TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Zwycięstwo naszych lotników w Niemczech

Grupowe zdjęcie studentów z zespołu AKL, stojących na lotnisku. W tle widoczny jest model samolotu z dużymi skrzydłami oraz zachód słońca. Studenci trzymają polską flagę.

Studenci z Akademickiego Klubu Lotniczego PWr zwyciężyli w międzynarodowych zawodach „New Flying Competition” polegających na zaprojektowaniu samolotu z możliwie najefektywniejszym elektrycznym układem napędowym. 

W rozgrywanym w Hamburgu konkursie rywalizowało dwanaście zespołów m.in. z Australii, Grecji, Szwecji, Meksyku, Turcji i Chin, a AKL był jedyną drużyną z Polski. Zawody poświęcono tematyce ekologicznego latania, dlatego zadaniem drużyn było zbudowanie samolotu z możliwie najefektywniejszym elektrycznym układem napędowym. Jednocześnie musiał być on w stanie przewieźć jak najcięższy ładunek w jak największej objętości podczas lotów konkursowych. 

Widok od spodu na szary, bezzałogowy statek powietrzny (dron), który unosi się na tle błękitnego nieba. Pod kadłubem drona zwisa biało-czerwona flaga.Nasi studenci zbudowali samolot, którego rozpiętość skrzydeł wynosi pięć metrów, a jego długość przekracza cztery metry. Konstrukcja została wykonana głównie z kompozytu węglowego typu sandwich. Dodatkowo część elementów powstała ze sklejki i w technologii druku 3D. Młodzi konstruktorzy zastosowali w nim dwa silniki oraz zdecydowali się na budowę konstrukcji z chowanym podwoziem. 

– Do Hamburga pojechaliśmy dumni z naszego samolotu, dlatego podczas poszczególnych konkurencji wiedzieliśmy, że uda nam się je wykonać najlepiej, jak możemy – mówi Vincent Marchewka, wiceprezes AKL PWr. – Największym utrudnieniem była ograniczona przestrzeń powietrzna, ponieważ zawody odbywały się na działającym lotnisku. Musieliśmy uważać, by samoloty nie zbliżały się zbytnio do pasów startowych. Obszar był ograniczony z każdej strony, ale zarówno nasza konstrukcja, jak i pilot poradzili sobie bez problemu – dodaje. 

Zadania w trakcie zawodów polegały m.in. wznoszeniu na wysokość 100 m, wykonywaniu manewrów z dużym przeciążeniem oraz locie z maksymalną i minimalną prędkością. W konkurencji Endurance mierzony był również jak najdłuższy lot, a zespoły musiały także przedstawić raporty projektowe.   

– Konkurencja polegająca na wykonywaniu manewrów była tą trudniejszą. Najbardziej wymagający był manewr 3G, podczas którego na samolot działa potrójna siła ciężaru. W przypadku naszej konstrukcji, której rozpiętość skrzydeł wynosi 5 metrów, było to duże wyzwanie – wyjaśnia student. – Dla pewności nasz pilot powtórzył każdy z trudniejszych manewrów, dzięki czemu wiedzieliśmy, że nie mamy się czym martwić – tłumaczy. 

Duża przewaga punktowa zdobyta przez naszych studentów w konkurencji, w której testowane były wytrwałość i wydajność energetyczna samolotu, sprawiła, że ostatecznie zajęli pierwsze miejsce w konkursie, wyprzedzając zespoły z Chin i Grecji.  

– Nie brakowało emocji i zwrotów akcji. Nagłe powiewy wiatru i deszcze sprawiały, że nigdy do końca nie było wiadomo, czy samolot wystartuje. Chociaż na zawody pojechał bardzo młody zespół, złożony głównie z nowych członków koła, to jak się okazało nie odstawał od konkurencji – podkreśla wiceprezes koła.

newsletter_2023_14.jpg

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję