TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Znamy tegoroczne koła strategiczne PWr. Jest ich osiem!

Z pięciu do ośmiu zwiększyła się liczba strategicznych kół naukowych naszej uczelni. Tegoroczni zwycięzcy uczelnianego konkursu reprezentują cztery wydziały i wpisują się we wszystkie obszary badawcze uczelni.

Koła strategiczne wyłaniane są raz na rok (od 2017 r.). Są organizacjami o szczególnych osiągnięciach i dużym potencjale rozwoju, realizując kluczowe, innowacyjne projekty. Tytuł „strategicznych” pozwala im uzyskać dodatkowe fundusze od uczelni na swoją działalność (w dużo większej kwocie niż koło byłoby w stanie pozyskać na swoim wydziale).

By stać się laureatem uczelnianego konkursu, organizacja musi wypełnić szczegółowy wniosek z opisem m.in. swoich dotychczasowych osiągnięć i planów na obecny rok, a następnie pomyślnie przejść ocenę formalną i merytoryczną. Na koniec czeka ją prezentacja przed członkami komisji oceniającej koła.

newsletter_2023_14.jpg

Komisja bierze pod uwagę wiele czynników: od publikacji, badań i innowacji, nad którymi pracują koła, przez sprawność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych, działalność społeczną i na rzecz studentów PWr, organizację i udział w różnych wydarzeniach, nagrody i promocję uczelni, po staranność w przygotowaniu wniosku.

W tym roku zwiększono liczbę kół strategicznych do ośmiu. Oto tegoroczni laureaci:

Akademicki Klub Lotniczy PWr (Wydział Mechaniczno-Energetyczny)

AKLJak co roku studenci planują udział w prestiżowych zawodach konstruktorów samolotów bezzałogowych – SAE Aero Design. W tym roku członkowie klubu chcą wystartować w dwóch klasach zawodniczych: w klasie Micro (budowa ultralekkiego samolotu udźwigowego o bardzo krótkiej drodze startu i zdolnego do transportu ładunku w postaci wody; w tym roku punktowana będzie także bardzo mała rozpiętość samolotu, a tak konfliktowe założenia będą wymagały od konstruktorów przetestowania dużej liczby prototypów i przeprowadzenia wielu badań) oraz w klasie Advanced (budowa bezzałogowego samolotu o profilu misji pożarniczej, symulującego dostarczanie wody w trudno dostępnym terenie; system składa się z głównego płatowca – „matki” –  przystosowanego do transportu dużej ilości wody, podczepianego mniejszego autonomicznego motoszybowca oraz stacji naziemnej, która zarządza stanem misji; samolot jest wyposażony w system rozpoznania celu, który jest autorskim rozwiązaniem skonstruowanym i zaprogramowanym przez członków koła).

AKL - samolotAKL w planach ma także m.in. organizację IV Akademickiej Konferencji Lotniczej „Studenci (nie)Tylko o Lotnictwie” i XVII Akademickich Mistrzostw Polski na Celność Lądowania, konstrukcję dronów i udział w zawodach Droniada 2024, a także budowę prototypu elektrycznego bezzałogowego systemu powietrznego do zadań geodezyjnych oraz – w ramach współpracy z Kołem Naukowym Off-Road – budowę wielowirnikowego drona przystosowanego do zawodów University Rover Challenge i przystosowanie łazika Scorpio 7 do zawodów Droniada 2024.

Koło Naukowe Automatyki i Robotyki „Robocik” (Wydział Mechaniczny)

RobocikOd 2020 r. koło rozwija robota podwodnego Blue Nemo. W tym roku studenci zamierzają zbudować nową konstrukcję, która będzie przystosowana do udziału w norweskich zawodach TAC Challenge planowanych na czerwiec.

Robot będzie pracował w trybie autonomicznym bez operatora oraz w trybie manualnym, wykorzystującym komunikację przy użyciu światłowodu. Zostanie wyposażony m.in. w Robocikkamerę stereoskopową, nowy układ silników dający możliwość kontroli robota w sześciu stopniach swobody, system wodoszczelnych złączy elektrycznych i system sprawdzania szczelności bez konieczności zanurzania robota. Będzie miał także udoskonaloną konstrukcję ramy, ułatwiającą jego serwis i dodawanie zewnętrznych modułów, pozwalających na łatwe dostosowanie robota do różnych warunków pracy (te moduły to: dodatkowe oświetlenie, kamery, systemy zmiany wyporności).

Koło Naukowe Humanizacja Środowiska Miejskiego (Wydział Architektury)

Humanizacja Środowiska MiejskiegoStudentki i studenci w tym roku planują realizację aż pięciu rożnych projektów. W ramach ProtoLAB design&build workshops przeprowadzą letnie warsztaty dla około 40 studentów architektury i kierunków pokrewnych z Polski i zagranicy. Ich uczestnicy w kilkuosobowych zespołach zaprojektują, a potem własnoręcznie (korzystając z całego warsztatu maszyn i urządzeń) zbudują konkretne struktury architektoniczne (część „na zamówienie” dla różnych instytucji/organizacji, a część jako projekty o charakterze eksperymentalno-badawczym).

Wspólnie z KN Fizyki Budowli „Restart” chcą z kolei zbadać możliwość kształtowania przestrzeni architektonicznej z wykorzystaniem niekonwencjonalnych kompozytów biodegradowalnych. Projekt wiąże się z aktualnym problemem wprowadzenia do architektury i budownictwa (np. do izolacji) materiałów w pełni odnawialnych, ulegających recyklingowi, o zdecydowanie niższym śladzie węglowym. Koła zamierzają więc przeprowadzić eksperyment – tworząc naturalny kompozyt z Humanizacja Środowiska Miejskiegowykorzystaniem różnych gatunków grzyba i bioodpadów, a następnie zbadać właściwości fizyczne próbek. Sprawdzą w ten sposób, czy materiały grzybopochodne są w stanie zastąpić obecnie stosowane materiały (np. styropian) oraz czy da się zastąpić spoiwo cementowe na biodegradowalne przy produkcji materiału termoizolacyjnego.

Członkowie koła zorganizują również cykl wycieczek edukacyjnych InsideOut Architecture oraz cykl spotkań Chill-Out Architecture w formie wykładów kończących się dyskusją. Zamierzają też rozwijać prowadzone przez siebie czasopismo studenckie „Format E1”.

Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych (Wydział Mechaniczny)

LEM - zespół Plan na najbliższy rok to projekt i budowa motocykla LEM eMoto 3.3. Będzie to wyścigowy motocykl o napędzie elektrycznym z akumulatorem litowo-jonowym – trzeci o takim przeznaczeniu zbudowany przez zespół.

W porównaniu do swoich poprzedników pojazd ma mieć mniejszą masę przy takiej samej wytrzymałości, a także m.in. wymiary i osiągi zbliżone do motocykli spalinowych klasy moto3, wydajniejszy system chłodzenia baterii (o 20 proc.), większą prędkość maksymalną (o 20 km/h) czy lepsze materiały konstrukcyjne.

Motocykl powstanie na zawody Motostudent organizowane na torze Aragon w Hiszpanii. W 2021 r. nasi studenci i studentki zajęli tam 6. miejsce na 46 drużyn oraz zdobyli nagrodę Best Rookie Team. W ubiegłym roku (konkurs jest organizowany w cyklu dwuletnim) z Hiszpanii wrócili także z szóstą pozycją (na 48 zespołów).

Koło Naukowe Pojazdów Niekonwencjonalnych Off-Road (Wydział Mechaniczny)

Scorpio 7Ze swoim nowym łazikiem Scorpio Infinity studenci i studentki zamierzają walczyć o nagrody w aż trzech edycjach prestiżowej serii Rover Challenge. Przed nimi starty w Australian Rover Challenge (organizowanym przez Uniwersytet w Adelajdzie), University Rover Challenge (Mars Society) i Anatolian Rover Challenge (Space Exploration Society w Turcji).

Do tego czasu m.in. rozwiną opracowany przez siebie spektrometr ramanowski (umożliwiający prowadzenie precyzyjnych analiz spektralnych Scorpioskładu chemicznego próbek gleby), a także rotor antenowy (autonomicznie śledzący aktualną pozycję łazika), wiertło do poboru próbek gleby (system projektowany osobno – pod każde zawody z serii Rover Challenge), moduł ekstrakcji wody z regolitu księżycowego oraz dron. Ten ostatni będzie efektem współpracy z AKL. Jak tłumaczą członkowie koła, tworzą go na potrzeby zawodów University Rover Challenge. Ich inspiracją jest technologia demonstracyjna Ingenuity, wysłana na Marsa w 2020 r. Jego zadaniem było wykazanie, że lot w rzadkiej atmosferze Marsa jest możliwy, co otwiera nowe perspektywy w eksploracji planetarnej. Dlatego organizatorzy studenckich zawodów zezwolili na wykorzystywanie dronów, które muszą być specjalnie obciążone, aby symulować warunki marsjańskie. Dron z PWr będzie wyposażony w wysokiej jakości kamery pozwalające na poprawę nawigacji w trudnym terenie i analizę formacji geologicznych.

Koło Naukowe PWr in Space (Wydział Mechaniczny)

PWr in SpaceOd lat najważniejszym projektem kola jest budowa hybrydowych rakiet sondujących, które rywalizują w międzynarodowych zawodach. W tym roku studenci i studentki skupią się na konstrukcji R6, która w konkursie Spaceport America Cup wystartuje w kategorii Hybrid/Liquid & Other SRAD 1000 ft. Oznacza to, że będzie mieć za zadanie wznieść się na wysokość najbliższą 10 tys. stóp (około 3 km), jednocześnie zabierając na pokład ładunek badawczy o masie co najmniej 4 kg i wykorzystując do napędu zaprojektowany i zbudowany przez studentów rakietowy silnik hybrydowy lub na paliwo stałe.

Natomiast w konkursie European Rocketry Challenge rakieta wystartuje w kategorii H3. Jej zadaniem będzie więc wznieść się na wysokość jak najbliższą 3 km i będzie musiała zabrać ładunek badawczy o masie co najmniej 1 kg, a przy tym wykorzystać do napędu rakietowy silnik hybrydowy zaprojektowany i zbudowany przez studentów.

Koło prowadzi też nowy projekt – aerodynamicznego układu sterowania rakietą sondującą. Ma umożliwić wypionowanie się rakiety po starcie pod kątem większym niż 20 stopni i zatrzymanie obrotu wokół osi pionowej rakiety po wypionowaniu. Rozwiązanie powstaje we współpracy ze szwedzkim kołem rakietowym AESIR, finansowanej z funduszu Unite! (sojuszu uczelni, którego PWr jest członkiem). Start rakiety z tym układem zaplanowano na wrzesień.

Koło Naukowe Robotyków KoNaR (Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów)

KoNaRW tym roku koło zamierza realizować cztery projekty. W planach studenci mają m.in. rozwijanie robota Ariadna, czyli modułowego drona naziemnego przystosowanego do pełnienia zadań specjalnych – takich jak wykrywanie min w trudno dostępnych obszarach, rekonesans w środowiskach niebezpiecznych dla ludzi, transport rannych czy przenoszenie wyspecjalizowanego sprzętu ratunkowego (np. pomp hydraulicznych). Robot musi być więc dostosowany do rozpoznawania i śledzenia człowieka, mapowania terenu w technologii 3D, zapisywania trasy przejazdu i autonomicznego omijania przeszkód. Swoje umiejętności Ariadna będzie pokazywać podczas hackatonu Elrob organizowanego przez niemieckie wojsko w Trierze.

Koło zamierza także zbudować sondę na konkurs CanSat Competition w USA, zorganizować XV edycję Międzynarodowych Zawodów Robotycznych Robotic Arena.

KoNaRW planach jest także budowa Terapeutycznego Robota Społecznego SARAh, czyli narzędzia wspomagającego osoby borykające się z problemami psychicznymi i samotnością. Ma oferować spersonalizowane wsparcie emocjonalne poprzez monitorowanie zdrowia psychicznego oraz dostarczanie interaktywnych narzędzi i treści, które mogą pomóc w poprawie nastroju i codziennego funkcjonowania. Ma stanowić połączenie technik psychoterapii z rozwijającą się dziedziną dużych modeli językowych wykorzystywanych do skutecznej interakcji z użytkownikami poprzez rozmowy, analizę nacechowania emocjonalnego tekstu i dostarczanie spersonalizowanych porad oraz połączenie z mechanikami syntezy i wykrywania mowy, a także twarzy i emocji.

PWR Racing Team (Wydział Mechaniczny)

PWR Racing TeamCzłonkowie koła planują budowę trzeciego w swojej historii bolidu elektrycznego z systemami jazdy autonomicznej – RT14e, gotowego do startów w zawodach Formula Student. To jeden z najbardziej prestiżowych i wymagających studenckich konkursów inżynierskich na świecie.

W tej rywalizacji zespół reprezentuje naszą uczelnię od 2009 r. Jego bolidy konkurowały z innymi teamami na torach m.in. w Niemczech, we Włoszech, Wielkiej Brytanii, USA czy Holandii. Na swoim koncie koło ma budowę aż 12 pojazdów spalinowych, z którymi studenci PWr odnosili duże sukcesy, rywalizując często z zespołami o znacznie większych budżetach.

Obecnie PWR Racing Team zajmuje wysoką – 37. pozycję w klasyfikacji światowej Formuły Student (a miejsce to będzie prawdopodobnie wyższe, gdy ranking zostanie zaktualizowany i obejmie wyniki zawodów z 2023 r.).

 lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję