TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Politechnika otwarta na współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi

27 szkół z Wrocławia i regionu uczestniczyło w kolejnej edycji projektu edukacyjnego Politechniki Wrocławskiej. Nasi nauczyciele akademiccy i studenci prowadzili dla uczniów zajęcia z matematyki, fizyki, chemii, informatyki i robotyki

Do programu przystąpiły w tym roku szkoły z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Legnicy, Bolesławca, Świdnicy, Trzebnicy, Kamiennej Góry, Zgorzelca, Oleśnicy, Ostrzeszowa, Dzierżoniowa, Sycowa, Lubania, Kłodzka i Wrocławia.

szkoly_luban2.jpgKonstruowali roboty

W ramach kursu z robotyki młodzież samodzielnie budowała roboty mobilne, zapoznając się ze wszystkimi etapami ich konstrukcji - najpierw tworzyli projekt, a potem  budowali elementem mechaniczne i elektroniczne, a także programowali procesor. Głównymi prowadzącymi te zajęcia byli członkowie Koła Naukowego Pojazdów Niekonwencjonalnych "Off-Road".

Wykonywali pomiary fizyczne

W laboratorium Wydziału Techniczno-Inżynieryjnego Politechniki Wrocławskiej w Wałbrzychu odbywały się zajęcia dla licealistów z fizyki. Uczestniczyli w nich uczniowie z  II LO im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu i I LO im. Jana Kasprowicza w Świdnicy. Fizyki uczyła się też młodzież I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Ostrzeszowie, Zespołu Szkół Alternatywnych w Kłodzku i LO w Zgorzelcu i I LO im. Juliusza Słowackiego w Oleśnicy.
Licealiści pracowali w grupach, wykonując różne pomiary fizyczne, a także poznawali m.in. ważne zagadnienia z fizyki współczesnej, np. niektóre elementy mechaniki kwantowej.

Robili doświadczenia chemiczne

- Różnorodność zajęć z chemii pozwoliła na wszechstronne przygotowanie uczniów  do dalszych etapów nauki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień wymaganych na egzaminie maturalnym oraz olimpijskich – mówi Prof. Jadwiga Sołoducho z Wydziału Chemicznego, koordynatorka projektu „Współpraca Politechniki Wrocławskiej ze szkołami ponadgimnazjalnymi. W kursach wzięła udział młodzież z II LO z Oleśnicy, LO z Kamiennej Góry, IV i VII LO i z Wrocławia, a także II LO w Dzierżoniowie, I LO w Jeleniej Górze i LO w Zgorzelcu. Wśród omawianych tematów znajdowały się doświadczenia zarówno z chemii nieorganicznej, jak i organicznej. - Największym zainteresowaniem wśród tegorocznych maturzystów z Dzierżoniowa cieszyły się zajęcia charakteryzujące właściwości redukujące cukrów. Licealiści mieli okazję zapoznać się z typowymi reakcjami, takimi jak: próba Trommera/próba Lucasa czy Tollensa. Oznaczali zawartość fenolu w ściekach komunalnych – mówi profesor Jadwiga Sołoducho.

szkoly_klodzko4.jpgW takcie czwartej edycji projektu na Wydziale Chemicznym odbywały się zajęcia z chemii i fizyki dla Zespołu Szkół Alternatywnych z Kłodzka (placówki z uprawnieniami szkoły publicznej).  - Ta szkoła, podobnie jak LO z Trzebnicy podpisała z Politechniką Wrocławską specjalną umowę o współpracy – mówi koordynatorka programu edukacyjnego. Podczas kursu uczniowie ZSA z Kłodzka samodzielnie wykonywali i analizowali doświadczenia chemiczne w zakresie chemii ogólnej, między innymi dotyczące otrzymywania tlenków metali i niemetali.

Obliczali funkcje i macierz

Spotkania matematyczne z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych im. A. Mickiewicza w Lubaniu dotyczyły zastosowania rachunku prawdopodobieństwa w praktyce, zastosowania ciągów w obliczeniach bankowych i ubezpieczeniowych, elementów analizy matematycznej.

- Cykl warsztatów był okazją do zapoznania się uczniów z nauką na poziomie wyższym i w zakresie praktycznym. Dał możliwość pogłębienia umiejętności i wiadomości oraz rozwijania zainteresowań uczniów wykazujących uzdolnienia kierunkowe – ocenia Marta Czarniecka dyrektor szkoły w Lubaniu.

Z kolei uczniowie I LO z Bolesławca w trakcie zajęć poznawali granice i ciągłość funkcji, rachunek prawdopodobieństwa oraz rozwiązywali zadania kombinatoryczne, natomiast uczniowie I LO z Oleśnicy poznawali w trakcie zajęć z matematyki wielomiany, funkcje wymierne oraz rachunek różniczkowy. W I LO w Jeleniej Górze poruszone były tematy dotyczące  liczb zespolonych oraz  podstawowe wiadomości o macierzach. Natomiast tematyka spotkań prowadzonych dla I LO we Wrocławiu im. Danuty Sedzikówny-„Inki” dotyczyła między innymi funkcji trygonometrycznych, ich wykresów, geometrii analitycznej.
W kursie uczestniczyły też LO w Kamiennej Górze i I LO w Świdnicy.

Uczyli się o sieciach komputerowych

Uczniowie mieli też zajęcia o nowoczesnych rozwiązaniach informatycznych w różnych dziedzinach, m.in. sieciach komputerowych LAN i WAN, konstrukcji Internetu, modalach komunikacji. Prowadził je dr inż. Marcin Głowacki, instruktor Akademii Sieci Komputerowej Cisco. W spotkaniach tych uczestniczyli uczniowie I LO we Wrocławiu.

- W ramach realizacji projektu współpracy ze szkołami odwiedzili nas także uczniowie z liceum w Białymstoku – mówi profesor Jadwiga Sołoducho. - Podczas kilkugodzinnego spotkania w przysłowiowej „pigułce” poznali fizykę i chemię. Badali między innymi właściwości redukujące cukrów,  rzędowość alkoholi oraz wykonywali chromatografię cienkowarstwową. Grupa uczniów zwiedzała laboratoria fizyczne, podczas których miała możliwość zapoznania się ze specjalnością Nanoinzynieria na kierunku Fizyka Techniczna - dydaktyką oraz prowadzonymi badaniami naukowymi – dodaje koordynatorka projektu.

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2017

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. 

Akceptuję