TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 15.11.2022 Kategoria: nagrody/odznaczenia/medale, uroczystości uczelniane, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Francuski naukowiec i konstruktor, wybitny specjalista w dziedzinie mostownictwa, otrzymał tytuł doktora honoris causa naszej uczelni w czasie Święta Politechniki Wrocławskiej. To wyraz uznania dla wybitnych osiągnięć prof. Michela Virlogeux w inżynierii mostowej, w tym opracowania podstaw naukowych projektowania mostów podwieszonych, oraz zasług dla Politechniki Wrocławskiej.
Naukowiec jest twórcą i kreatorem najwybitniejszych dzieł inżynierskich ostatniego ćwierćwiecza. Wytycza kierunki rozwoju inżynierii mostowej i tworzy zasady bezpiecznego projektowania. Jest osobą rozpoznawalną w świecie nie tylko w środowisku inżynierskim. Współpracuje z polskim środowiskiem mostowym, a szczególnie Katedrą Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk Politechniki Wrocławskiej.
Profesor konsultuje nietypowe projekty mostów budowanych w Polsce, np. wiaduktu w ciągu A1 w Milówce czy projektowanego obecnie drogowego mostu typu extradosed przez Odrę w Kostrzyniu.
Od lat współpracuje z Wydziałem Budownictwa Lądowego i Wodnego PWr. Dwukrotnie gościł na naszej uczelni, wygłaszając kluczowe referaty podczas obrad seminarium naukowo-technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (w 2010 i w 2013 r.).
Promotorem doktoratu honoris causa był prof. Jan Biliszczuk.
Profesor Virlogeux przyjął wyróżnienie z dużą skromnością: – Jestem zaszczycony, ponieważ jestem tylko projektantem mostów i inżynierem, który uczy ich projektowania i konstrukcji – mówił w czasie uroczystości. – Tworzenie i wznoszenie mostów to bardzo wąska dziedzina naszej cywilizacji, specyficzna część architektury, ale bardzo ważna dla jakości życia w regionie, w którym są wznoszone, a także dla komunikacji i transportu w naszych społecznościach.
Michel Virlogeux urodził się 7 lipca 1946 r. w Vichy, we Francji. W 1967 r. ukończył École Polytechnique w Palaiseau pod Paryżem, a w roku 1970 École Nationale des Ponts et Chaussées.
Stopień doktora nauk technicznych w dziedzinie inżynierii uzyskał na Pierre et Marie Curie University w Paryżu w 1973 r., a doktorat honoris causa otrzymał na Loughborough University (Wielka Brytania) w 2009 r.
W latach 1978-1994 pracował na stanowisku profesora (ekspert w dziedzinie analizy konstrukcji) w École Nationale des Ponts et Chaussées, w latach 1973-1993 jako wykładowca wiedzy o konstrukcjach mostowych w École Spéciale des Travaux Publics oraz w latach 1985-2006 jako ekspert konstrukcji betonowych w Centre des Hautes Etudes de la Construction. Od 2008 r. pracuje na stanowisku profesora z dziedziny mostownictwa w École Nationale des Ponts et Chaussées.
Obok kariery akademickiej i naukowej pracował jako ekspert m.in. dla firmy Setra (1970-1994) i dla francuskiej administracji drogowej, gdzie w 1980 r. został kierownikiem sekcji mostów betonowych, a w 1987 r. sekcji dużych mostów.
Naukowo interesuje się przede wszystkim mechaniką i kształtowaniem mostów podwieszonych różnych typów oraz mostów typu extradosed oraz projektowaniem i technologią budowy dużych mostów z betonu sprężonego.
W swoich pracach propaguje kształtowanie mostów zgodnie z „przepływem sił”, co skutkuje tym, że w wyniku stosowania tej zasady powstają konstrukcje proste i eleganckie, np. wiadukt Millau. Drugim ważnym aspektem wynikającym z jego prac jest powiązanie racjonalnego kształtowania z technologią budowy, co prowadzi do minimalizacji kosztów wielkich inwestycji.
Prace Michela Virlogeux przyczyniły się do wydania francuskich wytycznych projektowania mostów z betonu sprężonego i mostów podwieszanych, z których korzystają inżynierowie na całym świecie.
Obecnie profesor pracuje jako niezależny ekspert z zakresu inżynierii mostowej, konsultując projekty ważnych przepraw mostowych na całym świecie. Zdobyte doświadczenie zaowocowało wkładem w rozwój teorii i technologii betonu sprzężonego, mostów podwieszonych i zespolonych.
W okresie swojej kariery zawodowej był projektantem lub konsultantem wielu mostów we Francji i poza jej granicami. Wśród jego najważniejszych dzieł są m.in. wiadukt Millau we Francji – wieloprzęsłowy obiekt podwieszony będący symbolem inżynierii francuskiej, Jacques Chaban Delmas Bridge – podnoszony most nad Sekwaną w Rouen we Francji – oryginalna konstrukcja stalowa wytyczająca nowe kierunki rozwoju mostów zwodzonych, most Normandy przez Sekwanę – w chwili budowy największy most podwieszony na świecie czy Yavuz Sultan Selim Bridge w Turcji – most hybrydowy (wisząco-wantowy) przez Bosfor w Stambule.
Był też konsultantem lub niezależnym sprawdzającym przy m.in. tych obiektach: Stonecutters Bridge w Hong Kongu, Suton Bridge w Chinach, Rion-Antirion w Grecji czy Vasco da Gama w Lizbonie.
- Michel nie projektuje małych mostów – żartował prof. Biliszczuk, czytając laudację na cześć laureata, pokazując zaprojektowane przez niego mosty i tłumacząc ich wyjątkowość.
Za swoje osiągnięcia prof. Michel Virlogeux otrzymał szereg nagród, m.in. w 1983 roku nagrodę IABSE (International Association for Bridge and Structural Engineering), w roku 1999 Medal Gustava Magnela oraz Medal Fritza Leonharda. Są to prestiżowe i wysoko cenione nagrody w środowisku inżynierów mostowych.
Od 1989 jest kawalerem i oficerem (2000) l’Ordre National du Mérite, a od 2005 kawalerem i oficerem la Légion d’Honneur.
Mosty będące jego dziełami otrzymały też nagrody międzynarodowych organizacji inżynierskich - IABSE czy fib (International Federation for Structural Concrete).
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »