TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Europejski grant dla PWr. Powstanie narzędzie wspierające międzynarodową wymianę w przestrzeni wirtualnej

Zdjęcie ilustracyjne

Unia Europejska przyznała finansowanie dla projektu MOVEx. Dzięki niemu powstanie platforma, która ułatwi międzynarodową wymianę studentów i pracowników, oferując kursy w wersji cyfrowej. Ma to być forma edukacji dla osób niemogących wyjechać za granicę lub rodzaj przygotowania dla studentów z obawami, czy poradzą sobie na standardowym erasmusowym wyjeździe.

Narzędzie stworzą członkowie konsorcjum, którym kieruje Politechnika Wrocławska. W jego skład weszli naukowcy i organizacje non-profit z Estonii, Grecji, Gruzji i Ukrainy. Na projekt Development of the Model and Common Information Space of Virtual Exchange Programs - MOVEx Komisja Europejska przyznała 470 tys. euro w ramach swojego programu Virtual Exchanges in Higher Education and Youth.

– Zaproponowaliśmy przygotowanie takiej platformy ze względu na doświadczenia związane z pandemią i koniecznością nauki w formie zdalnej – opowiada dr inż. Mariusz Mazurkiewicz z Wydziału Zarządzania PWr. – Wynikające z tej sytuacji ograniczenia mocno wpłynęły na wymianę akademicką, wyjazdy studentów i pracowników. Ich realizacja została znacząco utrudniona, a kursy oferowane w ramach wymiany w formie online często nie spełniały pokładanych w nich oczekiwań, co słyszeliśmy od studentów. Dlatego postanowiliśmy znaleźć rozwiązanie, które pomoże w takich okolicznościach.

Narzędzie dla tych, którzy mają obawy

Dr inż. Mariusz MazurkiewiczDr Mazurkiewicz dodaje też, że rozmowy ze studentami na szeroką skalę podpowiedziały naukowcom dodatkowy aspekt wprowadzenia platformy z kursami w wersji cyfrowej.

–  Wiele osób nie decyduje się na zagraniczną wymianę nie ze względu na to, że nie mogą wyjechać, ale z powodu obaw – tłumaczy. – To wątek, który pojawiał się bardzo często w rozmowach. „Nie wiem, czy dam radę z językiem”, „Znam angielski, ale co innego używać go od czasu do czasu, a co innego uczyć się skomplikowanych kwestii w tym języku” itd. Dla takich studentów kursy w formie cyfrowej mogą stanowić formę przygotowania, sprawdzenia się czy zdobycia pewności, że bariery są tylko w ich głowach, a oni na pewno dadzą sobie radę, muszą tylko uwierzyć w siebie. I po semestrze z kursami na platformie zdecydują się już na wyjazd zagraniczny i naukę na partnerskiej uczelni.

Platforma – jak zaznacza dr Mazurkiewicz – nie ma zastąpić wyjazdów w ramach programów wymiany akademickiej, a stanowić narzędzie wspomagające. Może służyć nie tylko w czasie ograniczeń związanych z pandemią, ale także stanowić wsparcie dla studentów np. z ogarniętej wojną Ukrainy.

– Ci, którzy pozostają w kraju, a chcą zdobywać nowe cenne doświadczenia, mogliby realizować kursy z zagranicznych uczelni dzięki temu narzędziu. Tym bardziej, że planujemy, by nasze rozwiązanie pozwalało na korzystanie z części materiałów także w okresach, gdy traci się czasowo dostęp do internetu. Wystarczy, że wcześniej pobierze się aplikację na swoje urządzenie – tłumaczy naukowiec.

Jak będą wyglądały kursy?

W ramach projektu powstanie nie tylko sama platforma, ale także kilkanaście pilotażowych kursów (z różnych dziedzin wiedzy) przygotowanych przez uczestników konsorcjum i przetestowanych przez uczestniczki i uczestników. Doświadczenia z ich przeprowadzenia pozwolą na przygotowanie zestawu dobrych praktyk.

Naukowcy będą szkolić nauczycieli akademickich z tworzenia interaktywnych kursów akademickich, a same zajęcia mają mieć formę hybrydową – studenci zyskają dostęp do materiałów w wersji cyfrowej, ale także będą uczestniczyć w spotkaniach w formule synchronicznej (po zapoznaniu się z materiałami).

Kursy będą tworzone w języku angielskim i ojczystym (tak by studenci mający problem z rozumieniem materiału mogli zapoznać się z wersją w swoim języku w ramach dodatkowego treningu). Twórcy platformy zakładają też, że studenci będą mieli możliwość skorzystania z pomocy specjalnie przygotowanego tutora na miejscu, na swojej uczelni – jeśli będą mieli jakieś trudności z przyswojeniem materiału.

- Wśród uczestników naszego konsorcjum są także organizacje non-profit zrzeszające pracodawców. Poprosimy ich o przyjrzenie się efektom uczenia się osiąganym w ramach platformy wymiany wirtualnej i wydanie opinii, czy taka forma zajęć sprawdzi się w kontekście pozyskania kompetencji przydatnych z punktu widzenia pracodawcy – dodaje dr Mazurkiewicz.

Gdy platforma z kursami będzie już gotowa, a same rozwiązania sprawdzone, jej twórcy zamierzają promować ją wśród uczelni, których studenci i pracownicy uczestniczą w europejskich programach wymiany międzynarodowej – zachęcając do włączenia się w uczestnictwo i tworzenie kursów.

Konsorcjum projektu MOVEx tworzą Politechnika Wrocławska jako lider oraz Harokopio University z Grecji, Tallinn University Of Technology z Estonii, Ifnul Ivan Franko National University Of Lviv, Kryvyi Rih National University, Kharkiv National University Of Radio Electronics, Khmelnitsky National University z Ukrainy oraz Sokhumi State University, Shota Rustaveli State University i Akaki Tsereteli State University z Gruzji, a także organizacje:“Ukrainian Scientific And Educational It Society", Kryvyi Rih Foundation Of The Future i Laboratory Of Ideas – wszystkie z Ukrainy.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję