TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zespół z Mechanicznego ze złotem na targach wynalazczości w Brukseli

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Prof. Piotr Dudziński wspólnie z Gustawem Sierzputowskim i Adamem Koniecznym z Katedry Inżynierii Maszyn Roboczych i Pojazdów Przemysłowych Wydziału Mechanicznego PWr zdobyli złoty medal na targach wynalazczości w Brukseli. Nagrodę otrzymali za innowacyjne rozwiązania, jakie zastosowali w opracowanej mobilnej platformie lądowej - uniwersalnym pojeździe nowej generacji o adaptacyjnych właściwościach eksploatacyjnych

prof_piotr_dudzinski_z_prawej_i_gustaw_sierzputowski_przy_pojezdzie.jpgPojazd został zaprojektowany i wykonany w Katedrze Inżynierii Maszyn Roboczych i Pojazdów Przemysłowych PWr. Platforma jest jednym z elementów pracy doktorskiej Gustawa Sierzputowskiego, pisanej pod kierunkiem prof. Dudzińskiego. Naukowiec na swój projekt otrzymał Diamentowy Grant z MNiSW.

– Dla wielu producentów pojazdów off-road ogromnym problemem jest optymalne zaprojektowanie podwozia. Także w światowej literaturze istnieją spore luki w tej tematyce, dlatego w naszej katedrze, realizującej innowacyjną strategię w nauce, pojawiła się koncepcja opracowania nowej platformy lądowej, która odpowiadałaby m.in. na istotne potrzeby przemysłu – mówi prof. Dudziński.

Wykorzystywane w przemyśle maszyny typu off-road dla zapewnienia wymaganej produktywności i bezpieczeństwa powinny bowiem spełniać szereg często sprzecznych ze sobą wymagań, takich jak np. wysoka manewrowość, mobilność czy właściwości trakcyjne. Spełnienie wszystkich tych warunków jest niestety niemożliwe.  Dlatego producenci maszyn wybierają taki układ podwoziowy, który ich zdaniem w określonych warunkach będzie najlepszy. 

Modułowa budowa i unikatowa konstrukcja

W efekcie prowadzi to do uzyskania gorszych właściwości eksploatacyjnych, które mogą za sobą pociągnąć np. obniżenie bezpieczeństwa operatora pojazdu. Nasi naukowcy skonstruowali więc układ jezdny nowej generacji, który jest w stanie sprostać wszystkim głównym, stawianym wymaganiom. Dzięki modułowej budowie i unikatowej konstrukcji układu jezdnego pojazd może przystosować  swoją strukturę, zawieszenie, parametry geometryczne i masowe do konkretnych warunków.

mechatroniczny_przegub_skretu_i_wychylu.jpg– Kluczowym elementem, innowacyjnym w skali świata, jest zastosowanie mechatronicznego przegubu skrętu i wychyłu. Może on być ustawiany adaptacyjnie w dowolnej konfiguracji zapewniając jednocześnie optymalną stateczność wywrotną i kierunkową pojazdu – tłumaczy prof. Dudziński.

Powstała więc konstrukcja, który pozwala na konfigurowanie niezliczonej liczby układów podwoziowych o różnych odmianach, parametrach zawieszenia, dowolnej liczbie osi napędowych, przegubów czy różnych rozstawach osi.

– Nominalnie pojazd waży ok. pół tony, standardowy rozstaw kół wynosi 1200 mm, a rozstaw osi możemy zmieniać w zakresie od 1400 do 1800 mm, a nawet większym, jeśli skorzystamy z dodatkowych modułów. Platforma jest wyposażona m.in. w elektryczne silniki jazdy BLDC o mocy 6,5 kW oraz elektryczne siłowniki sterujące skrętem przegubu i czterech kół. Docelowo pojazd ma być całkowicie autonomiczny lub też można będzie nim sterować zdalnie np. za pomocą tabletu – podkreśla Gustaw Sierzputowski.

Szerokie zastosowanie w przemyśle

Konstrukcja może być wykorzystywana m.in. w przemyśle wydobywczym, rolniczym, budowlanym, ale też do zadań specjalnych np. wojskowych czy też straży pożarnej. Projektem zainteresowała się już firma KGHM ZANAM należąca do największych w Polsce producentów maszyn i urządzeń dla sektora górniczego. Spółka wytwarza również sprzęt stosowany w systemach przeładunkowych, zespołach transportowych, skalnictwie i kopalniach odkrywkowych.

gablota_z_medalami_i_nagrodami_w_katedrze_inzynierii_maszyn_roboczych_i_pojazdow_przemyslowych.jpgOpracowana na Politechnice Wrocławskiej platforma posiada także ogromny potencjał badawczy – pozwala bowiem na symulowanie, w dowolnych warunkach eksploatacyjnych, praktycznie każdego układu podwoziowego spotykanego we współczesnych kołowych pojazdach off-road.

Dla prof. Piotra Dudzińskiego to już ósmy medal (7 złotych i 1 srebrny) zdobyty na targach wynalazczości w Brukseli i Genewie. Wcześniej nagrodzone zostały m.in. aktywny układ do poprawy stateczności dynamicznej pojazdu przemysłowego, nowej generacji wielozadaniowy poduszkowiec z napędem hybrydowym, mechatroniczny układ skrętu nowej generacji pojazdu przemysłowego,  układ jezdny o adaptacyjnej strukturze i zwiększonej mobilnośći, „linołaz”, czyli mechatroniczny pojazd gąsienicowy nowej generacji o adaptacyjnej mobilności do serwisowania cięgien linowych i transportu specjalnego oraz innowacyjne urządzenie do eksperymentalnej identyfikacji dynamicznych wskaźników interakcji pojazdu z gruntem.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję