TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Krystian Teler zwyciężył w konkursie „Mam talent do nauki”

Data: 17.06.2016 Kategoria: życie uczelni

Uczeń Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. Ireny Sendlerowej  w Przemkowie zdobył pierwsze miejsce w organizowanym przez PWr konkursie „Mam talent do nauki”. Nagrodą dla Krystiana Telera jest możliwość udziału w programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”

Do finału konkursu zakwalifikowało się pięcioro uczestników. Jurorzy wyłonili ich na podstawie opisów prac, jakie uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych nadsyłali do końca maja. Mogły to być projekty badawcze lub techniczne związane z matematyką, fizyką, chemią, informatyką lub szeroko rozumianą techniką.

W piątek finaliści prezentowali swoje projekty przed jury, odpowiadali na pytania i wyjaśniali wątpliwości. Ich prace oceniali naukowcy Politechniki Wrocławskiej o różnych specjalizacjach: dr Anna Hajdusianek  z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki, dr Paweł Bińkowski z Wydziału Elektrycznego, dr Jan Kędzierski z Wydziału Elektroniki, dr hab. Elżbieta Wojczyńska z Wydziału Chemicznego i dr Małgorzata Kuchta z Wydziału Matematyki.

Jurorzy nie mieli łatwego zadania, bo prace uczniów były bardzo zróżnicowane, a ich zaangażowanie w projekty ogromne. Finaliści poświęcili na nie miesiące pracy, zgłębiając informacje daleko wykraczające poza programy nauczania dla szkół średnich. Większość z nich już dziś deklaruje plany studiowania na politechnice.

Za najlepszy projekt jurorzy uznali  pracę Krystiana Telera z Liceum Ogólnokształcącego  w Zespole Szkół im. Ireny Sendler w Przemkowie. Przedstawił on narzędzie ułatwiające dobór nastawu regulatora PID oraz kalibracji magnetometru.

W zyskaniu uznania w oczach jury Krystianowi nie przeszkodziła nawet awaria urządzenia, przez którą nie mógł w pełni zaprezentować jego działania. Jak tłumaczył licealista, jego regulator pozwala na wybór najlepszego nastawu urządzenia dla danego zadania, a przez to może np. zwiększać efektywność pracy robotów w fabryce. Skonstruował także narzędzie pomagające w kalibracji magnetometru, którego działanie mogą zakłócać namagnesowane ferromagnetyki (jak choćby cewka w głośniku), ale i nienamagnesowane ferromagnetyki (np. obudowa wykonana z żelaza).

Jako zwycięzca konkursu Krystian może wziąć udział w programie „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”, który zapewnia roczne stypendium w wysokości 500 zł miesięcznie, miejsce w akademiku i opiekę tutora przez cały okres studiów.
Jury przyznało także drugie i trzecie miejsce. Drugim miejscem nagrodzono Sebastiana Nowaka z Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6 w Poznaniu, który stworzył Anemometr do badania przepływu odkurzaczy. Sebastian odbywa właśnie praktyki zawodowe  jako monter-elektryk w punkcie naprawy sprzętów AGD. To tam doszedł do wniosku, że dobrze byłoby stworzyć urządzenie, które profesjonalnie sprawdzałoby siłę ssania odkurzaczy. – Obecnie bada się to ręcznie, poprzez przyłożenie dłoni do otworu odkurzacza i próby podniesienia go w ten sposób – tłumaczył.

talentdonauki2016_2.jpg
 
Sebastian opracował więc prosty i funkcjonalny anemometr – wystarczy włożyć do niego rurę od odkurzacza, włączyć go i po chwili wyświetlacz urządzenia pokazuje, jaka jest siła ssania odkurzacza. Jeśli plasuje się między 20 a 24 kPA, wtedy odkurzacz działa poprawnie. Uczeń zbudował swoje urządzenie za około 180 zł. Już dziś jest nim zainteresowanych kilkadziesiąt punktów naprawy sprzętów AGD.

Trzecie miejsce w konkursie zdobyła Marta Lampasiak z Długopola Dolnego, uczennica Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich w Bystrzycy Kłodzkiej. Samodzielnie zbudowała ona i zaprogramowała urządzenie z wyświetlaczem widmowym i przy okazji starała się zbadać zjawisko bezwładności ludzkiego oka. W czasie swojej prezentacji Marta pokazywała, jak działa jej urządzenie, wyświetlając za jego pomocą m.in. napis „Politechnika”. Licealistka podkreślała, że projekt wiele ją nauczył, ale też pokazał, jak wiele jeszcze musi się dowiedzieć. – Pozostawił mnie z wieloma pytaniami. Mam nadzieję, że niedługo znajdę na nie odpowiedzi – mówiła. 

Zdobywcy trzech pierwszych miejsc zostali przez Politechnikę Wrocławską nagrodzeni tabletami i zestawami gadżetów.
Do finału zakwalifikowali się także Jakub Czyszczonik z I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Prudniku, który opowiadał o swoim szyfrze stworzonym na zasadzie działania kostki Rubika, oraz Łukasz Kucharski  z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Jeleniej Górze, który przez pół roku pracował nad wielofunkcyjnym skafandrem, jaki mógłby być wykorzystywany np. przez wojsko, policję czy grupy ratownicze.
lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję