TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Studenci PWr pomagają pilotowi akrobacyjnemu osiągnąć jak najlepszy wynik

Data: 18.02.2016 Kategoria: aktywność studencka

Optymalizacja toru lotu, która pozwoli pilotowi Łukaszowi Czepieli na szybsze pokonanie trasy w zawodach Red Bull Air Race, to główne zadanie studentów z Koła Naukowego Fizyków Nabla. Młodzi fizycy przygotowali już schemat toru odpowiadający dokładnej trasie najbliższych zawodów, które w marcu odbędą się w Abu Dhabi

Łukasz Czepiela jest pilotem samolotów rejsowych (lata na samolotach Airbus A320) i pilotem akrobacyjnym. Jako pierwszy i jedyny Polak wystartował w prestiżowych zawodach Red Bull Air Race, które polegają na jak najszybszym przelocie przez wyznaczoną trasę z bramkami. W ubiegłym roku odnowił licencję uprawniającą do startów w tych wyścigach i w marcu - od startu na torze w Abu Dhabi - rozpoczyna rywalizację.

– Wspólnie ze studentami staramy się stworzyć program, który pozwoli na optymalizację toru lotu, a co za tym idzie na szybsze pokonanie wyznaczonej trasy – mówi Czepiela. - Konieczne jest nie tylko zwiększenie prędkości, ale też informacje, pod jakim kątem najlepiej pokonywać różnego rodzaju zakręty i nawroty.

Pierwszym krokiem było przygotowanie narzędzia do wizualizacji lotu, do którego wgrano opracowany przez naszych studentów model toru w Abu Dhabi. Korzystając z symulatora lotów, Czepiela pokonuje wyznaczoną trasę, a parametry przelotu (prędkość, wysokość, itp.) zostają zapisane i posłużą do kolejnych obliczeń.

– Będziemy analizowali dane z przelotów i próbowali znaleźć optymalna trasę – tłumaczy Michał Kupczyński, wiceprezes Koła Naukowego Fizyków Nabla. - Musimy stworzyć model oraz metodologię całej pracy i choć wielu rzeczy być może nie uda się zrobić do zaplanowanych na połowę marca zawodów, to jednak myślę, że nasza współpraca będzie się rozwijała w dalszej części sezonu.

W skład zespołu zaangażowanego w projekt wchodzą studenci i studentki matematyki stosowanej, fizyki i fizyki technicznej. – Wcześniej nie zajmowaliśmy się tego typu zagadnieniami, a bardziej nanoinżynierią i mechaniką kwantową. Praca nad tym projektem to jednak bardzo dobra okazja do sprawdzenia swojej wiedzy – tłumaczył Kupczyński.
Odwzorowanie na symulatorze wszystkich elementów wpływających na lot nie jest proste, ale pozwala pilotowi m.in. na dokładne zapoznanie się z całą trasą. Oprócz lotów na symulatorze Czepiela ćwiczy także oczywiście na samolotach przystosowanych do akrobacji lotniczych. 

– Po przylocie do Abu Dhabi będziemy mogli wykonać tylko kilka lotów treningowych, co pozwala jedynie na dopieszczenie szczegółów. W trakcie zawodów odległość pomiędzy kolejnymi bramkami pokonuje się w trzy sekundy, dlatego nie ma czasu na normalne myślenie. Wszystkie czynności trzeba wykonywać automatycznie, biorąc jedynie poprawki np. na wiatr – podkreśla pilot.

O zwycięstwie decydują sekundy, dlatego tak ważna jest optymalizacja toru lotu. – Trasa w Abu Dhabi jest stosunkowo prosta, dlatego wydaje mi się, że dzięki obliczeniom studentów uda mi się zyskać około 0,5 sekundy – ocenia Czepiela.

Zawody Red Bull Air Race w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich odbędą się 11-12 marca. Kolejne wyścigi zaplanowano na 23-24 kwietnia, a rywalizacja będzie się toczyła na torze w austriackim Spielbergu.

Michał Ciepielski

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję