TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Studenci PWr mechanikami na prestiżowym wyścigu Le Mans! Pomagają zespołowi LRP Poland

Data: 27.04.2022 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny

LRP Poland ze studentami PWr

Najsłynniejszy i bardzo wymagający 24-godzinny wyścig motocyklowy na francuskim torze Le Mans rozpoczął tegoroczny sezon FIM Endurance World Championship (EWC). W międzynarodowej rywalizacji uczestniczą studenci Politechniki Wrocławskiej z projektu LEM Wrocław. Do współpracy przy serwisowaniu i naprawie motocykli zaprosiła ich drużyna LRP Poland.

- Dla mnie to spełnienie marzeń i nadal trudno mi w to uwierzyć! Jeszcze do niedawna oglądałam wyścigi EWC w telewizji, kibicując, a teraz nie tylko mam okazję widzieć je „od środka”, ale przede wszystkim pracuję na wynik polskiego zespołu! – ekscytuje się Aleksandra Kawa, studentka mechaniki i budowy maszyn w j. angielskim na Wydziale Mechanicznym PWr.

Studenci PWr w czasie wyścigu Le MansJest jedną z siedmiorga członków Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych na co dzień pracujących nad projektem elektrycznych motocykli w zespole LEM Wrocław, a teraz uczestniczących w wyścigach prestiżowej serii Endurance World Championship. Przez cały tydzień poprzedzający zawody 24 Heures Motos na torze Le Mans i w czasie wyczerpującego 24-godzinnego wyścigu nad motocyklami – jako mechanicy – czuwali także Patrycja Kurasz, Kamil Malcherek, Albert Iwanicki, Kuba Sieczka, Jerzy Ciesiołkiewicz i Paweł Rogalski. W pracach uczestniczył także Krzysztof Borys, kierowca w zespole LEM Wrocław.

- Nasza rola nie sprowadzała się wyłącznie do wymiany kół, tankowania czy pomocy kierowcy w czasie pit stopów, co samo w sobie było bardzo wymagające i wiązało się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością wypracowania sporej sprawności w działaniach – opowiada Kamil Malcherek, także student mechaniki i budowy maszyn w j. angielskim. – Przede wszystkim jednak pracowaliśmy przy motocyklach zespołu LRP Poland przez cały tydzień, przygotowując je do zawodów i będąc odpowiedzialnymi za poszczególne ich części. To ciężka praca od poniedziałku do piątku, od rana do wieczora. Powierzono nam zatem duże obowiązki i jesteśmy dumni, że doceniono nas takim zaufaniem.

newsletter

Każda sekunda ma znaczenie

LRP Poland – polski zespół z powodzeniem startujący w zawodach EWC – do naszych studentów odezwał się zimą, poszukując mechaników, którzy wesprą drużynę w czasie wyścigów. Z członkami Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych spotkał się szef mechaników tego teamu, Marcin „Kosa” Kolanowski, który przyjechał do wrocławskiego garażu studentów. Pod uwagę brał także inne akademickie grupy z Polski, ale doświadczenie i umiejętności studentów PWr zdobyte w pracy nad Lekkimi Motocyklami Elektrycznymi i na europejskich torach w czasie zawodów zdecydowały o ich wyborze.

Wyścig Le MansPrzed startem na Le Mans nasi reprezentanci spędzili wiele czasu na nauce pracy przy pit stopach, poznawaniu szczegółów budowy motocykli drużyny i wyjazdach na testy LRP Poland w Hiszpanii i Francji.

- Wszystko po to, byśmy byli jak najlepiej przygotowani do wyścigu – opowiada Kamil. – To ważne by, w czasie zawodów utrzymywać koncentrację przez cały czas i mieć do perfekcji dopracowane schematy działania – od najprostszych kwestii, czyli choćby: kto chwyta za jakie narzędzie. W każdej chwili może się bowiem zdarzyć awaria motocykla, która będzie wymagała ekspresowych napraw, by nie tracić cennych minut i punktów. Czas więc goni i trzeba zachować zimną krew.

Aleksandra dodaje: – Sam udział w wyścigu to są po prostu niesamowite emocje i adrenalina, która sprawia, że mimo zmęczenia – bo przecież rywalizacja trwa dobę – nie czuje się tego. Przez długie godzinny jest się bardzo skupionym. W końcu na wszystko jest mało czasu, więc musimy być szybcy – np. nasz najkrótszy pit stop z całym przejazdem kierowcy i niezbędnym serwisem zajął minutę i 14 sekund.

Wyścig Le MansCo ciekawe, Aleksandra jest dopiero na pierwszym roku studiów inżynierskich, a w samym zespole LEM Wrocław działa dopiero od października. – Tym bardziej trudno mi uwierzyć w to wszystko, co się dzieje – śmieje się.

Kamil, który w teamie działa od kilku lat, a sam jest na drugim roku studiów magisterskich, podkreśla jednak, że przykład Oli pokazuje, że w ich zespole najważniejsze jest nie to, jak długo ktoś w nim działa, ale jak bardzo jest zaangażowany. – Ola udowodniła, że można liczyć na jej ciężką pracę, a także, że ma dużą techniczną wiedzę i bardzo szybko się uczy.

Kolejne wyścigi – wkrótce

LRP Poland po 24 godzinach, 801 okrążeniach i 23 pit stopach, w klasyfikacji generalnej (łączącej różne kategorie) zajął 14. miejsce w stawce 52 ekip i szóste w klasie EWC. To najlepszy dotychczasowy wynik tego zespołu w rywalizacji Mistrzostw Świata FIM EWC na torze Le Mans.

Kolejna runda MŚ została zaplanowana na pierwszy weekend czerwca na belgijskim torze Spa-Francorchamps, a następne w sierpniu w Japonii i we wrześniu we Francji. Nasi studenci też tam będą.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję