TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 22.05.2018 Kategoria: aktualności ogólne, aktywność studencka, nauka/badania/innowacje
Lżejszy, bardziej ergonomiczny, z oryginalnymi rozwiązaniami i mocniejszym silnikiem – oto najnowszy bolid zbudowany przez studentów z PWR Racing Team. Przed nimi jeszcze testy, a później trzy starty w międzynarodowych zawodach z cyklu Formuła Student
Bolid zaprezentowano we wtorek w auli gmachu głównego Politechniki Wrocławskiej.
Formuła Student to międzynarodowe zawody inżynierskie, w których rywalizują studenckie zespoły z całego świata. Uczestnicy zawodów muszą zaprojektować bolid, zbudować go i osiągnąć nim jak najlepsze wyniki na torze, a także przedstawić koncepcję biznesową swojego pojazdu.
Zespół PWR Racing Team jest pierwszą polską drużyną, która zaczęła rywalizować w tych zawodach. W 2009 r. studenci Politechniki Wrocławskiej zadebiutowali na wyścigach w Wielkiej Brytanii, prezentując wirtualny model bolidu, a od 2010 r. regularnie budują pojazdy i startują nimi na torach w Europie i USA.
– Ta historia zaczęła się 9 lat temu od pomysłu, za którym pojawili się ludzie gotowi go zrealizować. Najpierw zaczęły powstawać bolidy wirtualne, a potem już rzeczywiste. W tego typu projektach wszystko zaczyna się od marzeń, które każdy ma w sobie, a naszą rolą jako uczelni jest pomoc i wsparcie w rozwoju tych pasji. To właśnie takie inicjatywy są esencją szkoły wyższej – powiedział podczas prezentacji dr inż. Jacek Lamperski, prorektor ds. studenckich Politechniki Wrocławskiej.
W 2017 r. studenci zaprezentowali bolid RT08, który okazał się niezwykle udaną konstrukcją. Zespół PWR Racing Team odniósł historyczny sukces we Włoszech. Jako pierwszy polski zespół triumfował w zawodach Formuły Student. Oprócz zwycięstwa w klasyfikacji generalnej nasza ekipa była najlepsza w prezentacji biznesowej i teście przyspieszenia.
– PWR Racing Team to już marka nie tylko w środowisku akademickim, lecz także w przemyśle. Pracodawca słysząc od kandydata, że był częścią zespołu, najczęściej nie ma już dodatkowych pytań. Obecnie zespół liczy już ok. 70 osób. To koło naukowe, które samo organizuje swój czas, a my staramy się nie przeszkadzać, a jeśli możemy, to pomagamy – dodał dr inż. Piotr Górski, prodziekan ds. studenckich Wydziału Mechanicznego PWr.
Nad najnowszym bolidem o nazwie RT09 studenci pracowali przez ostatnie osiem miesięcy. Pojazd jest już gotowy, teraz czekają go jeszcze testy, a później letnie starty w trzech europejskich turniejach.
– Praca nad bolidem to czas pełen naprawdę ciężkiej pracy. Zaczyna się od fazy koncepcyjnej, kiedy wszystkie nasze pomysły są ze sobą łączone, a efektem staje się wirtualny model 3D. Później przychodzi czas na fazę designu, gdzie następuje optymalizacja wszystkich elementów, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Na końcu mamy fazę wykonawczą, gdy projekt zaczyna nabierać realnych kształtów – tłumaczył Bartosz Sobczak, lider działu technicznego PWR Racing Team.
Zaprezentowany w ubiegłym roku bolid RT08 był pod wieloma względami rewolucyjną konstrukcją, która bardzo różniła się od swoich poprzedników m.in. dodatkowymi skrzydłami aerodynamicznymi czy zastosowaniem autorskiej wiązki elektrycznej.
– Konstrukcja była udana, a najlepiej świadczą o tym wyniki, dlatego przygotowując model RT09 zdecydowaliśmy, że nie będzie to rewolucja, a raczej ewolucja w zastosowanych poprzednio rozwiązaniach. Postawiliśmy także na ścisłą współpracę pomiędzy działami, bo trzeba pamiętać, że bolid składa się przecież z wielu rozmaitych elementów, które musza ze sobą idealnie współgrać – zaznaczył Bartosz Sobczak.
Nowy model rzeczywiście jest podobny do swojego poprzednika, ale okazuje się, że to tylko pozory. Zmian doczekała się m.in. konstrukcja silnika. – Przygotowując jednostkę napędową skupiliśmy się na redukcji masy poszczególnych podzespołów oraz nad stworzeniem lepszej charakterystyki. Efektem naszych prac jest zwiększenie mocy silnika do 90 KM, przygotowaliśmy także specjalny system chłodzenia. Ciekawostką jest fakt, że na maksymalnych obrotach silnik słychać z odległości pół kilometra – mówił Tomasz Lejczak, lider działu powertrain.
Nowością w bolidzie są także zaciski hamulcowe, które zostały stworzone samodzielnie przez naszych studentów. – Opracowaliśmy je typowo pod nasze potrzeby, dzięki temu są one dużo lżejsze niż zwykłe modele dostępne na rynku. Dodatkowo w trakcie wyścigu kierowca sam może zmienić ich parametry, co ma duże znaczenie np. w sytuacji gdy zmienia się przyczepność toru. W sumie udało nam się zmniejszyć ciężar niektórych elementów nawet o 25 proc. – podkreśla Michał Krasowski, lider działu suspension, który zajmuje się dostosowaniem zawieszenia do sił działających na bolid.
Mocno odchudzona została struktura nośna bolidu, a więc zbudowany z włókna węglowego monokok oraz rama pełniąca funkcję klatki na silnik. Poprawiono także ergonomię pojazdu. Nasi studenci wpadli na pomysł opracowania karbonowej felgi, która jest obecnie w fazie testów. Jeśli zakończą się one pozytywnie, to nie jest jednak wykluczone, że będzie ona wykorzystana w trakcie tegorocznych zawodów.
Zmiany dotknęły także pakiet aerodynamiczny. – Opracowując nowe rozwiązania poświeciliśmy 6 tys. godzin na różnego rodzaju symulacje. Efektem jest ewolucja rozwiązań zastosowanych w poprzednim modelu. Udało nam się uzyskać 15 proc. więcej docisku przy znacznym uproszczeniu konstrukcji. Całość jest też bardzo lekka, waży zaledwie 5,5 kg – tłumaczy Jakub Mirosławski, lider działu aerodynamiki.
W tym roku bolid wystartuje w trzech edycjach zawodów Formuły Student – we Włoszech (11-15 lipca), w Czechach (31 lipca – 4 sierpnia) i w Niemczech (6-12 sierpnia). – Naszym celem jest dalszy rozwój zespołu i oczywiście zdobycie podium. Mam nadzieję, że uda nam się uzyskać nie gorsze wyniki niż w ubiegłym sezonie, co patrząc na nasz nowy bolid wydaje się możliwe. Naszym największym marzeniem jest jednak podium na zawodach w Niemczech – podkreślił Jędrzej Piasecki, lider zespołu.
Przy budowie swojego nowego bolidu PWR Racing Team współpracował ze 130 firmami i sponsorami z całego świata. Opiekunami zespołu są dr Marcin Tkaczyk i dr Damian Derlukiewicz. Zawody Formuły Student organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Motoryzacyjnego.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »