TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

PWr z nagrodami za wybitne osiągnięcia w dziedzinie techniki

Data: 22.11.2018 Kategoria: aktualności ogólne, nagrody/odznaczenia/medale

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Nagrody w konkursie „Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie techniki” wręczyła 20 listopada Wrocławska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Wśród wyróżnionych znaleźli się naukowcy z Politechniki Wrocławskiej

not_2018_mirski.jpgWręczenie nagród za wybitne i innowacyjne osiągnięcia zrealizowane w 2017 r. w konkursie Wrocławskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT odbyło podczas XLIV Wrocławskich Dni Nauki i Techniki "Nauka, osiągnięcia, technika w roku jubileuszu odzyskania niepodległości".

Spośród zgłoszonych opracowań jury wyłoniło pięć najlepszych. Trzy z wyróżnionych projektów powstały przy udziale naukowców z Politechniki Wrocławskiej. Pierwszą nagrodę otrzymał zespół z Wydziału Mechanicznego za pracę:

  • „Nowatorskie technologie lutowania miękkiego i twardego trudno spajalnych stopów aluminium, magnezu, tytanu w połączeniach różnoimiennych” autorstwa prof. Zbigniewa Mirskiego, Ireneusza Ciepacza, dr. inż. Tomasza Wojdata i dr. hab. inż. Kazimierza Granata, prof. uczelni z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz AGA-TEC Wrocław.

Natomiast dwa wyróżnienia przyznano za prace:

  • „Możliwość wykorzystania aparatury emitującej promieniowanie mikrofalowe do niszczenia uciążliwych i niebezpiecznych gatunków chwastów” autorstwa dr. Michała Araszkiewicza, Ryszarda Karkowskiego i dr. Roberta Sekutowskiego z Zakładu Inżynierii Bioprocesowej i Biomedycznej Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, Zakładu Herbologii i Technik Upraw Roli we Wrocławiu;
  • „Wytyczne w zakresie planowania przestrzennego rozwoju e-transportu publicznego we Wrocławiu autorstwa Grażyny Tołoczko i dr. inż. Jerzego Ładysza z Katedry Urbanistyki i Procesów Osadniczych Wydziału Architektury PWr.

***

not2.jpg

Ostatni z wyróżnionych projektów opiera się ono na pracy dyplomowej Grażyny Tołoczko, napisanej pod kierunkiem dr. inż. Jerzego Ładysza z Katedry Urbanistyki i Procesów Osadniczych Wydziału Architektury PWr i zakłada zamianę autobusów oraz tramwajów na trolejbusy hybrydowe.

– W pracy została przeanalizowana jedna z kilku możliwości ewolucji transportu miejskiego. Nie twierdzimy, że to jedyne i najlepsze rozwiązanie komunikacyjne, ale na pewno korzystniejsze od tego, z którego obecnie korzystają mieszkańcy Wrocławia – mówi dr inż. Jerzy Ładysz, pomysłodawca tematu pracy.

Co z metrem, uznawanym za najlepsze lekarstwo na zakorkowane ulice? – Nie wzięłam w pracy pod uwagę metra, ponieważ jest to przedsięwzięcie bardzo drogie oraz mało prawdopodobne, aby zostało zrealizowane w najbliższym czasie. Pojawienie się na ulicach trolejbusów jest o wiele bardziej realne, a dodatkowo zgodne z prowadzoną w dużych miastach polityką elektromobilności, promowaną zarówno przez polski rząd, jak i Unię Europejską – tłumaczy Grażyna Tołoczko.

Trolejbus lekarstwem na kroki w mieście

Trolejbusy hybrydowe to stosunkowo nowa technologia, ale już od kilku lat obecna w polskich miastach. Korzystają z niej np. Gdynia, Tychy czy Lublin. Z doświadczeń tych miast wynika, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, jeśli chodzi o względy ekonomiczne (porównywalnie niskie koszty zakupu i eksploatacji taboru) oraz środowiskowe. A zanieczyszczenie środowiska przez autobusowe silniki diesla oraz hałas tramwajów to dwie największe "słabe strony" aktualnego systemu komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Dodatkowo w badaniu, które Grażyna Tołoczko przeprowadziła wśród około stu respondentów, mieszkańcy wskazywali fakt, że w przypadku awarii czy wypadku na torowisku, automatycznie blokowana jest cała trasa. Narzekali też na wciąż dużą liczbę pojazdów wysokopodłogowych, które są nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi w wózkach.
– Poza tym dublujące się i uzupełniające linie tramwajowe oraz autobusowe, a dodatkowo linie tramwajowe, na których w nocy, ze względu na hałas, kursują autobusy, komplikują korzystanie z miejskiego transportu publicznego. Jest to szczególnie uciążliwe dla osób odwiedzających Wrocław. Trudno im się zorientować, na przykład w okolicach dworca PKP, na jakim przystanku, tramwajowym czy autobusowym, i w którym miejscu rozpocząć podróż – dodaje dr inż. Jerzy Ładysz.

mapa_1.jpg

Ogromne znaczenie dla osób podróżujących po Wrocławiu ma także skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską oraz "odkorkowanie" miasta. Według autorów projektu realizacja ich koncepcji zmniejszyłaby natężenia ruchu.
– Jeden środek miejskiego transportu publicznego zamiast dwóch, poruszający się wydzielonym pasem, przyczyniłby się do redukcji problemu kongestii we Wrocławiu – wyjaśnia dr inż. Jerzy Ładysz. – Wyobraźmy sobie typową sytuację, kiedy tą samą trasą jadą i tramwaje, i autobusy. Tramwaje, często poruszające się wydzielonym pasem, w mniejszym stopniu generują korki niż autobusy. Tych drugich jest jednak równocześnie na ulicach miasta kilkaset, nie są tak zwrotne jak auta, wolniej się poruszają i zajmują o wiele więcej miejsca, co przyczynia się do zatłaczania miasta. Jeśli wprowadzimy trolejbusy hybrydowe, kursujące z odpowiednio wysoką częstotliwością, wydzielonym pasem zajętym obecnie przez tramwaje i zatrzymujące się na przystankach przy tych pasach, a nie na pasach drogowych lub zatoczkach przy jezdni, zostanie więcej miejsca na ulicach dla transportu samochodowego. System transportu publicznego stanie się wówczas bardziej przyjazny, wzrośnie liczba osób rezygnujących z samochodów, zmniejszy się ilość spalin (o 10 tys. ton ropy rocznie spalanej przez autobusy miejskie), wzrośnie jakość życia i atrakcyjność miasta dla mieszkańców, turystów oraz inwestorów. Kongestia i smog są progami rozwojowymi Wrocławia, a nasz pomysł może mieć kompleksowy wpływ na rozwiązanie tych, i nie tylko tych, problemów miasta.

Parki zamiast pętli lub zajezdni

Trolejbus hybrydowy ma też tę zaletę, że można go wykorzystać do obsługi obszarów nieuzbrojonych w trakcję elektryczną, np. poza granicami miasta. – Od wielu lat występuje przyrost demograficzny w podwrocławskich gminach, a dojazdy ich mieszkańców do miasta generują coraz większy ruch samochodowy – mówi Grażyna Tołoczko. – Trolejbus może pokonać kilkadziesiąt kilometrów na akumulatorach i obsłużyć mieszkańców sąsiadujących z Wrocławiem miejscowości.

mapa_2.pngRezygnacja z tramwajów i autobusów spalinowych pozwoliłaby także na odzyskanie tak potrzebnej miastu przestrzeni. Jak wynika z analizy Grażyny Tołoczko, wprowadzenie trolejbusów hybrydowych pozwoliłoby na likwidację 247 zdublowanych przystanków (przystanki autobusowe sąsiadujące z przystankami tramwajowymi w tych samych kierunkach) oraz ponad 54 km odcinków linii autobusowych, biegnących po pasach drogowych równolegle z wydzielonymi torami tramwajowymi. Dodatkowo, można byłoby zagospodarować teren zajmowany obecnie przez 11 pętli tramwajowych (pow. 5,8 ha) oraz dwóch zajezdni: przy ul. Ołbińskiej i Kamiennej (pow. 6,5 ha). – W miejscach tych mogłyby powstać tereny zielone, parkingi czy inne równie potrzebne przestrzenie publiczne – tłumaczy autorka.

Praca Grażyny Tołoczko otrzymała ocenę celującą i zdaniem dr. inż. Jerzego Ładysza może być inspiracją podczas kształtowania zarówno polityki przestrzennej, jak i polityki e-mobilności miasta. Opiekun pracy rekomendował wykorzystanie zawartych w niej rozwiązań przy aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia oraz planów miejscowych. – Warto zauważyć, że obok wyróżniających się prac naukowych zespołów wieloosobowych z dolnośląskich uczelni, jest to jedyna praca dyplomowa, która została nagrodzona przez Wrocławską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT – podkreśla dr iż. Jerzy Ładysz.

asz

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję