TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Europejski grant na badania nad „zieloną” stalą na szyny kolejowe

Widok z lotu ptaka na pojedyncze torowisko kolejowe biegnące przez gęsty, zielony las. Trawiasty nasyp kolejowy przecina drzewostan. Tory znikają w oddali w zakręcie na górze kadru.

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pokierują badaniami nad nowymi gatunkami stali przeznaczonymi do zastosowania w infrastrukturze kolejowej. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2, wydłuży trwałość torów i wprowadzi innowacyjne technologie w transporcie kolejowym.

Badania będą prowadzone w ramach projektu „GreenSteel4Rail”, w którym Politechnika Wrocławska pełni rolę lidera. Na ich realizację nasza uczelnia otrzymała blisko 11,3 mln euro z Funduszu Badawczego Węgla i Stali. W badania zaangażowane będą także firmy i jednostki naukowe z Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Belgii i Polski.

Kierowniczką projektu jest dr inż. Aleksandra Królicka z Wydziału Mechanicznego, a w jego ramach naukowcy chcą opracować nowe gatunki stali przeznaczonych do zastosowania na szyny kolejowe o wyższej trwałości w porównaniu do obecnie stosowanych materiałów.

Stworzenie demonstratora wymaga m.in. optymalizacji procesów wytwarzania stali w elektrycznym piecu łukowym (EAF – Electric Arc Furnace), dostosowania składu chemicznego oraz kontroli mikrostruktury nowych gatunków stali, opracowania procesu wytwarzania stali wraz z obróbką plastyczną, technologią łączenia i strategią instalacji w torach, a także przygotowania powierzchni szyn do eksploatacji.

Gotowy demonstrator będzie się składał z kilkunastu przemysłowych wytopów stali (a finalnie 2 x 90 m toru kolejowego), a następnie szyny zostaną zainstalowane na torze łączącym jednostki przemysłowe firmy ArcelorMittal w Hiszpanii.

– Odpowiadamy na aktualne wyzwania Unii Europejskiej związane ze Strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, Europejskim Zielonym Ładem oraz inicjatywą Fit-for-55 – mówi dr inż. Aleksandra Królicka z Katedry Obróbki Plastycznej, Spawalnictwa i Metrologii. – Nasz projekt pozwoli na znaczną redukcję śladu węglowego w sektorze hutniczym dzięki elektrycznym procesom metalurgicznym, wsparciu niskoemisyjnego transportu kolejowego oraz wydłużeniu cyklu życia szyn dzięki nowym gatunkom stali i metodom ich regeneracji.

Osiem osób stoi obok siebie na dziedzińcu. W tle widoczny jasny, zabytkowy budynek z oknami i nowoczesna, metalowa konstrukcja. Uśmiechnięta grupa w strojach biznesowych i casualowych.

Jak ograniczyć emisję CO2 w produkcji stali?

Sektor wytwarzania stali odpowiada globalnie za około 25% emisji CO2 generowanych w przemyśle. W Europie dominują procesy z wykorzystaniem wielkiego pieca i konwertora tlenowego (BOF).

– Tymczasem wytwarzanie stali z wykorzystaniem pieców elektrycznych (EAF) cechuje się zdecydowanie niższą emisją dwutlenku węgla oraz wysokim wykorzystaniem złomu, sięgającym nawet 90%. W ramach projektu zakładamy redukcję emisji CO2 związanej z wytwarzaniem stali o około 35%. Wartość ta odpowiada redukcji  wynoszącej około 1 milion ton CO2 rocznie w odniesieniu do procesów BOF – wyjaśnia dr Królicka.

Nowe materiały na szyny będą charakteryzować się dłuższym cyklem życia , co również przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowanie na stal i obniży ślad węglowy w sektorze kolejowym.

– Nowe gatunki stali będą wykorzystywać szereg umocnień i strategii projektowania składu chemicznego, w tym inspirowanych stopami o podwyższonej entropii. Chcemy zweryfikować możliwość zastosowania stali wielofazowych o strukturze bainitycznej i martenzytycznej oraz wprowadzenia hierarchicznej struktury w celu podwyższenia właściwości mechanicznych – tłumaczy dr Królicka. – Ponadto planujemy dodatkowe wzmocnienie powierzchni roboczej szyn oraz regenerację metodami laserowymi, co znacząco wydłuży trwałość torów kolejowych, zarówno dla obciążonych szyn towarowych, jak i w przyszłości dla kolei dużych prędkości.

Jednym z największych wyzwań jest szeroki zakres projektu, obejmujący działania od opracowania procesów wytwarzania stali i strategii składu chemicznego po przygotowanie demonstratora przemysłowego. – Kluczowe jest opracowanie dedykowanego składu chemicznego, obróbki cieplnej i plastycznej nowych materiałów z uwzględnieniem pierwiastków śladowych w procesach EAF – podkreśla dr Królicka.

Proces produkcyjny w hucie stali. Maszyna tnąca rozpyla jasne iskry nad rozgrzanymi do czerwoności, świecącymi sztabami.

Międzynarodowa współpraca

W projekcie bierze udział jedenastu partnerów przemysłowych i badawczych.

Firma ArcelorMittal (Hiszpania) jest związana bezpośrednio z opracowaniem technologii wytwarzania stali z wykorzystaniem EAF oraz produkcją demonstracyjnej szyny kolejowej. Przedsiębiorstwo Vias (Hiszpania) stanowi wsparcie związane z procesami instalacji i przygotowania szyn do eksploatacji. Elektro Thermit (Niemcy) odpowiada za opracowanie technologii spawania termitowego szyn, a Tecnoclad (Hiszpania) jest związany z metodami regeneracji oraz wzmocnienia powierzchni roboczej szyn technikami laserowymi.

Zadaniem jednostek badawczych będzie optymalizacja  rozwiązań materiałowych i procesów technologicznych. CSIC (Hiszpania) wesprze proces projektowania nowych gatunków stali i będzie realizować badania mikrostruktury oraz przemian fazowych z wykorzystaniem badań dylatometrycznych. CRM (Belgia) odpowiada w projekcie za produkcję wytopów laboratoryjnych nowych gatunków stali, analizę procesów ich zużywania oraz określenie kontaktowej wytrzymałości zmęczeniowej.

Sieć Badawcza Łukasiewicz (Polska) będzie związana z analizą procesów termomechanicznych nowych gatunków stali, oceną naprężeń własnych oraz opracowaniem obróbki cieplnej, a ISQ (Portugalia) wesprze procesy spawania.

Politechnika Wrocławska koordynuje cały projekt i będzie prowadzić badania nad:

  • oceną właściwości mechanicznych nowych gatunków stali w odniesieniu do stanów obróbki cieplnej i procesów termomechanicznych (lider: prof. Zbigniew Gronostajski),
  • określeniem wytrzymałości zmęczeniowej nowych gatunków stali z uwzględnieniem mieszanego trybu wzrostu pęknięć oraz zmęczenia gigacyklowego – VHCF (lider: prof. Grzegorz Lesiuk),
  • analizą mechanizmów pękania i ewolucji struktury z wykorzystaniem wysokorozdzielczego skaningowego mikroskopu elektronowego (lider: dr inż. Aleksandra Królicka),
  • oceną proszków i powłok nanoszonych technologami laserowymi w ramach regeneracji nowych gatunków szyn (lider: dr inż. Paweł Sokołowski),
  • obserwacją morfologii wydzieleń i mikrostruktury nowych gatunków stali w skali nano z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej (lider: dr hab. inż. Andrzej Żak, prof. uczelni).

– W badania zostaną zaangażowani również młodzi naukowcy, doktoranci i studenci, którzy będą wspierać prace nad optymalizacją materiałów w skali laboratoryjnej i przemysłowej. W ramach inicjatywy European Training Networks SteelTogether zaplanowano także wizyty młodych naukowców w jednostkach partnerskich – dodaje dr Królicka.

Schemat cyklu badawczo-rozwojowego projektu "GreenSteel4Rails". Przedstawia proces od doboru złomu i rozwoju nowych gatunków stali.

Cztery i pół roku badań

Badania potrwają 54 miesiące i rozpoczną się w pierwszym kwartale 2026 r. Pierwszy demonstrator powstanie w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia projektu i obejmie opracowanie technologii wytwarzania stali w elektrycznym piecu łukowym w ArcelorMittal.

Następnie zostaną wyprodukowane szyny kolejowe z początkowo komercyjnego gatunku stali perlitycznej, a następnie nowego gatunku opracowanego w laboratoriach. Demonstrator obejmie testowy tor kolejowy, którego instalacja zakończy się w ostatnim roku projektu.

Projekt jest finansowany w ramach konkursu RFCS-2025-CSP-Big Ticket for Steel z Funduszu Węgla i Stali Komisji Europejskiej, a jego wartość wynosi blisko 11,3 mln euro.

– Chciałabym podziękować za nieocenione wsparcie Joannie Szustakiewicz z Działu Projektów przy składaniu wniosku i przygotowaniu do panelu ekspertów oraz Tomaszowi Marciniszynowi z Wrocławskiego Centrum Transferu Technologii za pomoc w opracowaniu planu biznesowego – podkreśla dr Królicka.

baner_700x100_80_lecie_pwr_v1.jpg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję