TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Kolejowy sprzęt trafił na PWr. Pomoże w kształceniu studentów

Wydział Mechaniczny otrzymał od PKP PLK urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z przekazanego sprzętu będą korzystać studenci kierunku transport, którzy dzięki niemu zapoznają się m.in. z zasadami funkcjonowania systemu transportu kolejowego.

sprzet_pkp_plk_przekazany_pwr_4.jpgNa Politechnikę Wrocławską trafiły semafor świetlny i kształtowy, tarcza manewrowa, rygiel zwrotnicowy, spona iglicowa i zamek trzpieniowy oraz ława nastawcza ze skrzynią zależności.

– Studenci nieznający kolei mają trudności z wyobrażeniem sobie na wykładach, w jaki sposób zabezpiecza się ruch kolejowy. Dzięki współpracy z PKP PLK będziemy mogli przedstawić zasady działania wykorzystywanych w tym procesie urządzeń mechanicznych – mówi dr inż. Franciszek Restel z Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych.

Przekazanie sprzętu to efekt umowy o współpracy podpisanej przez naszą uczelnię z PKP PLK, której celem jest poprawa jakości kształcenia w obszarze funkcjonowania systemu transportu kolejowego.

– Zaletą tych urządzeń jest możliwość pokazywania logiki prowadzenia ruchu w przystępny sposób, bez potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy elektrycznej czy elektronicznej – podkreśla dr inż. Franciszek Restel. – Jednocześnie warto zauważyć, że chociaż technologia urządzeń uległa ewolucji, to zasady zabezpieczania są niezmienne. Duży wkład w realizacji całego przedsięwzięcia mają Łukasz Wolniewicz i Szymon Haładyn, asystenci badawczo-dydaktyczni, którzy pasjonują się transportem kolejowym – dodaje.

sprzet_pkp_plk_przekazany_pwr_1.jpgWszystkie przekazane urządzenia trafiły już na Politechnikę Wrocławską i będą stopniowo adaptowane do wykorzystania w procesie dydaktycznym.

To nie jedyny projekt związany z transportem kolejowym realizowany obecnie na Wydziale Mechanicznym. Nasi naukowcy pracują m.in. na systemem szkoleniowym dla personelu kolejowego, który wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości. Narzędzie ma wspierać proces szkolenia pracowników i unowocześnić metody szkoleniowe analogicznie do wdrażanych obecnie symulatorów pojazdów szynowych.

W ramach projektu powstanie platforma, która pozwoli na szkolenia pracowników kolejowych różnych stanowisk w zakresie reagowania na niebezpieczeństwa. W planach nasi naukowcy mają m.in. przeprowadzenie badań predyspozycji konkretnych pracowników w kontekście zadań na danym stanowisku, opracowanie metody identyfikacji silnych i słabych stron pracownika wraz z wykazaniem luk kompetencyjnych, a także różnych scenariuszy szkoleniowych.

Wartość projektu to blisko 4,4 mln zł i został on dofinansowany w ramach konkursu NCBR. Badania prowadzone będą we współpracy z firmą SimFactor.

newsletter-promo.png

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję