TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

AKL zaprezentował samoloty, które wystartują na zawodach w USA

Data: 11.02.2016 Kategoria: aktywność studencka

„Spirit of Kościuszko” i „Lower Silesian” będą reprezentować Politechnikę Wrocławską na międzynarodowych zawodach konstruktorów bezzałogowych samolotów. W czwartek studenci z Akademickiego Klubu Lotniczego pokazali ich możliwości na lotnisku w Szymanowie

Zawody SAE Aero Design są organizowane od 30 lat. Każda edycja jest rywalizacją 70 studenckich zespołów z całego świata. Ich zadaniem jest samodzielne skonstruowanie bezzałogowych samolotów spełniających wyśrubowane normy regulaminowe. Samoloty mają podnieść jak największy ciężar, a jednocześnie same ważyć jak najmniej.

Politechniczny zespół Jet Stream z Akademickiego Klubu Lotniczego startuje w turnieju od ośmiu lat, wspierany przez uczelnię i sponsorów. Studenci od trzech lat odnoszą tam znaczne sukcesy -  z każdej z edycji wracali z miejscami w pierwszej piątce, a w 2014 r. zwyciężyli w kategorii Micro (najmniejszych samolotów). W sumie w swoim dorobku klub ma już osiem medali.

- W tym roku przygotowaliśmy dwa samoloty. „Lower Silesian”, który wystartuje w klasie Advanced, i „Spirit od Kościuszko”, startujący w klasie Micro – opowiada Jakub Radwański, członek Akademickiego Klubu Lotniczego. 

- Jesteśmy na tyle pewni swoich konstrukcji, że możemy powiedzieć: jedziemy do USA po medale – dodaje Kacper Budnik, w AKL wiceprezes ds. technicznych.

jsakl1.jpg

W ubiegłym roku w kategorii Advanced studenci z PWr zajęli czwarte miejsce. Na tegoroczne zawody jadą z samolotem o podobnej, ale znacznie ulepszonej konstrukcji. „Lower Silesian” jest w stanie podnieść 12 kg przy swojej wadze 3,4 kg. Ma skrzydła o rozpiętości prawie 3,5 m. Jego zadaniem będzie nie tylko podniesienie ładunku, ale także zrzuty ładunków humanitarnych z wysokości 33 m w miejsca wyznaczone przez organizatorów zawodów. Samolot jest wyposażony w systemy pomiaru prędkości lotu i wysokości oraz transmituje do komputera obraz z umieszczonej na nim kamery. Co ciekawe, kamera niezależnie od położenia samolotu zawsze jest skierowana pod tym samym kątem do podłoża. 

jsakl8.jpg

Z kolei „Spirit od Kościuszko” ważący zaledwie 500 g jest w stanie unieść ponad 1,6 kg. Ma skrzydła o rozpiętości 1,6 m i po złożeniu mieści się w niewielkiej tubie (o średnicy 152 mm). Podczas zawodów studenci mają półtorej minuty na złożenie go i przygotowanie do lotu. 

jsakl5.jpg

Jet Stream na konkurs wyjeżdża na początku marca. Weźmie udział w zawodach SAE Aero Design East (oprócz tej edycji organizowane są także – w innych terminach - zawody SAE Aero Design West oraz Brasil). Zawody zostaną rozegrane w Fort Worth w stanie Teksas na lotnisku modelarskim należącym do firmy Lockheed Martin.

- Warunki są tam bardzo trudne – podkreśla Jan Byrtek, prezes AKL. – Lotnisko znajduje się tuż nad jeziorem, niedaleko jest też las i spora powierzchnia suchych traw, a wszystko to wpływa m.in. na prędkość i kierunki wiatru. Zwykle podczas zawodów około 40 proc. lotów jest nieudanych. Dobre przygotowanie samolotów na panujące tam warunki jest kluczowe.

jsakl15.jpg

W turnieju wezmą udział studenckie zespoły z całego świata – m.in. z Egiptu, Indii, Kanady, USA, Brazylii, Meksyku czy Chin. Za ocean wybierają się także trzy drużyny z Polski, poza studentami z Politechniki Wrocławskiej także reprezentacje Politechniki Poznańskiej i Rzeszowskiej.

W czwartkowe przedpołudnie Jet Stream zaprezentował oficjalnie swoje samoloty na lotnisku Aeroklubu Wrocławskiego w Szymanowie. Studenci nie tylko opowiedzieli o konstrukcjach, ale także pokazali lot „Lower Silesiana” i zrzucanie przez niego ładunków. 

jsakl6.jpg

Nad samolotem pracował 15-osobowy zespół w składzie - Kacper Budnik, Jan Byrtek, Piotr Chmielewski, Tomasz Tworek, Marek Marczewski, Dominik Kędzierski, Mateusz Pruba, Rafał Kowalczyk, Piotr Majdański, Sebastian Jamroziński, Damian Bajer, Mateusz Krakowiak, Piotr Powieślnik, Wojciech Obuchowski i Krystian Chojnacki. Do USA pojedzie dziewięcioosobowa reprezentacja.

Przygotowania do udziału i start w zawodach studenckiego zespołu są możliwe dzięki wsparciu wielu sponsorów, m.in. UPS, które prześle samoloty do USA, Novelty RPAS (wsparcie techniczne i merytoryczne), DPS Software (dostarczyła studentom oprogramowanie do modelowania Solid Works) i Lange Łukaszuk (sponsor techniczny). AKL-owi pomagali także studenci z politechnicznych kół naukowych Rapid Troopers i CAD/FEM.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję