TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 08.10.2020 Kategoria: aktualności ogólne, współpraca z przemysłem, Wydział Mechaniczny
Wydział Mechaniczny otrzymał od PKP PLK urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z przekazanego sprzętu będą korzystać studenci kierunku transport, którzy dzięki niemu zapoznają się m.in. z zasadami funkcjonowania systemu transportu kolejowego.
Na Politechnikę Wrocławską trafiły semafor świetlny i kształtowy, tarcza manewrowa, rygiel zwrotnicowy, spona iglicowa i zamek trzpieniowy oraz ława nastawcza ze skrzynią zależności.
– Studenci nieznający kolei mają trudności z wyobrażeniem sobie na wykładach, w jaki sposób zabezpiecza się ruch kolejowy. Dzięki współpracy z PKP PLK będziemy mogli przedstawić zasady działania wykorzystywanych w tym procesie urządzeń mechanicznych – mówi dr inż. Franciszek Restel z Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych.
Przekazanie sprzętu to efekt umowy o współpracy podpisanej przez naszą uczelnię z PKP PLK, której celem jest poprawa jakości kształcenia w obszarze funkcjonowania systemu transportu kolejowego.
– Zaletą tych urządzeń jest możliwość pokazywania logiki prowadzenia ruchu w przystępny sposób, bez potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy elektrycznej czy elektronicznej – podkreśla dr inż. Franciszek Restel. – Jednocześnie warto zauważyć, że chociaż technologia urządzeń uległa ewolucji, to zasady zabezpieczania są niezmienne. Duży wkład w realizacji całego przedsięwzięcia mają Łukasz Wolniewicz i Szymon Haładyn, asystenci badawczo-dydaktyczni, którzy pasjonują się transportem kolejowym – dodaje.
Wszystkie przekazane urządzenia trafiły już na Politechnikę Wrocławską i będą stopniowo adaptowane do wykorzystania w procesie dydaktycznym.
To nie jedyny projekt związany z transportem kolejowym realizowany obecnie na Wydziale Mechanicznym. Nasi naukowcy pracują m.in. na systemem szkoleniowym dla personelu kolejowego, który wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości. Narzędzie ma wspierać proces szkolenia pracowników i unowocześnić metody szkoleniowe analogicznie do wdrażanych obecnie symulatorów pojazdów szynowych.
W ramach projektu powstanie platforma, która pozwoli na szkolenia pracowników kolejowych różnych stanowisk w zakresie reagowania na niebezpieczeństwa. W planach nasi naukowcy mają m.in. przeprowadzenie badań predyspozycji konkretnych pracowników w kontekście zadań na danym stanowisku, opracowanie metody identyfikacji silnych i słabych stron pracownika wraz z wykazaniem luk kompetencyjnych, a także różnych scenariuszy szkoleniowych.
Wartość projektu to blisko 4,4 mln zł i został on dofinansowany w ramach konkursu NCBR. Badania prowadzone będą we współpracy z firmą SimFactor.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »