TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 26.11.2025 Kategoria: aktualności ogólne, współpraca z przemysłem, Wydział Inżynierii Środowiska, Wydział Mechaniczno-Energetyczny

Politechnika Wrocławska i Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie o współpracy badawczo-rozwojowej i dydaktycznej. W planach mamy realizację wspólnych projektów naukowych, konferencji i seminariów oraz rozwój kompetencji cyfrowych.
Podpisy pod umową złożyli w Warszawie prof. Renata Krzyżyńska, prorektorka ds. współpracy z otoczeniem PWr i dr Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
– Bardzo się cieszę, że dzięki porozumieniu nasza uczelnia będzie mogła aktywnie uczestniczyć w procesie planowania i realizacji kluczowej inwestycji dla rozwoju naszego kraju – mówiła podczas uroczystości prof. Renata Krzyżyńska, prorrektorka ds. współpracy z otoczeniem PWr. – Jako czołowa uczelnia techniczna w Polsce zapewniamy doświadczenie i potencjał naukowy na najwyższym poziomie. Wierzę, że przełoży się to na prowadzenie wspólnych badań i ekspertyz, np. w zakresie infrastruktury, energii odnawialnej, systemów paliwowych, czy też optymalizacji wykorzystania wody, co przy tak wielkiej inwestycji jest niezwykle ważne. Zawarta umowa to także ogromne możliwości dla studentów, których wspólnie będziemy kształcić na potrzebnych dziś specjalistów z branży lotniczej i kolejowej – dodała prof. Krzyżyńska.

Współpraca będzie obejmowała dwa główne obszary – naukowy i dydaktyczny. Pierwszy dotyczy m.in. identyfikacji potrzeb w zakresie prac studialnych, badawczo-rozwojowych oraz innych działań naukowych w zakresie analiz transportowych, budownictwa infrastruktury kolejowej i lotniczej oraz planowania przestrzennego, możliwości wzajemnego wykorzystania dostępnej bazy laboratoryjnej, eksperckiej oraz organizacyjnej.
Natomiast ze współpracy dydaktycznej skorzystają przede wszystkim studenci. Planowane są m.in. wyjazdy studialne do siedziby CPK oraz na place budowy, uczestnictwo przedstawicieli CPK w opiniowaniu wybranych przedmiotów na specjalnościach związanych z transportem oraz budownictwem, bieżąca współpraca w zakresie opracowywania studiów podyplomowych, szkoleń, materiałów dydaktycznych, a także rozwój kompetencji cyfrowych z wykorzystaniem metodyki BIM w zakresie planowania, projektowania i realizacji inwestycji.
– Umowa o partnerstwie jest inicjatywą otwierającą przed nami nieograniczone możliwości wzajemnego rozwoju oraz kreowania innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie edukacji i transportu. Partnerstwo ma na celu wsparcie kształcenia, w tym nabywania przez studentów praktycznych umiejętności i wspomaganie CPK w pozyskiwaniu przyszłych kadr. Program CPK będzie korzystał z wielu niezbędnych specjalistów do budowy, prowadzenia i utrzymania kolei i lotniska – mówi dr Czernicki.
Ze strony PWr w spotkaniu wzięli także udział prof. Piotr Szulc, dziekan Wydziału Mechaniczno-Energetycznego, prof. Bartosz Kaźmierczak, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska i Katarzyna Pasik-Król, dyrektorka Centrum Innowacji i Biznesu.
CPK reprezentowali dr hab. Dariusz Kowalski, koordynator ds. projektów edukacyjnych, Krzysztof Owczarczyk, dyrektor Biura Technicznego Podprogramu Lotniskowego, Michał Kazimierczak, dyrektor Biura Projektowania i Środowiska Podprogramu Kolejowego i Magdalena Niewęgłowska, kierowniczka Zespołu ds. Analiz Transportowych z Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego.
Centralny Port Komunikacyjny to strategiczna inwestycja, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, integrującego w efektywny sposób transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach programu powstanie m.in. nowoczesne centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld złotych.
mic
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »