TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Crisis Detector wykryje rodzący się kryzys wizerunkowy

Zdjęcie gazety

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pracują nad narzędziem do wykrywania sygnałów świadczących o rodzącym się kryzysie wizerunkowym. System „Crisis Detector” będzie oparty na algorytmach sztucznej inteligencji, ma wykrywać cyberataki i pomóc firmom w szybkiej reakcji.

W projekt zaangażowani są prof. Maciej Piasecki i dr inż. Jan Kocoń z Katedry Sztucznej Inteligencji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji. Chcą opracować system, który pomoże wyłapywać pierwsze oznaki sytuacji mogącej negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, marki czy konkretnej osoby przedstawiany w mediach.

– Wykorzystujące nową wiedzę z zakresu uczenia maszynowego, chcemy zbudować rozwiązanie do automatycznego rozpoznawania w strumieniach informacji medialnych sygnałów o potencjalnym wystąpieniu kryzysu wizerunkowego zagrażającego bezpieczeństwu firmy wraz z adnotacją, jakie wątki informacji są krytyczne i czy dana informacja posiada cechy fake newsa (FN) – wyjaśnia dr inż. Jan Kocoń.

Śledzi, wykrywa, analizuje

dr inż. Jan Kocoń - zdjęcieSystem będzie śledził strumienie wiadomości ukazujące się w różnych kanałach cyberprzestrzeni medialnej, wskazując teksty powiązane z analizowanymi podmiotami, rozpoznając różne językowe anomalie w ich zmieniającym się obrazie językowym.

W ramach prowadzonych prac naukowcy chcą m.in. przygotować bazy danych do anotacji, zaprojektować mechanizm detekcji anomalii z wykorzystaniem AI, opracować metody uczenia maszynowego do automatycznego opisywania tekstu pod kątem wydźwięku, emocji, wyznaczników sytuacji, wyrażeń temporalnych, wystąpień nazw własnych oraz podobieństwa tekstu do zweryfikowanych FN i zapewnić odpowiedni poziom skuteczności modelu dla działania na danych rzeczywistych. Efektem będzie sprawdzony prototyp gotowy do wdrożenia.

Wsparcie dla PRowców, polityków i firm 

– Crisis Detector będzie dostępny zarówno dla klientów z obszarów polityki i spraw publicznych (partie polityczne, fundacje, ministerstwa, organizacja rządowe i pozarządowe), jak i podmiotów komercyjnych (przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, firmy doradcze, agencje PR i marketingowe) – mówi dr inż. Jan Kocoń. – Są to podmioty, których działalność jest powiązana i zależna od informacji w cyberprzestrzeni. Wczesne wykrycie potencjalnego kryzysu oraz identyfikacja czy nosi on znamiona fake newsa (FN) będzie pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo i kreowanie wizerunku – dodaje.

Zakładane w ramach realizacji projektu rezultaty obejmują stworzenie narzędzia wspierającego zarządzanie ryzykiem cyfrowym, zwiększającego zarówno poziom cyberbezpieczeństwa, jak i możliwości szybkiego reagowania na pierwsze oznaki kryzysu.

Będzie to unikalne rozwiązanie do automatycznego rozpoznawania w mediach, czyli prasie, radiu, telewizji, internecie i sieciach społecznych, sygnałów o potencjalnych sytuacjach kryzysu wizerunkowego określonych podmiotów.

Wielozadaniowy, wielofunkcyjny…

Crisis Detector będzie bardzo złożonym system, na który składa się kilka elementów:

  1. System do detekcji kryzysów wizerunkowych w strumieniach tekstowych wiadomości medialnych. Umożliwi on śledzenie strumieni tekstów ukazujących się w różnych kanałach cyberprzestrzeni medialnej w danych okresach i zidentyfikowanie tekstów powiązanych ze wskazanymi aspektami (w tym podmiotami, produktami, markami, sytuacjami itd.). To pomoże rozpoznać anomalie pojawiające się w dynamicznie zmieniającym się obrazie językowym badanej postaci, instytucji czy organizacji.
  2. Moduł do wydzielania strumienia wiadomości skupionych wokół wybranego tematu wraz z jego wektorowo-symboliczną reprezentacją treści. Pozwoli on analizować życie medialne i relacje medialne wzbudzane przez potencjalne kryzysy wizerunkowe.
  3. Moduł do rozpoznawania ukierunkowanego wydźwięku i emocji w tekście w odniesieniu do wskazanych cech semantycznych fragmentu tekstu, który umożliwi określenie i wydobycie z tekstu emotywnej relacji pomiędzy nadawcą a wskazanymi cechami.
  4. System monitorowania wskazanych kanałów społecznościowych w trybie ciągłym zapewniającym ochronę kont mediów społecznościowych i alertowanie klientów w zakresie występowania syndromów sytuacji kryzysowych.

– Dotychczas stosowane rozwiązania opierają się wyłącznie na śledzeniu pojawiających się anomalii, które jednak nie zawsze świadczą o kryzysie. Nasz system, dzięki m.in. współpracy z ekspertami z firmy PSMM, będzie prowadził znacznie szerszą analizę, a co za tym idzie będzie także skuteczniejszy – dodaje dr inż. Jan Kocoń.

Uwaga…  fake news!

kodowanie-1.jpgSystem nie będzie tropił fake newsów po to, by je zdemaskować, a raczej będzie je traktował jako sygnał nadchodzącego problemu. Moduł odpowiadający za sprawdzenie, czy dana informacja jest zweryfikowanym fake newsem, będzie dostarczał potencjalnej dodatkowej cechy do predykcji, czy w przypadku obserwowanego przez Crisis Detector podmiotu – człowieka, firmy czy organizacji – mamy do czynienia z kryzysem wizerunkowym w mediach.

– Ta detekcja kryzysów jest z jednej strony oparta o wykrywanie anomalii (w obrębie danego tematu nagle zaczyna się pisać dużo więcej, a w komentarzach zaczyna przyrastać wiadomości negatywnych), a drugiej o anotacje ekspertów zajmujących się monitorowaniem mediów – wyjaśnia dr inż. Jan Kocoń.

Projekt „Crisis Detector - system do rozpoznawania sygnałów świadczących o kryzysie wizerunkowym w strumieniach” jest realizowany w ramach konkursu NCBiR „Szybka ścieżka Innowacje cyfrowe”, na który przyznano grant w wysokości ponad 4,5 mln zł. Partnerem biznesowym jest firma PSMM, która zajmuje się monitoringiem mediów.

newsletter_2023_14.jpg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję