TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Projekty z Mechanicznego z medalami na targach wynalazczości

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Innowacyjne projekty pompy ze zintegrowanym napędem elektrycznym, prototyp prasy rezonansowej oraz turbin wytwarzających prąd w samochodach użytkowych opracowane przez prof. Wiesława Fiebiga z Wydziału Mechanicznego PWr zostały nagrodzone medalami podczas targów wynalazczości w Warszawie i Norymberdze

Międzynarodowa Warszawska Wystawa Wynalazków IWIS 2017 to największe w Polsce wydarzenie promujące wynalazczość i innowacje. Co roku na wystawie prezentowane są projekty wynalazców z blisko 30 państw m.in. z Arabii Saudyjskiej, Chorwacji, Egiptu, Iranu, Kanady, Malezji, Korei, Turcji, Rumunii, Tajwanu i Polski.

prof_wieslaw_fiebig_na_targach_w_katowicach_1.jpgSwoje osiągnięcia prezentują zarówno instytuty badawcze, uniwersytety i politechniki, jak również innowacyjne przedsiębiorstwa i indywidualni wynalazcy. Do udziału w wystawie zaproszeni są także przedstawiciele instytucji finansowych zainteresowani inwestycjami w nowoczesne produkty i technologie.

W trakcie tegorocznego spotkania medalami nagrodzono trzy projekty opracowane przez naszego naukowca.

Złoty medal przyznano za projekt „Pompa wyporowa ze zintegrowanym napędem elektrycznym”. Prace nad tym urządzeniem prowadzone były w ramach grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju we współpracy z Wydziałem Elektrycznym PWr i Zakładami Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Dusznikach.

Innowacyjne rozwiązanie polega w tym wypadku na tym, że pompa wyporowa jest zabudowana wewnątrz wirnika silnika elektrycznego, co pozwoliło m.in. na redukcję masy urządzenia o ok. 40 proc. i redukcję hałasu emitowanego do otoczenia. 

projekty_nagrodzone_na_targach_intarg_2017_2.jpgTego typu jednostki napędowe, z racji swej kompaktowej budowy, mogą znaleźć zastosowanie m.in. w przemyśle samochodowym (przy różnego rodzaju rampach montowanych w autach ciężarowych czy wspomaganiu układu kierowniczego), w lotnictwie (ze względu na mały ciężar oraz dobrą sterowalność) oraz w robotyce (ze względu na dobrą dynamikę i uproszczony układ sterowania).

Projekt cieszył się także dużym zainteresowaniem podczas konferencji hydraulicznej w Stanach Zjednoczonych gdzie również  szukamy producentów zainteresowanych przemysłowym wykorzystaniem tego typu rozwiązania. W planach mamy także pozyskanie grantu lub inwestora na badania  w celu zabudowy pompy wielotłoczkowej osiowej w wirniku silnika elektrycznego, która ma pewne cechy konstrukcyjne jeszcze lepiej pasujące do naszego urządzenia – mówił prof. Fiebig.

Kolejny złoty medal przyznano za prototyp wykrawarki do blachy, której działanie opiera się na wykorzystaniu zjawiska rezonansu mechanicznego. Ideą wynalazku jest wykorzystanie procesu akumulowania energii podczas rezonansu mechanicznego i jego zastosowanie w maszynach udarowych.

Badania wskazują, że dzięki wykorzystaniu rezonansu mechanicznego możliwe jest zastosowanie w tego typu maszynach napędu o niższej mocy. Takie rozwiązanie może znaleźć zastosowanie nie tylko w maszynach wykrawających różnego rodzaju elementy, lecz także w prasach czy urządzeniach kuźniczych i w wielu innych urządzeniach. - Kolejnym etapem badań będzie porównanie zużycia energii w konwencjonalnej wykrawarce z kołem zamachowym oraz w rozwiązaniu prototypowym - dodał naukowiec.

Prototyp wykrawarki do blachy został także nagrodzony złotym medalem podczas Międzynarodowych Targów Wynalazczości iENA 2017, które na początku listopada odbyły się w Norymberdze. Na targach tych prezentowanych było ok. 850 nowych rozwiązań opracowanych przez wynalazców z ponad 30. krajów.

Srebrnym medalem nagrodzono natomiast projekt „Rekuperacja energii w pojazdach za pomocą turbinowych generatorów prądu”. Ideą wynalazku jest umieszczenie w samochodowym spojlerze dachowym turbin generujących  prąd pochodzący z przepływu powietrza podczas jazdy. Kanały w spojlerze powinny być  ukształtowane w taki sposób aby nie powstawały dodatkowe opory aerodynamiczne w porównaniu z konwencjonalnym spojlerem. Wytwarzana w ten sposób energia elektryczna może posłużyć do zasilania urządzeń pokładowych oraz urządzeń chłodniczych np. klimatyzacji.

Wcześniej rozwiązania opracowane przez prof. Fiebiga zostały nagrodzone złotymi i srebrnymi medalami podczas 10. edycji Międzynarodowych Targów Wynalazków i Innowacji INTARG 2017, które odbyły się w lipcu w Katowicach. Prof. Fiebig pracuje w Katedrze Eksploatacji Systemów Logistycznych, Systemów Transportowych i Układów Hydraulicznych na Wydziale Mechanicznym PWr i jest kierownikiem Laboratorium Wibroakustyki i Napędów Pneumatycznych. W swojej pracy naukowej zajmuje się m.in.  badaniem właściwości dynamicznych maszyn i urządzeń, napędami hydraulicznymi i pneumatycznymi oraz redukcją drgań i hałasu.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję