TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Studiuj lotnictwo i kosmonautykę! Teraz także na studiach magisterskich

Data: 12.01.2024 Kategoria: Wydział Mechaniczno-Energetyczny

Studenci w pracowni lotniczej na wydziale

Trwa rekrutacja na nowy kierunek na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym. Na drugim stopniu studenci lotnictwa i kosmonautyki poruszą zagadnienia związane m.in. ze sztuczną inteligencją, mechatroniką, matematyką stosowaną, mechaniką analityczną i mechaniką nieba. Mogą też wybrać, czy chcą bardziej skupić się na bezzałogowych statkach powietrznych czy inżynierii kosmicznej.

Rekrutacja na trzysemestralne studia magisterskie trwa do 9 lutego. Na kandydatów czeka 30 miejsc. Szczegóły związane z naborem można znaleźć na stronie Działu Rekrutacji. Jedną z trzech tegorocznych nowości w ofercie Politechniki Wrocławskiej jest kierunek lotnictwo i kosmonautyka. Otwiera go Wydział Mechaniczno-Energetyczny, który prowadzi także studia inżynierskie na tym kierunku.

Przyszłość w branży w Polsce

Kokpit samolotuDlaczego swoją przyszłość warto związać z inżynierią lotniczą lub kosmiczną? Jak wskazują statystyki, tylko w naszym kraju branża lotnicza zatrudnia bezpośrednio około 67 tys. osób i przyczynia się do powstania kolejnych 176 tys. miejsc pracy (m.in. dzięki zamówieniom od dostawców i poddostawców). Takie dane zebrała Sektorowa Rada ds. Kompetencji Przemysłu Lotniczo-Kosmicznego w 2021 r.

Z kolei Polska Agencja Rozwoju Przemysłu wskazuje, że sektor lotniczo-kosmiczny to stale rozwijająca się część naszej gospodarki. W 2022 r. działało w nim prawie 27 tys. firm – od mikroprzedsiębiorstw po duże międzynarodowe konsorcja, a wiele z nich funkcjonuje w ramach klastrów lotniczych (w naszym regionie mamy Dolnośląski Klaster Lotniczy).

Badania (przeprowadzone m.in. przez PARP*) pokazują, że na lotnictwo i kosmonautykę ogromny wpływ mają obecnie rozwój automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji, rosnąca powszechność wykorzystania systemów bezzałogowych, rozwój technologii napędów elektrycznych i wodorowych w lotnictwie, a także upowszechnienie się wirtualnej kontroli lotów bezzałogowych.

satelitaDlatego – zdaniem autorów badania – sektor w najbliższych latach będzie zatrudniał przede wszystkim konstruktorów, technologów, inżynierów prób/kontrolerów, techników mechaników lotniczych czy audytorów jakości. Przedsiębiorstwa sektora zamierzają też poszukiwać pracowników z interdyscyplinarnymi kompetencjami (np. łączącymi umiejętności z dziedziny IT z wiedzą branżową).

Bardzo szybko w naszym kraju rozwijają się też firmy i zespoły naukowe związane z inżynierią kosmiczną. Dzięki współpracy międzynarodowej i zaangażowaniu w programy badawcze aparatura skonstruowana w Polsce została wykorzystana już w ponad 80 misjach – głownie Europejskiej Agencji Kosmicznej, ale i NASA**.

Nowe kierunki rozwoju

Studenci na zajęciach w pracowni lotniczejDlatego Wydział Mechaniczno-Energetyczny, który od prawie 20 lat kształci inżynierów zajmujących się projektowaniem, serwisowaniem, eksploatacją i obsługą statków powietrznych (wcześniej na kierunku mechanika i budowa maszyn energetycznych), otwiera też studia magisterskie dla osób planujących związać swoją przyszłość z lotnictwem i kosmonautyką.

– O ile na studiach inżynierskich na lotnictwie i kosmonautyce nasi studenci mogli wybrać jedną z dwóch specjalności: napędy i płatowce oraz awionika i sterowanie, o tyle na studiach magisterskich proponujemy im dwa bloki tematyczne do wyboru: bezzałogowe statki powietrzne oraz inżynieria kosmiczna – opowiada dr inż. Studenci na zajęciach w pracowni lotniczejKatarzyna Strzelecka z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej, wykładowczyni na kierunku. – Nie chcemy powtarzać materiału ze studiów inżynierskich, a iść dalej. Dzięki temu, bazując na bardzo dużej już wiedzy o mechanice lotu, napędach czy systemach pokładowych, nasi studenci będą mogli zgłębiać zagadnienia, które są mocno związane z aktualnymi trendami w sektorze lotniczym i kosmicznym.

W pierwszym semestrze nauki studentów czekają m.in. zajęcia z podstawy teorii drgań, mechaniki analitycznej, sztucznej inteligencji czy planowania misji kosmicznych. A w drugim – w zależności od wyboru bloku tematów – albo przedmioty związane z bezzałogowymi statkami powietrznymi (ich nawigacją, wyposażeniem, konstruowaniem i mechaniką lotu), albo z inżynierią kosmiczną (nawigacja i sterowanie sztucznych satelitów, wyposażenie pokładowe sztucznych satelitów, konstruowanie rakiet i sztucznych satelitów oraz mechanika nieba).

Tabela z programem studiów

Studenci poznają także prawo lotnicze i kosmiczne, nauczą się podstaw pilotażu bezzałogowych statków powietrznych (m.in. dzięki zajęciom w symulatorze lotów na Wydziale Mechanicznym) oraz programowania systemów sterowania i nawigacji.

Dron

Zajęcia poprowadzą wykładowcy zaangażowani w prowadzenie badań związanych z sektorem lotniczym i kosmicznym (w tym m.in. przedstawicielka wrocławskiej SatRevolution, firmy ze sporymi osiągnięciami w branży kosmicznej), a także osoby, które w przeszłości pracowały w obsłudze naziemnej w lotnictwie wojskowym.

Studenci kierunku mogą też włączyć się w prace doświadczonych i odnoszących sukcesy kół naukowych związanych z lotnictwem i kosmonautyką, na czele z Akademickim Klubem Lotniczym, od lat zdobywającym nagrody na międzynarodowych konkursach konstruktorów bezzałogowych statków powietrznych. Członkowie i członkinie AKL ze swoimi samolotami rywalizują w konkursach m.in. w USA, Australii czy Niemczech.

Na PWr działają także m.in. PWr in Space (rakiety kosmiczne), Projekt Scorpio (łaziki marsjańskie) czy PWr Aerospace (sondy kosmiczne). 

newsletter_2023_14.jpg

Praca w sektorze

Absolwenci lotnictwa i kosmonautyki mogą znaleźć pracę m.in. w lotniczych systemach transportowych (związaną z obsługiwaniem, zarządzaniem czy organizacją działalności), zakładach produkcyjno–remontowych (w projektowaniu, opracowaniu procesów technologicznych, nadzorze produkcji czy odbiorach technicznych), a także w biurach konstrukcyjno–projektowych i w instytucjach naukowo-badawczych (w instytutach lotniczych i kosmonautycznych).

Dr inż. Andrzej Gronczewski, także wykładowca z Katedry Kriogeniki i Inżynierii Lotniczej, podkreśla jednak: – Technika lotnicza i kosmonautyczna zaliczana jest do najbardziej awangardowych dziedzin inżynierii. W końcu podczas konstruowania statków latających wykorzystuje się najnowsze osiągnięcia z wielu obszarów. W tym kontekście studiowanie na naszym kierunku jest zdobywaniem wiedzy i umiejętności na najwyższym poziomie i stanowi przepustkę do rozpoczęcia kariery zawodowej w wielu sektorach gospodarki wykorzystujących najnowocześniejsze rozwiązania inżynieryjne.  


 *Badania prowadzone w ramach Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego dla branży przemysłu lotniczo-kosmicznego.

**To m.in. Rosetta/Philae, EXO Mars, Cassini/Huygens, Solar Orbiter czy BEPI COLOMBO.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję