TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

W Chinach stanęła praca architekta z PWr. Wybrano ją spośród 2 tys. propozycji

Pracę doktora Piotra Wesołowskiego „Słońce, chłop i osioł” można oglądać w parku Xiliuhu w stolicy chińskiej prowincji Henan. Projekt architekta i artysty z Politechniki Wrocławskiej był jednym z ponad 2 tys. nadesłanych na Zhengzhou International Sculpture Exhibition.

chiny_wesolowski2019_6.jpgTrzy lata temu władze Zhengzhou – jednej z największych chińskich metropolii – przyjęły program „Człowiek i natura” („Human and Nature”). Jedną z inicjatyw podjętych wówczas było utworzenie parku rzeźb w części miejskiego parku Xiliuhu. W ubiegłym roku postawiono tam 47 konstrukcji zaprojektowanych przez artystów z Chin i krajów Europy, których projekty wybrano w międzynarodowym konkursie.

W tym roku do drugiej edycji konkursu Zhengzhou International Sculpture Exhibition nadesłano aż 2316 propozycji. Oceniało je jury, które wskazało 32 najciekawsze – biorąc pod uwagę ich kreatywność, wyjątkowość i estetykę, a także kwestie wytrzymałości, bezpieczeństwa i przyjazności środowisku. Ich modele pokazywano następnie na wystawie zorganizowanej w marcu w China Sculpture Institute, by prace mogli ocenić także mieszkańcy miasta.

chiny_wesolowski2019_7.jpg

Metafora relacji człowiek-natura

chiny_wesolowski2019_5.jpgDo realizacji ostatecznie wybrano 20. Wśród nich znalazła się praca „Słońce, chłop i osioł” (”Sun, Peasant and Donkey”) dr. inż. Piotra Wesołowskiego z Zakładu Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury PWr. Architekt i artysta najpierw przygotował model swojej pracy z bambusa i tworzywa sztucznego, a następnie poleciał do Zhengzhou, by nadzorować jej wykonanie ze stali nierdzewnej kwasoodpornej.

Przy tworzeniu dziesięciometrowej konstrukcji pracowało siedem osób zatrudnionych przez organizatorów wystawy, które laserowo wycinały płaty blachy, a potem spawały węzły i polerowały powierzchnie.

Jak tłumaczył dr Wesołowski, „Słońce, chłop i osioł” to pewnego rodzaju luźna metafora relacji człowieka z naturą, humanistyki zrównoważonej (z ang. sustainable humanities), rozumianej jako dziedzina aktywnie włączająca się w trwały rozwój zorientowany na wspólną przyszłość, „życie razem”.

– Ażurowa, wizualnie lekka konstrukcja instalacji umożliwia odbieranie ruchu postaci z każdej jej strony – opowiadał autor pracy. – Płaskie wypełnienia pojawiające się nieregularnie na całej formie ułatwiają jej „czytanie” i wprowadzają dodatkowy ruch światła.

chiny_wesolowski2019_9.jpgWydarzeniem towarzyszącym wystawie była także konferencja naukowa. Dr Wesołowski wygłosił tam prelekcję na temat relacji między rzeźbą a architekturą.

***

„Słońce, chłop i osioł” nie jest pierwszą pracą dr. Wesołowskiego, która została wybrana do realizacji w międzynarodowym konkursie. Do tej pory artysta miał okazje stworzyć rzeźby w chińskim Changchun i na Geumgang Nature Art Biennale w Korei oraz w konkursach na Tajwanie - Cheng-Long Wetlands International Environmental Art Project i Keelung International Marine Environmental Art Project.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję