TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Akademia Młodych Odkrywców zaczyna od wulkanów

Data: 16.10.2017 Kategoria: aktualności ogólne, popularyzacja nauki

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

To już dziesiąty rok działalności Akademii Młodych Odkrywców. W sobotę ponad 360 słuchaczy odebrało na Politechnice Wrocławskiej indeksy. Nowymi „studentami” są uczniowie szkół podstawowych i średnich, którzy zaczynają na naszej uczelni przygodę z naukami ścisłymi

amo2017_06.jpgOd października do czerwca raz w miesiącu będą uczestniczyć w wykładach, odwiedzać nasze laboratoria, spotykać się z politechnicznymi naukowcami i eksperymentować.

- Staramy się uczyć młodych ludzi „metody odkrywcy i badacza”. Chodzi o specyficzny sposób patrzenia na otaczający nas świat, o zauważanie zjawisk naukowych, z którymi spotykamy się na co dzień – mówi inicjatorka i dyrektor AMO doc. Anna Hajdusianek z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki. – A co najważniejsze, chcemy pokazać dzieciom, że przedmioty ścisłe są naprawdę pasjonujące – dodaje.

W AMO dużo się dzieje

Działalność Akademii to przede wszystkim comiesięczne spotkania stacjonarne we Wrocławiu i Jeleniej Górze. Odbywają się one w różnych grupach wiekowych – osobno dla młodszych uczniów i osobno dla młodzieży. Tematyka zajęć dotyczy szeroko rozumianych nauk ścisłych. Spotkania mają formę interaktywnych wykładów połączonych z pokazami doświadczeń.

amo2017_09.jpgPod szyldem AMO odbywają się też inne projekty, takie jak np. warsztaty wyjazdowe. – Jeździmy z naszym mobilnym laboratorium fizycznym do małych miejscowości na Dolnym Śląsku – mówi doc. Hajdusianek. – W poprzedniej edycji byliśmy m.in. w Rzeczycy, Brzegu Dolnym, Bolkowie, Świebodzicach, Czarnym Borze, Kamiennej Górze, Strzelinie, Oleśnicy czy Ligocie Polskiej.  Wszędzie nasz przyjazd był bardzo wyczekiwany.  Wcześniej zawsze robię rozeznanie u nauczyciela odnośnie tematyki zajęć, żeby opowiadać o tym, co naprawdę uczniom jest potrzebne  – opowiada doc. Hajdusianek. Dodaje, że dzieci z ogromnym zainteresowaniem  chłoną wiedzę. Zwłaszcza gdy jest ona przekazywana w formie doświadczeń i eksperymentów.

AMO ma też coś dla starszej młodzieży – SOS dla przyszłych maturzystów. Są to lekcje połączone z pokazem eksperymentów, podczas których licealiści sami wykonują zadania. Szefowa Akademii uważa, że takie ćwiczeniowe zajęcia są młodzieży bardzo potrzebne. Dlatego też zrodziła się idea stworzenia klubów inżynierskich.

Inżynierskie szlify

- To nowy pomysł, który wprowadzamy w tej edycji AMO. Będziemy uczyć np. lutowania czy obsługi mierników, chcemy też uczniów zainteresować elektroniką.  Większość  z nich korzysta ze smartfonów, ale czy młodzi ludzie wiedzą, jak te urządzenia są zbudowane, dlaczego działają tak a nie inaczej?  U nas mają szansę się tego dowiedzieć – przekonuje Anna Hajdusianek.

Zajęcia skierowane są do starszej młodzieży. Będzie je prowadził Grzegorz Klubiński w politechnicznym laboratorium przy ul. Długiej. – Grupa dopiero powstaje, więc można się jeszcze zapisać - mówi szefowa AMO. Zgłoszenia należy przesyłać na adres: amo@pwr.edu.pl.

Powstanie też koło chemiczne, fizyczne i Klub Młodych Odkrywców dla przedszkolaków.

Recykling w Pekinie

amo2017_pekin.jpg- Od jakiegoś czasu zauważam, że młodzi ludzie coraz gorzej sobie radzą z zadaniami, w których trzeba coś wykonać własnoręcznie, używając narzędzi, albo wręcz zrobić jakiś przyrząd do doświadczenia i potem go odpowiednio wykorzystać – mówi doc. Hajdusianek. 

Opowiada, że we wrześniu uczestniczyła w Festiwalu Nauki w Pekinie, którego głównym tematem była ochrona środowiska. Wspólnie z Barbarą Cader-Sroką, astronomem Uniwersytetu Wrocławskiego, przygotowały stanowisko z pokazem różnych doświadczeń z wykorzystaniem recyklingu. – To był strzał w dziesiątkę. Dzieci były zaskoczone, że można zrobić eksperymenty „z odzysku”. Mogły np. zobaczyć zjawisko mieszania się barw przy pomocy bączków zrobionych z płyt CD, samodzielnie wykonać ze słomki przyrząd do propagacji fal czy obserwować nurka Kartezjusza przygotowanego z plastikowej butelki – opowiada doc. Hajdusianek.  Dodaje, że zaskoczyła ją postawa opiekunów dzieci biorących udział w festiwalu:  – Wypytywali nas szczegółowo o część teoretyczną każdego zjawiska, a potem sami dokładnie wyjaśniali maluchom, a dzieci z uwagą i cierpliwością ich słuchały.

Fizyka w muzyce i wybuchy

amo2017_09a.jpgPierwsze zajęcia AMO we Wrocławiu odbędą się już 20 października. Na początek dr Paweł Zagożdżon z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii będzie opowiadać o wulkanach. – Może nawet uda się nam się  jakiś obudzić? – śmieje się szefowa Akademii.  Kolejne spotkania będą poświęcone m.in. fizyce w muzyce, chemii wokół nas, mechanice czy zastosowaniu nauk technicznych w medycynie - Staram się na zajęcia zapraszać ciekawych gości, którzy będą potrafili zarazić dzieci pasją do nauki – podkreśla doc. Hajdusianek. A przykłady do eksperymentowania i tematy spotkań czerpie z życia. – Od jakiegoś czasu noszę ze sobą specjalny zeszyt, w którym zapisuję ciekawe pomysły, na które natrafiam w różnych miejscach i okolicznościach. Wiele z nich potem wykorzystuję na pokazach, czasami mnie samą zaskakuje to, co jest  w stanie zainteresować dzieci – zdradza.

Nauka w ramach Akademii Młodych Odkrywców jest bezpłatna. Działalność AMO finansuje Politechnika Wrocławska i firma Boeing. 

ISZ

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję