TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Transport przyszłości – buduj zrównoważoną infrastrukturę [REKRUTACJA]

Dwaj inżynierowie w tunelu - zdjęcie

Rozwój infrastruktury transportowej to jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Jak zrobić to efektywnie, ale też odpowiedzialnie? Tego będą uczyć się osoby, które wybiorą studia na nowym kierunku na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

W rozpoczynającej się 1 czerwca letniej rekrutacji kandydaci i kandydatki na I stopień studiów stacjonarnych znajdą w naszej ofercie nowy kierunek – budownictwo zrównoważone infrastruktury transportowej (BIT). To ośmiosemestralne studia, a dla chętnych przygotowano 60 miejsc.

Otwarcie kierunku było możliwe dzięki grantowi, który Politechnika Wrocławska otrzymała z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach III edycji Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Finansowanie mogły zyskać uczelnie planujące m.in. otwarcie kierunków odpowiadających na najważniejsze potrzeby społeczeństwa i gospodarki.

– Taki właśnie jest nasz kierunek studiów, na którym przyszli inżynierowie zdobędą wiedzę w zakresie nowoczesnego analizowania, projektowania i rozwijania systemów transportowych. To szansa dla wszystkich, którzy chcą w sposób nowoczesny, odpowiedzialny i zrównoważony kształtować przyszłość transportu i infrastruktury – mówi dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. uczelni z Katedry Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego, przewodniczący komisji programowej kierunku.

Autostrady i linia kolejowa - zdjęcie

Nie tylko drogi i koleje

To studia dla pasjonatów i osób interesujących się szeroko rozumianą infrastrukturą transportową, a więc obiektami, ich budową i eksploatacją oraz organizacją całego procesu transportu.

– W tym kontekście jako pierwsza nasuwa nam się infrastruktura drogowa i kolejowa, ale mamy też przecież drogi wodne, które dają nam ogromne możliwości rozwoju. Już teraz w naszym kraju pojawiają się plany rozbudowy infrastruktury rzecznej, w tym portów, a do realizacji tych zadań potrzebni będą odpowiednio przygotowani specjaliści – mówi prof. Kruszyna. – Nie możemy również zapominać o lotniskach, projektowanych w Polsce wielkich hubach transportowych i przeładunkowych oraz transporcie publicznym, który w wielu przypadkach wymaga specyficznych rozwiązań, takich jak buspasy czy węzły przesiadkowe. To wszystko wymaga dużej wiedzy, a młodzi ludzie zdobędą ją właśnie u nas – dodaje.

Program studiów jest wynikiem rozmów z pracodawcami, którzy wskazali, czego obecnie oczekuje się od absolwentów budownictwa oraz sugestii obecnych studentów zainteresowanych stricte tematyką transportu. Dlatego właśnie oprócz klasycznych przedmiotów z kierunku budownictwo (np. materiały budowalne, statyka budowli czy inżynieria miejska), znalazły się w nim zupełnie nowe elementy w tym m.in. zajęcia z wykorzystania danych przestrzennych i systemów GIS, projektowania infrastruktury transportowej czy integracji systemów transportowych.

– Budownictwo infrastruktury transportowej wymaga specyficznej ścieżki kształcenia i nieco innego spojrzenia na problemy, z którymi muszą się mierzyć inżynierowie. Kluczowa jest tu choćby skala projektów. Pojedynczy obiekt kubaturowy, czyli np. budynek, to niemal zawsze kwestia punktowa, natomiast sieci dróg czy linii kolejowych to często projekty liczące dziesiątki kilometrów, o wiele bardziej skomplikowane terenowo, napotykające też na dużo większe wyzwania środowiskowe – podkreśla prof. Kruszyna.

W kontekście budownictwa zrównoważonego duży nacisk zostanie także położony na interakcję pomiędzy środowiskiem a infrastrukturą. Studenci poznają m.in. zagadnienia rewitalizacji rzek czy specyficznej infrastruktury dla transportu niskoemisyjnego.

Skrzyżowanie autostrad - zdjęcie

Sam wybierz przedmioty

W programie przygotowano także 60 przedmiotów wybieralnych, które zostały podzielone na 20 bloków tematycznych. Wśród nich znalazły się m.in. zajęcia związane z projektowaniem lotnisk, badaniami geotechnicznymi czy infrastrukturą portów śródlądowych. Zajęcia wybieralne pojawią się już na pierwszym roku nauki, ale najwięcej będzie ich na VI i VII semestrze.

– Studenci będą więc mogli dostosować program nauki do własnych zainteresowań. Zależało nam, żeby mieli szeroki wybór, ale też zobaczyli, jak wiele możliwości rozwoju daje nasz kierunek. Chcemy także zachęcić absolwentów do kontynuowania nauki na studiach II stopnia, dlatego część przedmiotów jest nieco bardziej zaawansowana i zahacza już o materiał ze studiów magisterskich – tłumaczy prof. Kruszyna.

Dzięki grantowi z NCBR planowane są także zakupy specjalistycznego sprzętu stosowanego w geoinspekcji, czyli kontroli przestrzennych danych i obiektów za pomocą narzędzi systemu informacji geograficznej. Chodzi m.in. o georadar i wyposażonego w kamery drona, które są obecnie wykorzystywane w firmach projektowo-budowlanych. Studenci będą mogli także skorzystać z dodatkowych form wsparcia w formie kursów poza programowych, wizyt studyjnych na budowach i różnego rodzaju obiektach infrastruktury transportowej, konkursów, czy gier miejskich związanych tematycznie z kierunkiem studiów.

– Kluczowe są także obowiązkowe praktyki, które są zaplanowane w ostatnim semestrze i powiązane z przygotowywaniem pracy inżynierskiej. Zależy nam, żeby połączyć oba elementy, czyli żeby student realizował swój projekt dyplomowy we współpracy z firmą, w której ma praktyki. To dla młodych ludzi szansa nie tylko na zdobycie cennego doświadczenia, ale też na zatrudnienie jeszcze w trakcie studiów – wyjaśnia prof. Kruszyna. – Warto podkreślić, że studenci już po trzech latach nauki mogą się ubiegać o zdobycie uprawnień budowlanych, których posiadanie jest ogromnym atutem na rynku pracy – dodaje.

A gdzie będą mogli pracować absolwenci nowego kierunku? Możliwości jest naprawdę wiele – od przedsiębiorstw wykonawczych i projektowych, przez nadzór budowlany, przemysł materiałów budowlanych, aż po jednostki administracji państwowej i samorządowej, które są związane z budownictwem i architekturą.

Siatka zajęć kierunku - grafika

Rekrutacja już wkrótce

Letnia rekrutacja na Politechnikę Wrocławską rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 11 lipca. W ofercie na I stopień studiów mamy jeszcze trzy nowe kierunki – sztuczną inteligencję na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji, matematykę stosowaną i sztuczną inteligencję na Wydziale Matematyki oraz elektroradiologię na Wydziale Medycznym.

newsletter_2023_14.jpg

mic

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję