TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 31.01.2018 Kategoria: aktualności ogólne
Uczniowie z Alternatywnego Liceum Ogólnokształcącego w Kłodzku eksperymentowali w środę w laboratoriach chemicznym i fizycznym na Politechnice Wrocławskiej. Zajęcia odbyły się w ramach stałej współpracy uczelni ze szkołami średnimi z Dolnego Śląska
Tematem środowych zajęć były elementy chemicznej analizy jakościowej. Eksperymenty w laboratorium przeprowadzało kilkunastu uczniów, którzy przygotowują się do zdawania rozszerzonej matury z chemii. Ubrani w odzież ochronną i okulary otrzymali oni dokładną instrukcję realizacji badań, a po ich wykonaniu przeprowadzali obserwacje i na ich podstawie opisywali wnioski.
– Prowadząc tego typu zajęcia staramy się rozbudzić w młodych ludziach pasję do nauk przyrodniczych. Kluczowa jest także samodzielna praca, a trzeba też przyznać, że zagadnienia wykraczają nieco ponad poziom szkoły średniej. Korzyść z takiej pracy jest jednak obustronna, bo my poznajemy podstawę programową i dzięki temu oczekiwania uczestników – mówi dr inż. Iwona Rutkowska z Wydziału Chemicznego PWr.
Wśród uczniów, którzy w środę eksperymentowali na Politechnice Wrocławskiej znalazł się także Marek Adaszyński, zwycięzca I etapu 64. Okręgowej Olimpiady Chemicznej oraz uczestnik drugiego etapu konkursu, który w ubiegły weekend odbył się na naszej uczelni. Dwudniowa rywalizacja składała się z części teoretycznej, w której do rozwiązania było pięć zadań i laboratoryjnej obejmującej analizę jakościową, na którą przeprowadzenie uczestnicy mieli ok. 300 minut.
– Część teoretyczna była zdecydowanie trudniejsza. Sporo kłopotu sprawiły mi zwłaszcza zadania z chemii nieorganicznej i fizycznej, dość proste okazały się natomiast zagadnienia dotyczące syntezy organicznej – mówił laureat, który w marcu ma szanse wystąpić w organizowanym w Warszawie ogólnopolskim finale.
Dla tegorocznego maturzysty chemia to nie tylko ulubiony przedmiot w szkole, lecz także wielka pasja, ale wszystko zaczęło się od geologii. – Wcześniej zbierałem minerały i przy okazji zacząłem się zastanawiać, z czego są zbudowane i tak zacząłem odkrywać chemię. Teraz najbardziej interesuje mnie synteza organiczna, która moim zdaniem jest jedną, obok biochemii, z najbardziej rozwojowych dziedzin badawczych – tłumaczy Marek Adaszyński.
Oczywiście w przyszłości planuje on studia chemiczne, ale jeszcze nie zdecydował, na której uczelni. – Na wybór miejsca i kierunku studiów duży wpływ będzie miał wynik, który uda mi się osiągnąć w tegorocznej olimpiadzie. Jeśli zajmę wysokie miejsce otworzą się dla mnie szersze perspektywy, ale zastanawiam się m.in. nad Politechniką Wrocławską – dodał uczeń.
Marek Adaszyński startował także m.in. w organizowanym przez Politechnikę Wrocławską konkursie „Mam talent do nauki”, w którym uczestnicy przygotowywali własny projekt badawczy lub techniczny z wybranej dziedziny nauki: matematyki, fizyki, chemii, informatyki lub szeroko rozumianej techniki.
Zajęcia, w który biorą udział uczniowie, realizowane są w ramach projektu współpracy Politechniki Wrocławskiej ze szkołami średnimi. W jego ramach pracownicy uczelni realizują kursy wspomagające nauczanie przedmiotów ścisłych w szkołach z terenu Dolnego Śląska. Zajęcia odbywają się cyklicznie w okresie roku szkolnego.
– Dla naszych uczniów to wyjątkowa okazja, by poznaną na lekcjach teorię przełożyć na praktykę. Przyjeżdżamy na Politechnikę regularnie, a w laboratorium wszyscy mają swoje szafki, przygotowane odczynniki. Nasi podopieczni czują się tutaj jak studenci – podkreśla Grażyna Rosołowska-Smaka, nauczycielka chemii z Alternatywnego Liceum Ogólnokształcącego w Kłodzku.
Zainteresowanie projektem w szkołach z Wrocławia i regionu jest ogromne. W jego pierwszej edycji, która odbyła się w roku szkolnym 2013/2014, uczestniczyło osiem szkół, obecnie Politechnikę Wrocławską odwiedzają uczniowie z 29 placówek.
– Różnorodność zajęć pozwala nam przygotowywać młodzież nie tylko do egzaminu maturalnego, lecz także dalszej nauki. Mamy nadzieję, że na miejsce do studiowania wybiorą Politechnikę Wrocławską. Projekt będziemy oczywiście chcieli kontynuować w kolejnych latach. O tym, jaki będzie jego zakres zadecydują oczywiście finanse – tłumaczy prof. Jadwiga Sołoducho, koordynatorka programu współpracy PWr ze szkołami.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »