TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 08.07.2020 Kategoria: aktualności ogólne, nauka/badania/innowacje, popularyzacja nauki, Wydział Informatyki i Zarządzania
Na Politechnice Wrocławskiej powstaje narzędzie do automatycznego analizowania wystąpień kandydatów na prezydenta, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Mechanizm podsumuje m.in. tematy wypowiedzi, rodzaje obietnic wyborczych, a w przyszłości wskaże również wpisy, które są tzw. „fake newsami”.
Model do automatycznej analizy to element większych badań na temat agitacji wyborczej i referendalnej w social mediach, które są prowadzone w Katedrze Inteligencji Obliczeniowej PWr. Jego autorami są dr hab. Tomasz Kajdanowicz, doktoranci: Łukasz Augustyniak i Krzysztof Rajda oraz dr hab. Michał Bernaczyk – profesor Uniwersytetu Wrocławskiego z Katedry Prawa Konstytucyjnego WPAiE.
Narzędzie jest udostępnione publicznie, póki co jeszcze w okrojonej wersji – przedstawiono pierwszy anotowany zbiór danych wraz z gotowym modelem sztucznej inteligencji. Mogą z niego skorzystać eksperci analizujący dane tekstowe oraz media społecznościowe. W dalszym etapie projektu pojawi się intuicyjny interfejs do użytku także przez osoby, które nie znają się zbytnio na programowaniu, ale zajmują się oceną sceny politycznej np. dziennikarze, politolodzy czy socjolodzy.
– Od jakiegoś czasu obserwujemy, że kampanie polityczne prowadzone są już nie tylko w przestrzeni publicznej, lecz także w szeroko rozumianych mediach cyfrowych. Nie ma narzędzi, które weryfikowałyby w sposób automatyczny i obiektywny, jak przebiega agitacja wyborcza, jakiego rodzaju obietnice składają kandydaci, czy użytkownicy mediów społecznościowych nie są manipulowani nieprawdziwymi wpisami i czy nie mamy przypadkiem do czynienia z „trollizacją polityczną” – mówi dr hab. Tomasz Kajdanowicz, specjalista z dziedziny danologii.
– Ostatnie wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych, Francji i Brazylii pokazały, że media społecznościowe odgrywają ogromną rolę podczas kampanii – dodaje naukowiec z W8.
Konstytucjonalista dr hab. Michał Bernaczyk uważa, że kampania w social mediach jest traktowana przez prawników marginalnie, głównie z powodu nieznajomości technologicznych mechanizmów jej prowadzenia. – Nawet jeśli je rozumiem, to bez współpracy z kolegami z PWr nie byłbym w stanie ocenić, chociażby w ujęciu czysto ilościowym, jak wygląda polska kampania wyborcza i w którym momencie odbiega od prawnych reguł jej prowadzenia. Nie mam złudzeń, co jest stawką w wyścigu o efektywny model analizy danych: to wolne i uczciwe wybory, a wręcz bezpieczeństwo zewnętrzne Polski. Nasze uczelnie dążą do niego naukowymi, obiektywnymi metodami – mówi prof. UWr.
Danolodzy z Politechniki Wrocławskiej postanowili stworzyć narzędzie, które będzie adekwatne do kodeksu wyborczego, polskiej sytuacji politycznej i przede wszystkim do języka polskiego. W pierwszej kolejności skorzystali z wpisów, które pojawiły się na Twitterze, Facebooku i portalach internetowych w związku z trwającą właśnie u nas kampanią wyborczą na urząd Prezydenta RP.
– Wraz z prof. Michałem Bernaczykiem oraz Krzysztofem Rajdą przygotowaliśmy zbiór danych zawierający przykłady obietnic wyborczych oraz ich kategorii pojawiających się w wypowiedziach wyborczych kandydatów na prezydenta. Te kategorie to m.in. służba zdrowia, obronność i bezpieczeństwo, edukacja, imigracja czy polityka zagraniczna. Następnie, w oparciu o polskie prawo wyborcze, stworzyliśmy model uczenia maszynowego, który na podstawie wskazanych fragmentów „uczy się”, jak wykrywać owe kategorie tekstach pobranych przez nas z mediów społecznościowych – wyjaśnia Łukasz Augustyniak z Wydziału Informatyki i Zarządzania. – Dzięki temu dowiadujemy się, który kandydat o czym i kiedy mówił i jakie nacechowanie emocjonalne miała jego wypowiedź – dodaje danolog z PWr.
Kategorie reklam politycznych (ang. political advertising) wraz z przykładami
Program w błyskawicznym tempie potrafi przeanalizować setki tysięcy wpisów, które pojawiły się zarówno w bieżącej kampanii, jak i w poprzednich. – Daje to możliwość np. porównania obietnic kandydatów na przestrzeni lat – mówi dr hab. Tomasz Kajdanowicz.
Już niedługo narzędzie będzie też w stanie dokonywać transkrypcji materiałów audio i wideo oraz relacji prowadzonych na żywo. Co więcej, istnieje możliwość dostosowania modelu do analizowania kampanii politycznej w trakcie referendum lub w wyborach, np. do Sejmu i Senatu, Parlamentu Europejskiego. To może mieć praktyczne znaczenie dla Państwowej Komisji Wyborczej kontrolującej finansowanie kampanii wyborczych, sektora mediowego, a także dla kandydatów i komitetów wyborczych, którzy domagają się prostowania wyborczych „fake newsów”.
Autorzy podkreślają, że narzędzie nie jest jeszcze ukończone, a obecna wersja to prototyp. Niemniej ich narzędzie zdobyło już uznanie środowiska naukowego zajmującego się lingwistyką komputerową i przetwarzaniem języka naturalnego. Na początku lipca zostało zaprezentowane na prestiżowej, międzynarodowej konferencji The 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL’2020).
– My udostępniamy narzędzie, które potrafi wyjaśnić pewne zjawiska oparte na danych. Stosujemy przy tym nowoczesne metody analizy danych tekstowych. Natomiast już nie do nas, danologów, należy interpretacja wyników – mówi dr hab. Tomasz Kajdanowicz.
Przykładowe działanie modelu można sprawdzić na stronie http://misinformation.ml
Iwona Szajner
*** Data Science (pol. danologia) to interdyscyplinarna dziedzina nauki, zajmująca się analizą danych zgromadzonych w systemach komputerowych. Wykorzystuje metody matematyczne, programistyczne, obliczeniowe i analityczne. Na Politechnice Wrocławskiej można wybrać tę dziedzinę na studiach magisterskich na Wydziale Informatyki i Zarządzania. Studenci danologii mają szansę rozwijać wiedzę z takich obszarów jak uczenie maszynowe, metody analizy danych, systemy rekomendacyjne czy sztuczna inteligencja.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »