TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Drugie życie „ogórka”. Wyremontujemy historyczny autobus

Data: 26.06.2019 Kategoria: działania społeczne, historia, życie uczelni

Renowacja zabytkowego autobusu Jelcz 043, zwanego popularnie „ogórkiem”, to główny cel listu intencyjnego podpisanego w środę na Politechnice Wrocławskiej.

ogorek.jpgW projekt oprócz naszej uczelni zaangażowali się także przedstawiciele spółki Jelcz, MPK Wrocław, Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” i NSZZ „Solidarność” Region Dolny Śląsk.

26 sierpnia 1980 roku o godzinie 4.30 rano Tomasz Surowiec zablokował autobusem wyjazd z Zajezdni nr VII. We Wrocławiu rozpoczął się strajk, którego uczestnicy solidaryzowali się z robotnikami z Wybrzeża. Tak narodziła się wrocławska „Solidarność”, a strajk rozlewał się na kolejne zakłady.

O tych wydarzeniach przypomina tablica pamiątkowa i stojący na terenie Centrum Historii Zajezdnia autobus Jelcz 043, zwany ze względu na swój kształt „ogórkiem”, który teraz doczeka się renowacji.

- „Ogórek” jest wspomnieniem tego, co działo się we Wrocławiu 40 lat temu. Te wydarzenia zaważyły na całym naszym życiu, choć młode pokolenie może sobie z tego w ogóle nie zdawać sprawy. Dlatego właśnie przypominanie o tym jest tak istotne, a nasza uczelni włączyła się w projekt – powiedział podczas konferencji prasowej prof. Cezary Madryas, rektor Politechniki Wrocławskiej.

Stojący na terenie zajezdni autobus, nie jest niestety oryginalnym pojazdem, którym Tomasz Surowiec zablokował wyjazd.

- To jednak ten sam model, a w latach 70-tych XX w. tego typu autobusy jeździły po ulicach Wrocławia. Pojazd stojący na terenie zajezdni znajduje się w kiepskim stanie, nadaje się tylko do oglądania z zewnątrz i nie można nawet wejść do środka. Zależy nam, żeby znów jeździł ulicami miasta, woził pasażerów i przekazał wiedzę o historii miasta i „Solidarności” – powiedział podczas konferencji prasowej Marek Mutor, dyrektor Ośrodka „Pamięć i Przyszłość”.

ogorek.jpgPrace remontowe mają objąć karoserię i wnętrze pojazdu, a pierwszym etapem, którym zajmie się firma Jelcz, ma być analiza techniczna, projektowanie i opracowanie kosztorysu. Z kolei MPK Wrocław zadeklarowało wsparcie m.in. w kwestii przeprowadzenia badań diagnostycznych oraz lakierniczych.

Zadaniem naukowców z PWr będzie m.in. wytypowanie elementów nowego układu napędowego, układu chłodzenia i ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. Wszystkie prace zostaną przeprowadzone w oparciu o badania związane z zawieszeniem, systemem hamowania i pomiarami hałasu.

– Chcemy zrobić z tego autobusu pojazd ekologiczny, nowoczesny. Biorąc pod uwagę jego obecny stan, jest to duże wyzwania, ale mam nadzieję, że wspólnymi siłami damy sobie rade z tym projektem – podkreślił prof. Cezary Madryas.

Projekt rewitalizacji autobusu zostanie włączony w program działań związanych z przypadającymi w 2020 r. obchodami 40. rocznicy powstania „Solidarności”.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję