TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

„Chrząszcz” brzmi w… KoNaRze

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Studenci z Politechniki Wrocławskiej skonstruowali przystosowanego do jazdy w terenie autonomicznego robota potrafiącego omijać przeszkody i samodzielnie znajdującego drogę do celu. Ze swoim projektem startują w konkursie, w którym jedną z nagród jest wyjazd do Stanów Zjednoczonych

Robot o nazwie „Chrząszcz” jest urządzeniem klasy Robomagellan, czyli konstrukcją przypominającą autonomiczne samochody. Jego głównym zadaniem jest przemieszczanie się po określonym terenie i wyszukiwanie punktów docelowych. Musi przy tym rozpoznawać i omijać różnego rodzaju przeszkody – krawężniki, budynki, kamienie czy kosze na śmieci. Jeśli na jakąś natrafi, to wybiera najkrótszą drogę, by ją ominąć.

Robot napakowany elektroniką

robot_chrzaszcz_zbudowany_przez_studentow_pwr_6.jpg– Robot ma ok. 50 cm długości i waży 6 kg. Został zbudowany na platformie zdalnie sterowanego samochodu, którą odpowiednio przerobiliśmy. Tak naprawdę niezmieniona została jedynie konstrukcja mechaniczna, układ jezdny i napęd, a całą elektronikę zbudowaliśmy od podstaw sami – mówi Mateusz Michalak, prezes Koła Naukowego Robotyków KoNaR.

Całym urządzeniem steruje komputer, a na platformie studenci zamontowali także m.in. kamerę stereowizyjną, odbiornik GPS oraz lidar, czyli urządzenie działające na podobnej zasadzie jak radar, ale wykorzystujące światło zamiast mikrofal.

– Do tego są tam jeszcze nasze trzy autorskie płytki z elektroniką. Pierwsza steruje zasilaniem, ponieważ mamy różne źródła i poziomy napięć, druga odbiera sygnały od komputera i steruje silnikami, a trzecia jest płytką typowo czujnikową i w tym momencie obsługuje przede wszystkim czujnik AHRS - żyroskop, akcelerometr i magnetometr w jednym. W przyszłości robot będzie też wyposażony w komplet sonarów, które są w stanie monitorować bliską przestrzeń wokół maszyny oraz zderzak wykrywający kontakt z przeszkodą – wyjaśnia student.

„Chrząszcz” jest także przystosowany do pokonywania różnego rodzaju przeszkód terenowych. Każde koło ma niezależne zawieszenie, blokowany dyferencjał z przodu i z tyłu oraz dwa biegi. Zmodyfikowane baterie wystarczają na ok. dwie godziny jazdy, co teoretycznie przekłada się na zasięg kilkudziesięciu kilometrów.

Jeden z pierwszych prototypów robota miał swoją premierę w maju 2017 r. podczas organizowanych na Politechnice Wrocławskiej zawodów RoboDrift. Wówczas była to jednak maszyna niedziałająca całkiem poprawnie, a młodzi konstruktorzy zamiast z trasą, którą mieli do pokonania, walczyli m.in. z pojawiającymi się zakłóceniami sygnałów. 

– Teraz jest już dużo lepiej. Bardzo długo testowaliśmy wszystko na symulacjach, a teraz, gdy nowy prototyp został już zbudowany, sprawdzaliśmy jego możliwości najpierw w pomieszczeniach, a później na terenie kampusu. Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni tym, jak dobrze działa opracowany przez nas algorytm – dodał Mateusz Michalak.

robot_chrzaszcz_zbudowany_przez_studentow_pwr_18.jpgTechnologia przyszłości

Warto podkreślić, że to pierwsza tego typu konstrukcja, nad którą pracują studenci z KoNaR-u. Dotychczas ich projekty obejmowały bowiem roboty poruszające się przede wszystkim w pomieszczeniach. Budując „Chrząszcza” musieli więc wziąć pod uwagę wiele nowych czynników np. zabezpieczenie przed warunkami pogodowymi.

– W kolejnej wersji robota elektronika będzie już na dwóch poziomach przykryta twardą i wytrzymującą przewrotki obudową. Chcemy do tego wykorzystać oryginalne elementy, które znajdowały się w wykorzystywanym przez nas modelu, ale konieczne będzie wycięcie dodatkowych otworów na kamery i inne elementy, którą muszą wystawać nad pojazd – tłumaczy młody konstruktor.

Rozwiązania zastosowane przez naszych studentów są wykorzystywane przy budowie samochodów autonomicznych oraz w testowanych obecnie robotach, które same muszą zlokalizować swoje położenie.

Projekt konkursowy

„Chrząszcz” powstaje na międzynarodowe zawody robotów, które pod koniec kwietnia odbędą się w Stanach Zjednoczonych, ale nasi studenci zgłosili go także do konkursu NVIDIA Jetson Developer Challenge. Rywalizują w nim różnego rodzaju konstrukcje z takich dziedzin jak np. robotyka, bezpieczeństwo i ochrona zdrowia, które muszą się opierać na platformie NVIDIA Jetson.

Najciekawsze projekty wybierze jury, ale w specjalnym głosowaniu przyznana zostanie także nagroda publiczności. Na projekt naszych studentów można głosować do 4 marca na stronie internetowej. Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrody finansowe oraz sprzęt elektroniczny, a wszyscy finaliści pojadą na wycieczkę do Doliny Krzemowej.

Więcej informacji na profilu KN KoNaR na FB.

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję