TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

LEM SSV - elektryczny buggy oficjalnie zaprezentowany [ZDJĘCIA]

Data: 08.07.2022 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny

Premiera LEM-a SSV

Studenci z projektu LEM Wrocław zaprezentowali swoje najnowsze dzieło – LEM SSV, czyli zelektryfikowanego buggy’ego. Pojazd rozpędza się do 100 km na godzinę, a w warunkach terenowych jest w stanie przejechać około 90 km na baterii. Jeszcze w tym roku studenckie koło zamierza wystartować z nim w zawodach.

Premiera LEM-a SSVLEM SSV to – jak podkreślają studenci Politechniki Wrocławskiej – pierwszy tego typu pojazd w Europie. Powstał w niecały rok, na bazie ramy RZR 1000 XP, którą studentom przekazał opolski oddział firmy Polaris.

Buggy jest w stanie przejechać ponad 150 km w trybie oszczędzania energii i około 90 km w trybie sportowym. W pięć sekund rozpędza się do 100 km na godz. Studenci wykorzystali do jego stworzenia baterię wysokonapięciową „z odzysku”.

– Jeszcze w 2011 r. zasilała inny pojazd elektryczny, który później uległ wypadkowi. Sama bateria nie została jednak uszkodzona, a my daliśmy jej drugie życie przy zachowaniu 90 proc. jej sprawności – opowiadała podczas prezentacji pojazdu Wiktoria Polczyńska, liderka projektu. – Wzięliśmy jej ogniwa i zrobiliśmy dla niej nową konstrukcję pasującą do geometrii naszej ramy.

Młodzi konstruktorzy zaprojektowali także i zbudowali m.in. nowy układ chłodzenia (bardziej wydajny w porównaniu do oryginału), który zapewni odpowiednie warunki pracy dla układu napędowego (a dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu adapterów mogą zmieniać charakterystykę napędu).

Dużo pracy włożyli także w dostosowanie zawieszenia do nowej masy pojazdu (wyższej niż w przypadku spalinowej wersji buggy’ego) poprzez m.in. zwiększenie sztywności sprężyn, a także wykonanie wzmocnień ramy pojazdu, które zabezpieczają wrażliwe komponenty buggy’ego i kierowcę.

Zespół, który pracował nad LEM-em SSV

Wkrótce pierwsze starty

Prace nad buggy'mNad budową LEM-a SSV pracowało 60 członków Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych – wspieranych przez opiekunkę koła Monikę Magdziak-Tokłowicz i innych naukowców z Wydziału Mechanicznego i Wydziału Elektrycznego PWr.

– I to był naprawdę wymagający czas. Jestem bardzo dumna z członków naszego koła, że w tak krótkim czasie byliśmy w stanie wykonać tak ambitny projekt – mówiła Wiktoria. – Czułam na sobie dużą presję jako pierwsza kobieta kierująca projektem w naszym kole i mam nadzieję, że udało mi się spełnić oczekiwania wszystkich.

Studentom zależało na tym, by zmieścić się w założonym harmonogramie prac, bo jeszcze w tym roku, w sierpniu, zamierzają wystartować LEM-em SSV w pierwszych zawodach terenowych. Na razie nie chcą jednak zdradzać szczegółów.

Prace nad buggy'mW czasie oficjalnej prezentacji studenci w sposób szczególny dziękowali sponsorom i przedsiębiorstwom, które udzieliły wsparcia kołu w czasie prac na buggy’m.

Na scenę zaprosili więc przedstawicieli firm: Polaris, NG Engineering, Sonel, Fogo, Best Just, Elektrobud, Horpol, Yato, Łukasz Gojny, Arma Profil, Spoina, Porsche Centrum Wrocław, Lincoln Electric, Join-Tech, 3DExpert, Ekopol, Stok Tools, Alcars, Boltman, CRPrint CNC Serwis, Car Serwis Goleniów i Kamena Rally Team oraz Fundacji Manus i Stowarzyszenia Absolwentów Politechniki Wrocławskiej.

Prezentację LEM-a SSV można obejrzeć na youtubowym kanale LEM-a Wrocław:

LEM SSV - dane techniczne 

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Moc maksymalna: 80 kW / 109 KM

Liczba ogniw w baterii: 192

Czas ładowania: do 80% w 30 minut (z ładowarką CHAdeMO), do 100% w 7 godzin (z ładowarką pokładową).

Czym są buggy?

Studenci w czasie prac nad buggy'mBuggy są pojazdami charakterystycznymi ze względu na swoją budowę: mają duże koła i szerokie opony, odsłoniętą kabinę oraz solidną ramę i klatkę bezpieczeństwa. Zaprojektowano je do rekreacyjnej jazdy po pustyniach i plażach, a obecnie startują w międzynarodowych wyścigach, najczęściej po pustynnych terenach. Zazwyczaj posiadają silniki spalinowe, ale nasi studenci postanowi zdecydowali się na budowę pojazdu elektrycznego.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję