TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 26.06.2019 Kategoria: działania społeczne, historia, życie uczelni
Renowacja zabytkowego autobusu Jelcz 043, zwanego popularnie „ogórkiem”, to główny cel listu intencyjnego podpisanego w środę na Politechnice Wrocławskiej.
W projekt oprócz naszej uczelni zaangażowali się także przedstawiciele spółki Jelcz, MPK Wrocław, Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” i NSZZ „Solidarność” Region Dolny Śląsk.
26 sierpnia 1980 roku o godzinie 4.30 rano Tomasz Surowiec zablokował autobusem wyjazd z Zajezdni nr VII. We Wrocławiu rozpoczął się strajk, którego uczestnicy solidaryzowali się z robotnikami z Wybrzeża. Tak narodziła się wrocławska „Solidarność”, a strajk rozlewał się na kolejne zakłady.
O tych wydarzeniach przypomina tablica pamiątkowa i stojący na terenie Centrum Historii Zajezdnia autobus Jelcz 043, zwany ze względu na swój kształt „ogórkiem”, który teraz doczeka się renowacji.
- „Ogórek” jest wspomnieniem tego, co działo się we Wrocławiu 40 lat temu. Te wydarzenia zaważyły na całym naszym życiu, choć młode pokolenie może sobie z tego w ogóle nie zdawać sprawy. Dlatego właśnie przypominanie o tym jest tak istotne, a nasza uczelni włączyła się w projekt – powiedział podczas konferencji prasowej prof. Cezary Madryas, rektor Politechniki Wrocławskiej.
Stojący na terenie zajezdni autobus, nie jest niestety oryginalnym pojazdem, którym Tomasz Surowiec zablokował wyjazd.
- To jednak ten sam model, a w latach 70-tych XX w. tego typu autobusy jeździły po ulicach Wrocławia. Pojazd stojący na terenie zajezdni znajduje się w kiepskim stanie, nadaje się tylko do oglądania z zewnątrz i nie można nawet wejść do środka. Zależy nam, żeby znów jeździł ulicami miasta, woził pasażerów i przekazał wiedzę o historii miasta i „Solidarności” – powiedział podczas konferencji prasowej Marek Mutor, dyrektor Ośrodka „Pamięć i Przyszłość”.
Prace remontowe mają objąć karoserię i wnętrze pojazdu, a pierwszym etapem, którym zajmie się firma Jelcz, ma być analiza techniczna, projektowanie i opracowanie kosztorysu. Z kolei MPK Wrocław zadeklarowało wsparcie m.in. w kwestii przeprowadzenia badań diagnostycznych oraz lakierniczych.
Zadaniem naukowców z PWr będzie m.in. wytypowanie elementów nowego układu napędowego, układu chłodzenia i ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. Wszystkie prace zostaną przeprowadzone w oparciu o badania związane z zawieszeniem, systemem hamowania i pomiarami hałasu.
– Chcemy zrobić z tego autobusu pojazd ekologiczny, nowoczesny. Biorąc pod uwagę jego obecny stan, jest to duże wyzwania, ale mam nadzieję, że wspólnymi siłami damy sobie rade z tym projektem – podkreślił prof. Cezary Madryas.
Projekt rewitalizacji autobusu zostanie włączony w program działań związanych z przypadającymi w 2020 r. obchodami 40. rocznicy powstania „Solidarności”.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »