TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Danolodzy sprawdzą, jak komentujesz w sieci

Czy jesteśmy kontrowersyjni w poglądach? Czy lubimy wrocławskie MPK? Jakie potrawy najczęściej gotujemy? Dlaczego używamy emoji? Na podstawie naukowej analizy mediów społecznościowych można wyciągnąć zaskakujące wnioski o otaczającym nas świecie. Takimi zagadnieniami zajmują się studenci danologii na Politechnice Wrocławskiej.

Data Science (pol. danologia) to interdyscyplinarna dziedzina nauki, zajmująca się analizą danych zgromadzonych w systemach komputerowych. Wykorzystuje metody matematyczne, programistyczne, obliczeniowe czy analityczne.  Obecnie dane są wszędzie, chociaż często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Co więcej, na ich podstawie możemy przewidywać czy modelować określone zachowania czy wydarzenia.

Na Politechnice Wrocławskiej dwa lata temu pojawiła się możliwość studiowania tej dziedziny na studiach magisterskich na Wydziale Informatyki i Zarządzania. Studenci danologii mają szanse rozwijać wiedzę z takich obszarów jak uczenie maszynowe, metody analizy danych, systemy rekomendacyjne czy sztuczna inteligencja.

Zajmują się także analizą tak popularnych obecnie mediów społecznościowych. Badają m.in. zachowania użytkowników różnych serwisów, analizują ich opinie i komentarze, a na tej podstawie prognozują dalsze zachowania. I robią to na bardzo konkretnych przykładach zaczerpniętych z takich serwisów społecznościowych jak Twitter czy Facebook.

Jak komentujemy?

danolodzy_plakat09.jpgDo 31 stycznia w holu Strefy Kultury Studenckiej można oglądać plakaty obrazujące to, czym studenci danologii zajmowali się przez ostatnie 4 miesiące. Pracowali w dziesięciu grupach, analizując różnorodne tematy, takie jak m.in. reakcja użytkowników na awarie MPK, poziom „hejtu” na serwisach polskich i brytyjskich, preferencje kulinarne Polaków, częstotliwość użycia „emoji” na Twitterze, popularność memów o danej tematyce czy najczęściej komentowane tematy na stronach internetowych lokalnych gazet.

Ponadto studenci badali, jak w mediach internetowych zachowają się kibice różnych polskich klubów piłkarskich i w jaki sposób wyrażamy emocje o nowych budynkach. Szukali też narzędzi do określania nastroju użytkownika czy mechanizmu kierującego wyrażeniem zdania na kontrowersyjne tematy, takie jak np. aborcja.

Awaria tramwaju i emoji

Grupa przyglądająca się stronom i forom internetowym dotyczących MPK przenalizowała 1680 postów na Facebooku, 4161 tweetów i 24809 komentarzy z lat 2017-2019 pod kątem miejsca utrudnień ruchu, a także nacechowania emocjonalnego reakcji na informacje o tych wydarzeniach. Okazało się, że najwięcej komentarzy dotyczących sytuacji komunikacyjnej we Wrocławiu pojawia się w godzinach, gdy użytkownicy spożywają posiłki lub wracają do domu. I wbrew spodziewanej opinii wcale nie muszą to być komentarze negatywne. Według ich obliczeń najwięcej wypowiedzi miało charakter neutralny. Studenci (Kamil Raczycki, Yahor Yeliseyenka i Marcin Szymański) stworzyli też mapę obrazującą natężenie utrudnień w mieście.

danolodzy_plakaty_01a.jpgZespół w składzie Miriam Jańczak, Anna Makuś, Gabriela Relikowska i Adriana Zielińska zajął się graficznymi obrazkami symbolizującymi emocje, czyli emoji. Studentki przebadały 45 różnych znaków w ponad pół miliona tweetów. Szukały synonimów wśród emoji, analizowały zakres znaczeniowy grafik i kontekst ich użycia.

Co się pichci w polskim garnku?

Z kolei Piotr Janyst, Mateusz Osikowicz, Jakub Licznerski i Wojciech Rauk zbadali polskie portale kulinarne, aby sprawdzić, jakie jest nasze wyobrażenie o zagranicznych kuchniach. W tym celu przeanalizowali ponad 400 tysięcy przepisów, wykorzystując różnorodne metody obliczeniowe. Okazało się, że takie składniki jak sól, pieprz, jajka są najczęściej powielane w przepisach. Z kolei dominującym warzywem w daniach zagranicznych jest cebula.

Inny zespół stworzył narzędzie do wykrywania mowy nienawiści (hate speech detector). Karol Kowalski i Jakub Kałużny przebadali brytyjskie tweety opatrzone hasztagiem #Iran oraz polskie #tylkonimownikomu. Z ich badań wynika, że użytkownicy Twittera w Wielkiej Brytanii są bardziej skłonni do mowy nienawiści niż Polacy.

newsletter-promo.png

Dołącz do danologów na PWr

Sesja plakatowa, którą można oglądać w SKS została poddana ocenie prowadzących zajęcia na danologii oraz samych studentów. Najwięcej głosów zebrała praca Macieja Gruszczyńskiego, Daniela Popka, Dawida Rusieckiego i Marcina Wątroby „Does Polish Twitter support #abortion?”. Studenci sprawdzali na podstawie tweetów, czy Polacy są radykalni w swoich poglądach i jak reagują na kontrowersyjne tematy. Z analizy tylko jednego obszaru tematycznego na Twitterze okazało się np. że przeciwnicy aborcji są stale aktywni od czasu „czarnego piątku”, natomiast zwolennicy aktywizują się tylko przed większymi wydarzeniami.

Opiekunem studentów prezentujących swoje prace jest dr Tomasz Kajdanowicz. Więcej o specjalności Data Science (którą kierują: prof. Halina Kwaśnicka i prof. Przemysława Kazienko) można poczytać na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku. Rekrutacja na studia drugiego stopnia trwa do 11 lutego. Szczegóły na stronie rekrutacji PWr.

ISZ

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję