TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 07.12.2023 Kategoria: życie uczelni
– Dotychczas Centrum Doskonałości Dydaktycznej na uczelni miało uchylone drzwi, teraz otwieramy je na oścież – mówił prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia na PWr na konferencji, która podsumowała działania tej jednostki i stała się okazją do ogłoszenia planów na przyszłość. W czasie spotkania certyfikatami doceniono także zaangażowanie dydaktyków i studentów, którzy wspierają działalność CDD.
Centrum Doskonałości Dydaktycznej powstało w 2020 r., by rozwijać i wspierać unowocześnienie kształcenia na naszej uczelni oraz promować najlepsze praktyki dydaktyczne.
Od tego czasu jednostka przeprowadziła szereg działań – badań, analiz, szkoleń i spotkań – w tym m.in. Dni Dobrej Dydaktyki (w 2022 i 2023 r.), seminaria TES (Teaching Excellence Seminars) i inicjatywę Doskonałość Dydaktyczna Uczelni. W ramach tej ostatniej centrum powołało do życia Szkołę Liderów Edukacji, w której szkolenia przeszło 29 osób. Stały się one następnie trenerami szkolącymi innych wykładowców uczelni.
I tak w sumie prawie 400 dydaktyków z PWr wzięło udział w autorskich szkoleniach (w języku polskim i angielskim) prowadzonych przez osoby zaangażowane w inicjatywy CDD.
CDD przeprowadziło także prawie 60 superwizji zajęć dydaktycznych – w formie wsparcia koleżeńskiego w procesie dydaktycznym. Jednostka podkreśla, że taki kształt oceniania zajęć jest dużo lepiej odbierany przez nauczycieli akademickich niż tradycyjne hospitacje (m.in. pozwala poznać nowe techniki dydaktyczne, pokazuje, że dydaktyka na uczelni jest istotna oraz daje możliwość konsultacji z kimś bardziej doświadczonym). – To pokazanie alternatywnych sposobów prowadzenia zajęć, wysłuchanie, zrozumienie innego dydaktyka – podkreślała dr Anna Borkowska, dotychczasowa dyrektor Centrum Doskonałości Dydaktycznej.
Podczas czwartkowej konferencji przedstawiono plany związane z przyszłością centrum i rozwojem kształcenia na uczelni. Jednostka ma m.in. rozwinąć działania tutoringowe na PWr, stworzyć zespół promujący metodę dydaktyczną problem based learning, rozwijać także inne metody dydaktyczne (np. wykorzystujące grywalizację) oraz tworzyć dla wykładowców możliwości wykorzystywania w dydaktyce najnowszych technologii.
– Dotychczas mieliśmy uchylone drzwi, a teraz otwieramy je na oścież – mówił prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia na PWr. – Centrum zmieni się pod względem organizacyjnym, działając na równi z Działem Kształcenia czy Działem Rekrutacji. Będzie dysponowało własnym budżetem oraz wsparciem merytorycznym, otwierając się na nowe inicjatywy.
Budżet centrum ma być uzupełniany przez granty wspierające naukowe podejście do nauczania i uczenia się, projekty programów nauczania i wyjazdy na konferencje.
Centrum będzie działać w oparciu o plan strategiczny i wskaźniki mierzenia efektywności oraz intensywnie współpracować z innymi jednostkami.
Przyszłe działania wynikają z szerokich analiz, jakie przeprowadziło do tej pory centrum, przygotowując trzy raporty związane z dydaktyką na uczelni – w tym m.in. badania w formie ankiet, które wypełniło 50 proc. nauczycieli akademickich na PWr.
Dr inż. Elżbieta Zienkiewicz, prof. uczelni, która obecnie będzie pełnić funkcję dyrektor CDD zaznaczała: – Chcę, żeby nasze centrum było żywe – silne, otwarte i zapraszające, opiekuńcze dla osób z inicjatywą, a także odważne w proponowaniu inicjatyw – nowych i takie, które już sprawdziły się na innych uczelniach. Ma być też kontestujące i buntownicze, bo chcemy rewolucji. Zamierzamy przyglądać się temu, co dzieje się w edukacji na świecie, analizować, pytać i śledzić trendy, a potem wdrażać to, co zmieni naszą dydaktykę na lepsze.
Przedstawicielki CDD mówiły też o tym, że w centrum uwagi jednostki jest i ma być student, bo dydaktyka na uczelni jest wspieraniem w rozwoju młodych ludzi.
– Jestem bardzo wdzięczny wszystkim osobom zaangażowanym w działania CDD – mówił prof. Arkadiusz Wójs w czasie czwartkowej konferencji. – Wszystkim nam zależy na tym, żeby dla studentów czas edukacji na PWr był bardzo wartościowy. Zmieniamy się dla nich.
W czasie spotkania certyfikatami doceniono zaangażowanie dydaktyków i studentów, którzy wspierają działalność CDD.
Certyfikaty odebrali:
dr inż. Paweł Piórkowski, dr inż. Marta Kozuń, dr inż. Anna Woźna, dr inż. Anita Ptak i dr hab. Agnieszka Tubis, prof. uczelni, mgr inż. Paulina Działak i dr hab. inż. Sylwia Werbińska-Wojciechowska, prof. PWr z Wydziału Mechanicznego,
prof. Anna Witek-Krowiak, dr hab. inż. Anna Dzimitrowicz, prof. uczelni i dr inż. Anna Leśniewicz z Wydziału Chemicznego,
dr Jagoda Mrzygłocka-Chojnacka, dr inż. Katarzyna Walecka-Jankowska i dr Katarzyna Zahorodna i dr Kamila Ludwikowska z Wydziału Zarządzania,
mgr Agnieszka Mirowska, mgr Elżbieta Szczawińska, mgr Magdalena Kondro, dr Agnieszka Licznerska, mgr Alicja Mazurkiewicz ze Studium Języków Obcych,
dr inż. Paweł Strzałkowski, dr inż.Katarzyna Łuszczek i dr inż. Magdalena Sitarska z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii,
dr inż. arch. Małgorzata Telesińska i dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak z Wydziału Architektury,
mgr inż. Łukasz Pajewski z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji,
dr inż. Beata Anwajler z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego,
dr inż. Joanna Budzisz z Wydziału Elektrycznego,
dr inż. Igor Gisterek z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego,
dr inż. Iwona Hołowacz, prof. uczelni z Wydziału Medycznego.
dr inż. Joanna Budzisz i dr inż. Piotr Derugo z Wydziału Elektrycznego,
dr inż. Anna Barbara Gogolewska i dr inż. Paweł Strzałkowski z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii
dr inż. Anna Woźna i dr inż. Paweł Piórkowski z Wydziału Mechanicznego
dr inż. Katarzyna Walecka-Jankowska, dr inż. Monika Małek-Orłowska i dr inż. Katarzyna Zahorodna
z Wydziału Zarządzania
mgr Agnieszka Mirowska, mgr Elżbieta Szczawińska ze Studium Języków Obcych
dr inż. Adam Marczak z Wydziału Matematyki
dr inż. Anna Kisiela-Czajka z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego
dr inż. Aneta Tarczewska z Wydziału Chemicznego
dr inż. Karolina Laszczyk z Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów.
Oliwia Frankiewicz, Mateusz Drąg, Maciej Kazalski, Stanisław Oliszewski, Patryk Peroński, Aleksandra Mokrzan, Kamila Żabicka, Christopher Jones, Zuzanna Walkowiak, Agata Biesiekierska i Jan Stogniew.
dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak z Wydziału Architektury
dr inż. Magdalena Kobielarz z Wydziału Mechanicznego
dr hab. inż. Katarzyna Jach i dr Anna Borkowska z Wydziału Zarządzania
dr inż. Tomasz Gorzelańczyk z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr Agnieszka Licznerska ze Studium Języków Obcych
dr inż. Elżbieta Zienkiewicz, prof. uczelni z Wydziału Chemicznego
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »