IT mamy dwóch reprezentantów. O nagrody walczą projekty: Symulacje lotu samolotu wyścigowego Koła Naukowego Fizyków "Nabla" i Turysta XXI wieku Akademickiego Stowarzyszenia Informatycznego.

Studenci z „Nabli” chcą wyznaczać trasy najszybszego przelotu samolotu na torach wyścigów Red Bull Air Race dla jedynego Polskiego zawodnika, pilota Łukasza Czepieli. Najpierw chcą przygotować  trasę wyścigową w symulatorze lotniczym, co umożliwi pilotowi trening, a im samym zebranie danych potrzebnych do dalszej pracy. Następnie opracują program, który na podstawie tych danych będzie proponował trasę najbardziej optymalną i testował ją w symulatorze lotów.

symulacje_kokos_zdjecie.JPG
Z kolei Akademickie Stowarzyszenie Informatyczne chce wykorzystać innowacyjne technologie (a konkretnie Beacony) do promowania atrakcji polskich miast. Studenci chcą połączyć potencja Beaconów (urządzeń, które emitują sygnał, korzystając z energooszczędnej technologii Bluetooth Low Energy – i dzięki temu nie wymagają wymiany baterii) z aplikacjami mobilnymi.
asi_kokos_zdjecie.png
Więcej informacji na temat konkursu TUTAJ.
lucy
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję