TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Co kryją media społecznościowe?

Studenci i naukowcy biorący udział w projekcie - zdjęcie

Na co narzekają mieszkańcy wielkich miast? Czy da się wykryć kryptoreklamę w postach? Szukając odpowiedzi m.in. na te pytania, studenci Politechniki Wrocławskiej przeanalizowali kilka milionów wpisów w najpopularniejszych portalach społecznościowych. 

sztuczna_inteligencja_postery-7.jpgSwoje projekty studenci kierunku sztuczna inteligencja realizowali przez cały semestr w ramach zajęć z analizy mediów cyfrowych pod opieką prof. Tomasza Kajdanowicza z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji.  

– Media społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok stanowią potężne źródło danych dla badaczy społecznych. Mogą one dostarczyć cennych informacji na temat opinii, zachowań i preferencji użytkowników, co pozwala na lepsze zrozumienie ich postaw i działań – mówi prof. Tomasz Kajdanowicz. – Jednym z głównych powodów, dla których media społecznościowe są dobrym źródłem danych dla badaczy, jest to, że wiele osób udostępnia tam informacje o sobie, swoich zainteresowaniach i działaniach. Te informacje mogą być wykorzystane do analizy i wykrywania trendów, które dotyczą różnych grup społecznych – dodaje. 

Studenci sprawdzili m.in. na co narzekają mieszkańcy Warszawy, Krakowa, Poznania, Gdańska i Wrocławia. Okazało się, że najgorzej oceniane są drogi i transport publiczny, a pozytywnie odbierana jest jedynie rozrywka. Co ciekawe, Wrocław zebrał najlepsze oceny spośród grupy wszystkich badanych miast. W tym badaniu przeanalizowano ponad 3 mln postów opublikowanych w latach 2018-22 i składających się z minimum piętnastu znaków. 

sztuczna_inteligencja_postery-3.jpgW innym z projektów studenci zmierzyli także, jakie emocje wywołuje polityka w internecie. Analizując ponad pięć milionów tekstów dotyczących partii politycznych, wybrali siedem emocji i sprawdzili, jakie reakcje budzą poszczególne ugrupowania. Ustalili, że Koalicja Obywatelska i Polska 2050 budzą najwięcej ciekawości, Konfederacja podziwu, PSL rozbawienia, a Lewica i PiS gniewu.  

– W tym projekcie nie mieliśmy problemu z pozyskaniem treści o zabarwieniu emocjonalnym, bo są dostępne w ogromnej ilości. Wyzwaniem była jednak ich analiza, bo nawet przy bardzo dobrym sprzęcie, zajmowało to sporo czasu – mówi Dawid Motyka, współautor badania.  

W ramach zajęć wszystkie zespoły przygotowały też plakaty naukowe, na których przedstawiono cel badań, zastosowane metody i uzyskane efekty. Wszystkie prace wzięły udział w konkursie „Best poster award” na najlepszy plakat przedstawiający efekt analizy mediów społecznościowych. 

Zwyciężył w nim projekt „Czy post jest $ponsorowany?” autorstwa Maksymiliana Mazurkiewicza i Michała Skubka, którzy opracowali metodę wykrywania kryptoreklamy w postach społecznościowych. Okazuje się bowiem, że nieoznaczone posty zyskują większą popularność niż posty oznaczone jako sponsorowane. 

– Technologicznie był to najlepiej opracowany projekt, a z badań wyszło m.in, że influencerzy ukrywają reklamy w swoich materiałach, bo te nie tracą wtedy zasięgów. W innym z projektów okazało się również, że pojawienie się osoby, kanapy bądź kwiatów zwiększa popularność postów, a butelki lub filiżanki zmniejsza – mówił prof. Tomasz Kajdanowicz. 

Wszystkie plakaty można oglądać na I piętrze w budynku C-16.

newsletter_2023_14.jpg

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję