TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 09.11.2022 Kategoria: popularyzacja nauki
Uruchomiliśmy nowy kanał na YouTube. Materiały wideo z „Polilabu” w prosty sposób tłumaczą zagadnienia z programu fizyki i chemii szkół średnich. Do swoich pracowni i laboratoriów zapraszają naukowcy PWr, by wytłumaczyć konkretne zagadnienia naukowe.
Na razie opublikowaliśmy trzy materiały – tłumaczące pracę w polu grawitacyjnym, chemiczną regułę przekory i prawa Kirchhoffa. Kolejne będą się pojawiać regularnie na kanale Polilab na YouTube – co dwa tygodnie, zawsze w czwartki wieczorem.
– Badania prowadzone na zlecenie YouTube pokazują, że ponad 70 proc. nastolatków korzysta z tej platformy, żeby pomóc sobie w nauce. Dla tych młodych ludzi treści podane w formie wideo są łatwiejsze do zrozumienia i przyswojenia niż materiały w formie tekstu – opowiada Iwona Szajner z Działu Informacji i Promocji PWr. – Dlatego postanowiliśmy skorzystać z wiedzy naszych naukowców oraz dostępu do świetnie wyposażonych laboratoriów i pracowni, by przygotować wideo tłumaczące różne zagadnienia z programu fizyki i chemii w szkołach średnich. To z jednej strony forma realizacji naszej misji popularyzacji nauki, z drugiej szansa dla nas, by dotrzeć do maturzystów i przyszłych maturzystów z całej Polski.
W poszczególnych materiałach wideo przed kamerą stają naukowcy z Wydziałów: Podstawowych Problemów Techniki, Chemicznego, Elektrycznego oraz Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. W możliwie najprostszy sposób starają się wytłumaczyć zagadnienia, z którymi uczniowie spotykają się w swoich podręcznikach.
I tak np. dr inż. Maciej Mulak opowiadając o pracy w polu grawitacyjnym, wbiega po schodach w gmachu głównym PWr, przenosi ciężkie paczki i „zawiesza w powietrzu” jabłko, a dr inż. Dominika Kaczorowska zabiera nas do kuchni, by przy śniadaniu wyliczyć koszty zużycia energii i wyjaśnić, co to ma wspólnego z prawami Kirchoffa.
– Pierwsze tematy, jakie poruszamy w „Polilabie”, wskazali nam nauczyciele ze współpracujących z PWr szkół średnich oraz znajomi korepetytorzy – dodaje Iwona Szajner. – Liczymy na to, że nasze wideo przydadzą się uczniom – tym, którzy po lekcjach szukają dodatkowych materiałów, by lepiej zrozumieć temat z podręcznika, i tym, którzy uczą się w systemie edukacji domowej, ale także i samym nauczycielom, którzy być może będą chcieli wykorzystać fragmenty lub całość na lekcjach. Zachęcamy.
Zaplanowane na kolejne tygodnie materiały opowiedzą m.in. o załamaniu światła, indukcji elektromagnetycznej, korozji czy światłowodach.
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »