TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 23.03.2023 Kategoria: aktualności ogólne, nauka/badania/innowacje, współpraca z przemysłem, Wydział Informatyki i Telekomunikacji
Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pracują nad narzędziem do wykrywania sygnałów świadczących o rodzącym się kryzysie wizerunkowym. System „Crisis Detector” będzie oparty na algorytmach sztucznej inteligencji, ma wykrywać cyberataki i pomóc firmom w szybkiej reakcji.
W projekt zaangażowani są prof. Maciej Piasecki i dr inż. Jan Kocoń z Katedry Sztucznej Inteligencji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji. Chcą opracować system, który pomoże wyłapywać pierwsze oznaki sytuacji mogącej negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, marki czy konkretnej osoby przedstawiany w mediach.
– Wykorzystujące nową wiedzę z zakresu uczenia maszynowego, chcemy zbudować rozwiązanie do automatycznego rozpoznawania w strumieniach informacji medialnych sygnałów o potencjalnym wystąpieniu kryzysu wizerunkowego zagrażającego bezpieczeństwu firmy wraz z adnotacją, jakie wątki informacji są krytyczne i czy dana informacja posiada cechy fake newsa (FN) – wyjaśnia dr inż. Jan Kocoń.
System będzie śledził strumienie wiadomości ukazujące się w różnych kanałach cyberprzestrzeni medialnej, wskazując teksty powiązane z analizowanymi podmiotami, rozpoznając różne językowe anomalie w ich zmieniającym się obrazie językowym.
W ramach prowadzonych prac naukowcy chcą m.in. przygotować bazy danych do anotacji, zaprojektować mechanizm detekcji anomalii z wykorzystaniem AI, opracować metody uczenia maszynowego do automatycznego opisywania tekstu pod kątem wydźwięku, emocji, wyznaczników sytuacji, wyrażeń temporalnych, wystąpień nazw własnych oraz podobieństwa tekstu do zweryfikowanych FN i zapewnić odpowiedni poziom skuteczności modelu dla działania na danych rzeczywistych. Efektem będzie sprawdzony prototyp gotowy do wdrożenia.
– Crisis Detector będzie dostępny zarówno dla klientów z obszarów polityki i spraw publicznych (partie polityczne, fundacje, ministerstwa, organizacja rządowe i pozarządowe), jak i podmiotów komercyjnych (przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, firmy doradcze, agencje PR i marketingowe) – mówi dr inż. Jan Kocoń. – Są to podmioty, których działalność jest powiązana i zależna od informacji w cyberprzestrzeni. Wczesne wykrycie potencjalnego kryzysu oraz identyfikacja czy nosi on znamiona fake newsa (FN) będzie pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo i kreowanie wizerunku – dodaje.
Zakładane w ramach realizacji projektu rezultaty obejmują stworzenie narzędzia wspierającego zarządzanie ryzykiem cyfrowym, zwiększającego zarówno poziom cyberbezpieczeństwa, jak i możliwości szybkiego reagowania na pierwsze oznaki kryzysu.
Będzie to unikalne rozwiązanie do automatycznego rozpoznawania w mediach, czyli prasie, radiu, telewizji, internecie i sieciach społecznych, sygnałów o potencjalnych sytuacjach kryzysu wizerunkowego określonych podmiotów.
Crisis Detector będzie bardzo złożonym system, na który składa się kilka elementów:
– Dotychczas stosowane rozwiązania opierają się wyłącznie na śledzeniu pojawiających się anomalii, które jednak nie zawsze świadczą o kryzysie. Nasz system, dzięki m.in. współpracy z ekspertami z firmy PSMM, będzie prowadził znacznie szerszą analizę, a co za tym idzie będzie także skuteczniejszy – dodaje dr inż. Jan Kocoń.
System nie będzie tropił fake newsów po to, by je zdemaskować, a raczej będzie je traktował jako sygnał nadchodzącego problemu. Moduł odpowiadający za sprawdzenie, czy dana informacja jest zweryfikowanym fake newsem, będzie dostarczał potencjalnej dodatkowej cechy do predykcji, czy w przypadku obserwowanego przez Crisis Detector podmiotu – człowieka, firmy czy organizacji – mamy do czynienia z kryzysem wizerunkowym w mediach.
– Ta detekcja kryzysów jest z jednej strony oparta o wykrywanie anomalii (w obrębie danego tematu nagle zaczyna się pisać dużo więcej, a w komentarzach zaczyna przyrastać wiadomości negatywnych), a drugiej o anotacje ekspertów zajmujących się monitorowaniem mediów – wyjaśnia dr inż. Jan Kocoń.
Projekt „Crisis Detector - system do rozpoznawania sygnałów świadczących o kryzysie wizerunkowym w strumieniach” jest realizowany w ramach konkursu NCBiR „Szybka ścieżka Innowacje cyfrowe”, na który przyznano grant w wysokości ponad 4,5 mln zł. Partnerem biznesowym jest firma PSMM, która zajmuje się monitoringiem mediów.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »