TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Poznajcie najnowszego Scorpio. Czy „siódemka” będzie szczęśliwa?

Data: 19.05.2022 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny

Łazik Scorpio 7 - zdjęcie

Waży 47 kg, może poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h i – co najważniejsze – poradzi sobie na nierównej powierzchni, podniesie i przykręci, co trzeba, a nawet napisze kilka słów na klawiaturze. To najnowszy Scorpio 7 skonstruowany przez Koło Naukowe Off-Road. W czwartek studenci oficjalnie zaprezentowali go w kampusie PWr.

Prezentacja łazika Scorpio 7 - zdjęcieMarsjański łazik Scorpio pod koniec maja wyruszy na University Rover Challenge – międzynarodowe zawody tych studenckich konstrukcji, organizowane na pustyni w Utah, w USA.

Koło Naukowe Off-Road, które zaprojektowało i zbudowało Scorpio 7, to jedna z 36 drużyn z 10 krajów, które zakwalifikowały się do konkursu – na 99 starających się z całego świata.

Na terenie naukowej bazy symulującej marsjańskie warunki (Mars Desert Research Station) łaziki zmierzą się z wieloma wymagającymi zadaniami. Będą dostarczać i zbierać obiekty w terenie – takie jak śrubokręt, młotek czy klucz albo pojemniki z zapasami (skrzynka narzędziowa czy kanister z benzyną), a nawet głazy ważące do 5 kg oraz wykonywać misje symulujące pomoc astronautom. Przy tym czeka je trasa wiodąca przez piaszczyste podłoże, kamienie, skały i strome zbocza.

Wśród zadań są też badania próbki gleby dla określenia czy znajdują się w niej żywe organizmy, rozpoznawanie rodzaju skał czy ciągnięcie konkretnego obiektu przy pomocy liny.

Studenckie zespoły są też punktowane za opisy techniczne swoich konstrukcji, ich budżety i prezentacje biznesowe.

Dlatego zawody trwają kilka dni i stanowią prawdziwy inżynierski egzamin dla uczestniczących w nich studentów z całego świata.

Jaki jest nowy Scorpio?

Łazik ScorpioNasz łazik waży 47 kg i jest w stanie rozwinąć prędkość do 20 km/h. Zwykle jednak porusza się z prędkością około 2 kilometrów na godzinę lub nawet wolniej w zależności od terenu, po jakim się porusza.

Jako głównych materiałów konstrukcyjnych studenci użyli aluminium, kompozytów, a część elementów wydrukowali na drukarkach 3D z tworzyw sztucznych takich jak PLA czy PET-G.

W porównaniu do poprzednich łazików Scorpio „siódemka” jest lżejsza, choć jednocześnie większa i bardziej stabilna. Jego konstruktorzy poprawili też sztywność manipulatora, co było problemem w poprzedniej wersji łazika.

–  Znacznie ułatwi to pracę operatora - opowiada Krzysztof Ratajczak, w zespole lider działu mechanicznego, student mechaniki i budowy maszyn. – Postawiliśmy też na ergonomię pracy nad łazikiem. Przy projektowaniu zwiększyliśmy nacisk na ułatwiony dostęp do komponentów, szczególnie jeśli chodzi o ich demontaż i wymianę.

„Odchudzony” łazik

Łazik Scorpio 7 - zdjęcieMniejszą masę łazika udało się osiągnąć dzięki kilku rozwiązaniom konstrukcyjnym.

- Zastosowaliśmy zawieszenie zależne oparte na mechanizmie dźwigniowym z dwoma punktami podparcia – opowiada Bartłomiej Lorek, członek działu mechaniki w zespole, student robotyki i automatyzacji. – To znaczne usprawnienie w stosunku do poprzedniego rozwiązania, które z belką podpartą w jednym punkcie doświadczało większego obciążenia, przez co musiało być bardziej masywne.

Studenci wykorzystali też silniki BLDC w dwóch najbardziej obciążonych członach manipulatora, co zwiększyło jego niezawodność, prędkość i moment obrotowy. Zaprojektowali i wytworzyli również własne przekładnie planetarne do silników BLDC.

- Stworzyliśmy także nowy układ masztów, oparty o rury kompozytowe wykonane z włókna węglowego w żywicy epoksydowej – dodaje Konrad Arent, zastępca lidera działu mechaniki, student mechaniki i budowy maszyn. – Umieściliśmy na nich kamery, anteny, radio i podzespoły nawigacyjne.

Za badania gleby będzie odpowiadał moduł science, do którego będzie ona pobierana odpowiednio przezbrojonym manipulatorem.

Moduł składa się z wydrukowanego i dodatkowo uszczelnionego pojemnika rewolwerowego, do którego będzie opuszczany czujnik NPK. Dzięki niemu łazik zbada glebę pod kątem obecności azotu, potasu i fosforu.

Żeby zapewnić odpowiednie warunki pomiaru (właściwą wilgotność), do łazika na czas trwania badania zostanie przyczepiona pompa perystaltyczna, która przewodem będzie doprowadzać wodę do komory z czujnikiem. W przyszłości studencin planują też rozbudować moduł o spektroskop Ramana.

- Moduł science jest montowany u podstawy przedniego masztu łazika. Do poboru gleby przezbrajamy końcówkę manipulatora na łyżkę koparki – dodaje Konrad. – Można powiedzieć, że w jednej z konkurencji zawodów łazik będzie wyglądał jak marsjańska koparka podsiębierna. Nowością w Scorpio 7 jest też rotor antenowy, czyli stacja bazowa będąca autorską konstrukcją, przystosowaną do pracy z łazikiem.

- Mamy antenę kierunkową zamocowaną na kilkumetrowym maszcie – tłumaczy Szymon Trembecki, zastępca lidera działu software, student informatyki technicznej. – Dzięki znajomości pozycji GPS łazika oraz orientacji anteny komputer jest w stanie autonomicznie śledzić łazika, dzięki czemu możemy utrzymać stabilne połączenie i osiągnąć jego jak najlepszą jego jakość.

Co jeszcze w planach?

Łazik i studenciZawody w USA nie są jedynymi, na jakie w tym roku zakwalifikowali się nasi studenci. W planach mają także udział w sierpniowym CIRC (Canadian International Rover Challenge) – jeśli budżet zespołu na to pozwoli – oraz dwie formuły ERC (European Rover Challenge) w Kielcach we wrześniu.

- Jako jedna z 17 drużyn i jedyna z Polski zakwalifikowaliśmy się do pierwszego etapu ERC Remote, czyli symulacji, a na formułę on-site, czyli stacjonarną, jesteśmy w trakcie dopełniania dokumentacji technicznej i będziemy oczekiwać na ogłoszenie wyników kwalifikacji – tłumaczy Konrad.

Koło strategiczne

Koło Naukowe Off-Road to jedno z pięciu kół strategicznych Politechniki Wrocławskiej. Działa na Wydziale Mechanicznym i stamtąd pochodzi najwięcej jego członków, ale tworzą je studenci ze wszystkich wydziałów uczelni, a nawet spoza niej. W pracach uczestniczą także studenci z Uniwersytetów Ekonomicznego i Wrocławskiego oraz Wyższej Szkoły Bankowej.

Koło jest finansowane przez PWr i głównego sponsora – firmę TIM. Korzysta także ze wsparcia kilkunastu innych przedsiębiorstw.

Więcej na temat łazika, jego budowy i samych zawodów na stronie internetowej koła i w jego mediach społecznościowych (na Fb i IG).

kampaniapwr_2022-banerywww_750x96.jpg

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję