TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 25.08.2022 Kategoria: projekty międzyuczelniane, współpraca międzynarodowa, Wydział Zarządzania
Unia Europejska przyznała finansowanie dla projektu MOVEx. Dzięki niemu powstanie platforma, która ułatwi międzynarodową wymianę studentów i pracowników, oferując kursy w wersji cyfrowej. Ma to być forma edukacji dla osób niemogących wyjechać za granicę lub rodzaj przygotowania dla studentów z obawami, czy poradzą sobie na standardowym erasmusowym wyjeździe.
Narzędzie stworzą członkowie konsorcjum, którym kieruje Politechnika Wrocławska. W jego skład weszli naukowcy i organizacje non-profit z Estonii, Grecji, Gruzji i Ukrainy. Na projekt Development of the Model and Common Information Space of Virtual Exchange Programs - MOVEx Komisja Europejska przyznała 470 tys. euro w ramach swojego programu Virtual Exchanges in Higher Education and Youth.
– Zaproponowaliśmy przygotowanie takiej platformy ze względu na doświadczenia związane z pandemią i koniecznością nauki w formie zdalnej – opowiada dr inż. Mariusz Mazurkiewicz z Wydziału Zarządzania PWr. – Wynikające z tej sytuacji ograniczenia mocno wpłynęły na wymianę akademicką, wyjazdy studentów i pracowników. Ich realizacja została znacząco utrudniona, a kursy oferowane w ramach wymiany w formie online często nie spełniały pokładanych w nich oczekiwań, co słyszeliśmy od studentów. Dlatego postanowiliśmy znaleźć rozwiązanie, które pomoże w takich okolicznościach.
Dr Mazurkiewicz dodaje też, że rozmowy ze studentami na szeroką skalę podpowiedziały naukowcom dodatkowy aspekt wprowadzenia platformy z kursami w wersji cyfrowej.
– Wiele osób nie decyduje się na zagraniczną wymianę nie ze względu na to, że nie mogą wyjechać, ale z powodu obaw – tłumaczy. – To wątek, który pojawiał się bardzo często w rozmowach. „Nie wiem, czy dam radę z językiem”, „Znam angielski, ale co innego używać go od czasu do czasu, a co innego uczyć się skomplikowanych kwestii w tym języku” itd. Dla takich studentów kursy w formie cyfrowej mogą stanowić formę przygotowania, sprawdzenia się czy zdobycia pewności, że bariery są tylko w ich głowach, a oni na pewno dadzą sobie radę, muszą tylko uwierzyć w siebie. I po semestrze z kursami na platformie zdecydują się już na wyjazd zagraniczny i naukę na partnerskiej uczelni.
Platforma – jak zaznacza dr Mazurkiewicz – nie ma zastąpić wyjazdów w ramach programów wymiany akademickiej, a stanowić narzędzie wspomagające. Może służyć nie tylko w czasie ograniczeń związanych z pandemią, ale także stanowić wsparcie dla studentów np. z ogarniętej wojną Ukrainy.
– Ci, którzy pozostają w kraju, a chcą zdobywać nowe cenne doświadczenia, mogliby realizować kursy z zagranicznych uczelni dzięki temu narzędziu. Tym bardziej, że planujemy, by nasze rozwiązanie pozwalało na korzystanie z części materiałów także w okresach, gdy traci się czasowo dostęp do internetu. Wystarczy, że wcześniej pobierze się aplikację na swoje urządzenie – tłumaczy naukowiec.
W ramach projektu powstanie nie tylko sama platforma, ale także kilkanaście pilotażowych kursów (z różnych dziedzin wiedzy) przygotowanych przez uczestników konsorcjum i przetestowanych przez uczestniczki i uczestników. Doświadczenia z ich przeprowadzenia pozwolą na przygotowanie zestawu dobrych praktyk.
Naukowcy będą szkolić nauczycieli akademickich z tworzenia interaktywnych kursów akademickich, a same zajęcia mają mieć formę hybrydową – studenci zyskają dostęp do materiałów w wersji cyfrowej, ale także będą uczestniczyć w spotkaniach w formule synchronicznej (po zapoznaniu się z materiałami).
Kursy będą tworzone w języku angielskim i ojczystym (tak by studenci mający problem z rozumieniem materiału mogli zapoznać się z wersją w swoim języku w ramach dodatkowego treningu). Twórcy platformy zakładają też, że studenci będą mieli możliwość skorzystania z pomocy specjalnie przygotowanego tutora na miejscu, na swojej uczelni – jeśli będą mieli jakieś trudności z przyswojeniem materiału.
- Wśród uczestników naszego konsorcjum są także organizacje non-profit zrzeszające pracodawców. Poprosimy ich o przyjrzenie się efektom uczenia się osiąganym w ramach platformy wymiany wirtualnej i wydanie opinii, czy taka forma zajęć sprawdzi się w kontekście pozyskania kompetencji przydatnych z punktu widzenia pracodawcy – dodaje dr Mazurkiewicz.
Gdy platforma z kursami będzie już gotowa, a same rozwiązania sprawdzone, jej twórcy zamierzają promować ją wśród uczelni, których studenci i pracownicy uczestniczą w europejskich programach wymiany międzynarodowej – zachęcając do włączenia się w uczestnictwo i tworzenie kursów.
Konsorcjum projektu MOVEx tworzą Politechnika Wrocławska jako lider oraz Harokopio University z Grecji, Tallinn University Of Technology z Estonii, Ifnul Ivan Franko National University Of Lviv, Kryvyi Rih National University, Kharkiv National University Of Radio Electronics, Khmelnitsky National University z Ukrainy oraz Sokhumi State University, Shota Rustaveli State University i Akaki Tsereteli State University z Gruzji, a także organizacje:“Ukrainian Scientific And Educational It Society", Kryvyi Rih Foundation Of The Future i Laboratory Of Ideas – wszystkie z Ukrainy.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »