TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zaskakujący wynik debaty – matematyka nie jest królową nauk

„Czy matematyka jest królową nauk?” – tak brzmiała teza debaty oksfordzkiej, która odbyła się na Politechnice Wrocławskiej w ramach DFN. W tym roku dyskutowali uczniowie II LO ze Świdnicy i IX LO z Wrocławia. Ostatecznie wygrali wrocławianie.

debata1.jpgDebata oksfordzka to publiczna dyskusja kierująca się ściśle określonymi zasadami. Od kliku lat jest jedną z imprez wiodących DFN. W tym roku uczestniczyła w niej młodzież dwóch liceów: II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Banacha w Świdnicy oraz IX Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu.

Licealiści spierali się na temat, czy matematyka jest królową nauk, a inspiracją do dyskusji były słowa Leonarda da Vinci: „Żadne ludzkie badania nie mogą być nazywane prawdziwą nauką, jeśli nie mogą być zademonstrowane matematycznie”.

Jako pierwsi zabrali głos uczniowie ze Świdnicy, którzy mieli za zadanie udowodnić tezę, że matematyka jest królową nauki. – Matematyka była jedną z pierwszych nauk i jest wykorzystywana w każdej dziedzinie życia czy innych naukach. Matematyka nie daje się zamknąć w jakiś skromnych granicach i nigdy nie ma pewności, że nie uda się odkryć czegoś nowego w tej dziedzinie – mówił Grzegorz Kaczmarek, uczeń świdnickiego liceum. Dodał, że matematyka jest królową nauki, bo inne nauki czerpią z niej wiedzę i korzystają z tej dziedziny.

debata2.jpgZ kolei Katarzyna Turkiewicz z Wrocławia udowadniała, że we współczesnym świecie są dziedziny naukowe ważniejsze od matematyki jak np. fizyka, chemia czy biologia. – Stoję przed państwem dzięki grawitacji, mogę mówić czy słuchać dzięki falom, czyli dzięki fizyce. Fizyka to realne działanie, podobnie jak biologia czy chemia. Matematyka tylko pomaga. Matematyka to teoria, a bez działania i praktycznych rozwiązań świat nie posuwa się do przodu – mówiła.

Zmagania licealistów moderował dr hab. Bogusław Bednarek z Uniwersytetu Wrocławskiego, który podsumowując spotkanie powiedział, że rzeczywistość jest zbyt skomplikowana, aby można ją było opisać i sobie z nią poradzić tylko za pomocą matematyki. Z kolei Rada Mędrców, w skład której weszli przedstawiciele wrocławskiej nauki, biznesu i kultury oceniała wystąpienia uczniów i dokonała wyboru zwycięskiego zespołu.

Ostatecznie rada wyżej oceniła argumenty uczniów z liceum we Wrocławiu, którzy otrzymali w sumie 340 pkt. Natomiast licealiści ze Świdnicy zdobyli 319 pkt.

debata3.jpgPewna zwycięstwa swoich podopiecznych była Beata Pyrzyńska, nauczycielka IX LO, która podkreśliła, że są dobrze przygotowani, potrafią dyskutować i choć mieli do udowodnienia trudniejszą antytezę, to sobie poradzą. – Liczę też w magiczną dziewiątkę. Dzisiaj jest dziewiąta debata, a my jesteśmy z IX LO – mówiła Perzyńska.

Renata Duda, wychowawczyni licealistów ze Świdnicy przyznała, że uczniowie przygotowywali się do debaty skrupulatnie i ćwiczyli wystąpienia. – Zależało nam, aby nasze wystąpienia nie były emocjonalne, ale racjonalne i merytoryczne. Myślę, że to się udało – mówiła Duda.

Na sali oprócz uczniów z Wrocławia i Świdnicy byli też licealiści z Brzegu Dolnego, którzy przyjechali na debatę pierwszy raz i prawdopodobnie zechcą wziąć udział w przyszłorocznej debacie.

Debata odbyła się w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, którego finał zaplanowano na 25 września. Pełny program wydarzenia można znaleźć na stronie.

ula

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję