TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 30.12.2020 Kategoria: nauka/badania/innowacje, projekty międzyuczelniane, współpraca międzynarodowa, współpraca z przemysłem, Wydział Mechaniczny
Czy zakłady produkcyjne – zużywające ogromne ilości energii – są „skazane” na tę pochodzącą ze spalania paliw kopalnych? Międzynarodowe konsorcjum naukowców i specjalistów z firm pracuje nad technologiami, które pozwolą zaspokoić dużą część zapotrzebowania fabryk energią z kolektorów słonecznych. W badaniach uczestniczy Politechnika Wrocławska.
Jako pierwsze nowe rozwiązania będą testować dwa zakłady produkcyjne – rumuńska fabryka największego na świecie producenta stali, ArcellorMittal i grecka mleczarnia Mandrekas – słynny producent m.in. jogurtów.
Pierwszy z zakładów wytwarza spawane rury stalowe pokrywane barwnymi warstwami. Do ich nałożenia koniecznie jest podgrzanie materiału do temperatury co najmniej 220 st. C. Drugi do pasteryzacji mleka potrzebuje pary o ciśnieniu 8 barów (w temp. 175 st. C), a do tego musi przechowywać swoje jogurty w chłodzie (w około 5 st. C).
Dużą część ich zapotrzebowania na energię mają niedługo dostarczać technologie, nad którymi już pracują naukowcy i eksperci w ramach międzynarodowego projektu ASTEP (to skrót od Application of Solar Thermal Energy to Processes). W projekt zaangażowanych jest aż 16 partnerów – uczelni, firm i organizacji pozarządowych – z ośmiu europejskich krajów: Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Polski, Grecji, Rumunii i Cypru. Inicjatywą kieruje prof. Antonio Rovira z madryckiej uczelni Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), a możliwa jest dzięki dofinansowaniu z unijnego Programu Badań i Innowacji „Horyzont 2020” (Horizon 2020 Research and Innovation programme).
W ciągu czterech lat partnerzy chcą rozwinąć dwie technologie i sprawdzić ich działanie w zakładach produkcyjnych. Część z nich skupi się więc na innowacyjnym kolektorze słonecznym (o nazwie SunDial). Ma on stanowić niezawodne źródło energii, także na szerokościach geograficznych, w których korzystanie z energii słonecznej do tej pory nie było zbyt opłacalne – ze względu na małe nasłonecznienie i częste zmiany pogody.
W tym samym czasie inni partnerzy zajmą się budową akumulatora ciepła TES (Thermal Energy Storage), bazującego na materiałach zmiennofazowych. W te prace zaangażowani są naukowcy z Wydziału Mechanicznego PWr z Katedry Inżynierii Elementów Lekkich, Odlewnictwa i Automatyki.
- Materiały PCM, czyli zmiennofazowe mają tę właściwość, że gdy zmieniamy ich stan skupienia, np. podczas topnienia, są w stanie akumulować część dostarczonej do nich energii cieplnej w postaci tzw. ciepła utajonego. Oddają je w odwrotnym procesie, stając się w ten sposób źródłem energii – tłumaczy dr inż. Anna Dmitruk, badaczka zaangażowana w projekt ASTEP. – Dzięki nim możemy gromadzić energię do wykorzystania na później, np. w nocy, gdy nie da się jej pozyskiwać z kolektorów słonecznych.
Naukowcy z PWr zajmują się projektowaniem i wytworzeniem specjalnych, odlewanych ze stopów metali, przestrzennych wkładek tzw. „insertów” o dużym znaczeniu dla działania akumulatorów. Jak tłumaczy dr Dmitruk, same materiały PCM mają dosyć niską przewodność cieplną, dlatego długo się ładują. W związku z tym akumulowanie energii z kolektora słonecznego mogłoby trwać bardzo długo i prawdopodobnie natężenie promieniowania słonecznego nie wystarczyłoby do całkowitego naładowania akumulatora. Takim sytuacjom zapobiegną jednak „inserty” z PWr. – Powstają z metali, czyli materiałów o bardzo dużej przewodności cieplnej, co sprawia, że wspomagają transfer ciepła i skracają czas ładowania akumulatora – tłumaczy badaczka.
Wkładki są wytwarzane w procesie odlewania precyzyjnego. To przestrzenne odlewy w postaci struktur cienkościennych. Mają delikatne, ażurowe kształty przypominające plastry miodu. Pierwsze prototypy naukowcy tworzyli ze stopu cynku i aluminium – ze względu na jego dobrą lejność. Teraz odlewają kolejne tylko z aluminium, a w planach mają także wytwarzanie ich z miedzi, która jest metalem o jeszcze lepszej przewodności cieplnej. Naukowcy muszą jednak brać pod uwagę masę wkładek, która wpłynie na wagę całego akumulatora ciepła. Im mniejsza, tym lepiej dla całości.
Możliwe kształty struktur, a więc w konsekwencji i wkładek proponują partnerzy z Hiszpanii, którzy prowadzą symulacje z wykorzystaniem metod CFD (numerycznej mechaniki płynów). Na Wydziale Mechanicznym PWr są one następnie modelowane, odlewane i testowane laboratoryjnie w akumulatorze z konkretnym materiałem PCM.
- Wszystkim nam zależy na tym, by nie zwiększyć znacząco masy akumulatora, a jednocześnie optymalnie skrócić czas ładowania. Do tego istotne jest wyrównanie temperatur w akumulatorze, żeby gradient, czyli różnica temperatur w pobliżu źródła ciepła i z dala od niego, był możliwie najmniejszy, co gwarantuje nam sprawne ładowanie. Dlatego testujemy różne materiały, kształty i dostosowujemy sam proces technologiczny – opowiada dr Dmitruk. – Bierzemy pod uwagę wiele kwestii np. grubość ścianki, wielkość „oczka” plastra miodu czy zastosowanie perforacji, co zmniejszy masę wkładki i poprawi konwekcję, czyli mieszanie się materiału PCM podczas topienia.
Gdy naukowcy wybiorą najlepszy kształt tych struktur, przejdą one testy w Hiszpanii, a potem wyprodukowane „hurtowo” na PWr, zostaną przetransportowane do Rumunii i Grecji, i tam zamontowane w docelowych akumulatorach. Według planów powinny być gotowe we wrześniu 2022 r. i wtedy zacznie się etap testów akumulatorów na miejscu, w zakładach produkcyjnych.
Więcej informacji na temat projektu ASTEP na jego stronie internetowej. Postępy projektu można także śledzić na Twitterze i LinkedIn.
Kierownikiem projektu na Politechnice Wrocławskiej jest prof. Jacek Kaczmar, a w prace zespołu zaangażowani są dr hab. inż. Krzysztof Naplocha, prof. uczelni, dr inż. Anna Dmitruk, dr inż. Beata Gal, dr inż. Oliwia Trzaska, mgr inż. Jakub Grzęda i mgr inż. Natalia Raźny.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »