TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 13.12.2016 Kategoria: aktualności ogólne, popularyzacja nauki
Warsztaty, wykłady oraz laboratoria z chemii i fizyki znalazły się w programie IV edycji projektu „Współpraca Politechniki Wrocławskiej ze szkołami ponadgimnazjalnymi”. Celem zajęć jest m.in. popularyzacja nauki i zapoznawanie uczniów ze specyfiką studiowania
Współpraca Politechniki Wrocławskiej ze szkołami ponadgimnazjalnymi z terenu Dolnego Śląska układa się bardzo dobrze, czego efektem jest odbywająca się właśnie IV edycja projektu, którego celem jest wsparcie procesu edukacji. Regularnie organizowane są wykłady, warsztaty oraz laboratoria z chemii i fizyki, czyli przenikających się nawzajem nauk, a także zajęcia z matematyki, która jako podstawowy przedmiot ścisły jest mocno związana z fizyką.
W ramach grudniowego spotkania w II LO w Dzierżoniowie wykład, który był wprowadzeniem do matematyki wygłosił dr inż. Wojciech Połowczuk, prodziekan Wydziału Techniczno-Inżynieryjnego. Z kolei Laboratorium Podstaw Fizyki działające na Wydziale Podstawowych Problemów Techniki organizuje liczne zajęcia, w trakcie których uczniowie wykonują ćwiczenia z mechaniki, termodynamiki, optyki, elektryczności i magnetyzmu oraz fizyki współczesnej. Udział w spotkaniach wzięli już m.in. uczniowie z II LO z Wrocławia, LO ze Zgorzelca i Dzierżoniowa. Swój przyjazd zapowiedzieli już także klasy z Kamiennej Góry i Jeleniej Góry.
Dotychczas uczniowie badali m.in. efekt Halla, wyznaczali moment bezwładności brył, współczynnik lepkości cieczy, współczynnik rozszerzalności cieplnej, współczynnik załamania szkła i mierzyli ogniskowe soczewek różnymi metodami doświadczalnymi. Spotkania z chemią zajmującą się przemianami, którym mogą ulec związki, towarzyszące tym przemianom efekty energetyczne, odbywają się od pierwszej edycji programu.
W semestrze zimowym gościliśmy również uczniów z I LO im. I. Paderewskiego w Wałbrzychu oraz z V LO im. J. Heweliusza w Legnicy, którzy realizowali program z zakresu chemii ogólnej. Doświadczenia te obejmowały m.in. weryfikację właściwości kwasowo-zasadowych różnych substancji, reakcje utleniania i redukcji oraz proste syntezy i analizy. Ponadto, uczniowie sprawdzili z jakich barwników składają się tusze w mazakach, wykorzystując w tym celu prostą technikę chromatograficzną.
Z kolei uczniowie XIII LO z Wrocławia podczas eksperymentów w pracowni chemicznej zapoznali się alkacymetrią - jednym z ważniejszych działów analizy miareczkowej (analizy objętościowej). – Uczniowie naszej szkoły niezwykle cenią sobie współpracę z Politechniką Wrocławską. Chętnie tutaj przyjeżdżają i mimo długich ćwiczeń, zawsze są bardzo zadowoleni – mówi pani Aneta Trybuła, nauczycielka chemii z „Trzynastki”.
Uczniowie III LO we Wrocławiu podczas eksperymentów w laboratorium chemii nieorganicznej poznawali prawa łączenia się jonów, strącania osadów oraz poszukiwania sposobów ,,jak to zrobić, aby się rozpuściło, gdy samo nie chce'', a także metod hodowli chemicznych roślin. Dużym powodzeniem wśród młodzieży szkół objętych programem, cieszą się również warsztaty z nanotechnologii umożliwiające poznawanie zjawisk w nanoskali, znajdujących potencjalne zastosowanie komercyjne. Ich celem jest również poznanie znaczenia nanoinżynierii we współczesnej technice oraz poszerzenie wiedzy z zakresu nano-nauk, istotnej sfery polskich badań naukowych.
Prof. Jadwiga Sołoducho
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »