TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 22.06.2017 Kategoria: aktualności ogólne, popularyzacja nauki, warsztaty/prezentacje/szkolenia
27 szkół z Wrocławia i regionu uczestniczyło w kolejnej edycji projektu edukacyjnego Politechniki Wrocławskiej. Nasi nauczyciele akademiccy i studenci prowadzili dla uczniów zajęcia z matematyki, fizyki, chemii, informatyki i robotyki
Do programu przystąpiły w tym roku szkoły z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Legnicy, Bolesławca, Świdnicy, Trzebnicy, Kamiennej Góry, Zgorzelca, Oleśnicy, Ostrzeszowa, Dzierżoniowa, Sycowa, Lubania, Kłodzka i Wrocławia.
W ramach kursu z robotyki młodzież samodzielnie budowała roboty mobilne, zapoznając się ze wszystkimi etapami ich konstrukcji - najpierw tworzyli projekt, a potem budowali elementem mechaniczne i elektroniczne, a także programowali procesor. Głównymi prowadzącymi te zajęcia byli członkowie Koła Naukowego Pojazdów Niekonwencjonalnych "Off-Road".
W laboratorium Wydziału Techniczno-Inżynieryjnego Politechniki Wrocławskiej w Wałbrzychu odbywały się zajęcia dla licealistów z fizyki. Uczestniczyli w nich uczniowie z II LO im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu i I LO im. Jana Kasprowicza w Świdnicy. Fizyki uczyła się też młodzież I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Ostrzeszowie, Zespołu Szkół Alternatywnych w Kłodzku i LO w Zgorzelcu i I LO im. Juliusza Słowackiego w Oleśnicy.
Licealiści pracowali w grupach, wykonując różne pomiary fizyczne, a także poznawali m.in. ważne zagadnienia z fizyki współczesnej, np. niektóre elementy mechaniki kwantowej.
- Różnorodność zajęć z chemii pozwoliła na wszechstronne przygotowanie uczniów do dalszych etapów nauki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień wymaganych na egzaminie maturalnym oraz olimpijskich – mówi Prof. Jadwiga Sołoducho z Wydziału Chemicznego, koordynatorka projektu „Współpraca Politechniki Wrocławskiej ze szkołami ponadgimnazjalnymi. W kursach wzięła udział młodzież z II LO z Oleśnicy, LO z Kamiennej Góry, IV i VII LO i z Wrocławia, a także II LO w Dzierżoniowie, I LO w Jeleniej Górze i LO w Zgorzelcu. Wśród omawianych tematów znajdowały się doświadczenia zarówno z chemii nieorganicznej, jak i organicznej. - Największym zainteresowaniem wśród tegorocznych maturzystów z Dzierżoniowa cieszyły się zajęcia charakteryzujące właściwości redukujące cukrów. Licealiści mieli okazję zapoznać się z typowymi reakcjami, takimi jak: próba Trommera/próba Lucasa czy Tollensa. Oznaczali zawartość fenolu w ściekach komunalnych – mówi profesor Jadwiga Sołoducho.
W takcie czwartej edycji projektu na Wydziale Chemicznym odbywały się zajęcia z chemii i fizyki dla Zespołu Szkół Alternatywnych z Kłodzka (placówki z uprawnieniami szkoły publicznej). - Ta szkoła, podobnie jak LO z Trzebnicy podpisała z Politechniką Wrocławską specjalną umowę o współpracy – mówi koordynatorka programu edukacyjnego. Podczas kursu uczniowie ZSA z Kłodzka samodzielnie wykonywali i analizowali doświadczenia chemiczne w zakresie chemii ogólnej, między innymi dotyczące otrzymywania tlenków metali i niemetali.
Spotkania matematyczne z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych im. A. Mickiewicza w Lubaniu dotyczyły zastosowania rachunku prawdopodobieństwa w praktyce, zastosowania ciągów w obliczeniach bankowych i ubezpieczeniowych, elementów analizy matematycznej.
- Cykl warsztatów był okazją do zapoznania się uczniów z nauką na poziomie wyższym i w zakresie praktycznym. Dał możliwość pogłębienia umiejętności i wiadomości oraz rozwijania zainteresowań uczniów wykazujących uzdolnienia kierunkowe – ocenia Marta Czarniecka dyrektor szkoły w Lubaniu.
Z kolei uczniowie I LO z Bolesławca w trakcie zajęć poznawali granice i ciągłość funkcji, rachunek prawdopodobieństwa oraz rozwiązywali zadania kombinatoryczne, natomiast uczniowie I LO z Oleśnicy poznawali w trakcie zajęć z matematyki wielomiany, funkcje wymierne oraz rachunek różniczkowy. W I LO w Jeleniej Górze poruszone były tematy dotyczące liczb zespolonych oraz podstawowe wiadomości o macierzach. Natomiast tematyka spotkań prowadzonych dla I LO we Wrocławiu im. Danuty Sedzikówny-„Inki” dotyczyła między innymi funkcji trygonometrycznych, ich wykresów, geometrii analitycznej.
W kursie uczestniczyły też LO w Kamiennej Górze i I LO w Świdnicy.
Uczniowie mieli też zajęcia o nowoczesnych rozwiązaniach informatycznych w różnych dziedzinach, m.in. sieciach komputerowych LAN i WAN, konstrukcji Internetu, modalach komunikacji. Prowadził je dr inż. Marcin Głowacki, instruktor Akademii Sieci Komputerowej Cisco. W spotkaniach tych uczestniczyli uczniowie I LO we Wrocławiu.
- W ramach realizacji projektu współpracy ze szkołami odwiedzili nas także uczniowie z liceum w Białymstoku – mówi profesor Jadwiga Sołoducho. - Podczas kilkugodzinnego spotkania w przysłowiowej „pigułce” poznali fizykę i chemię. Badali między innymi właściwości redukujące cukrów, rzędowość alkoholi oraz wykonywali chromatografię cienkowarstwową. Grupa uczniów zwiedzała laboratoria fizyczne, podczas których miała możliwość zapoznania się ze specjalnością Nanoinzynieria na kierunku Fizyka Techniczna - dydaktyką oraz prowadzonymi badaniami naukowymi – dodaje koordynatorka projektu.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »