TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 03.12.2021 Kategoria: aktualności ogólne, popularyzacja nauki, rekrutacja
Trwa kolejna edycja projektu edukacyjnego, w którym nasi naukowcy prowadzą zajęcia dla uczniów szkół średnich z Dolnego Śląska. Organizują dla nich warsztaty laboratoryjne, wykłady, ćwiczenia i pokazy z takich przedmiotów jak: chemia, fizyka, matematyka, elektrotechnika czy informatyka w geografii.
Politechnika Wrocławska nie tylko wspomaga nauczanie przedmiotów ścisłych w szkołach średnich, ale również weryfikuje wymagania i oczekiwania w stosunku do przyszłych studentów. Wszystko po to, żeby znaleźć jak najłagodniejszą formułę przejścia na uczelnię młodzieży, któa reprezentuje bardzo zróżnicowany poziom wiedzy i kompetencji.
– To już 9. rok naszej współpracy ze szkołami. Zależy nam, żeby uczniowie rozwijali swoje zainteresowania przedmiotami ścisłymi i aby wybrali Politechnikę jako miejsce na ścieżce dalszej edukacji i rozwoju – mówi dr inż. Iwona Rutkowska z Wydziału Chemicznego, koordynatorka projektu na PWr.
Współpraca możliwa jest dzięki osobom mocno zaangażowanym w jego realizację zarówno po stronie szkoły, jak na konkretnych wydziałach PWr, które aktywnie włączyły się w przygotowanie zajęć.
– Mamy świadomość, że dla wielu uczniów takie zajęcia są pierwszym kontaktem ze środowiskiem akademickim. Chcemy, żeby młodzież szkolna nie tylko zdobyła konkretne umiejętności i polubiła nauki techniczne, ale też, aby poznała atmosferę uczelni i poczuła się u nas dobrze – dodaje dr Rutkowska.
Projekt daje korzyści obydwu stronom: Politechnika ma szansę dotrzeć z informacją o ofercie dydaktycznej do potencjalnych przyszłych studentów, a z kolei młodzież może zdobyć dodatkową wiedzę i oswoić się z uczelnią. – Z pewnością osobom, które już w trakcie nauki w liceum uczestniczą w zajęciach na takich zasadach jak studenci, jest potem łatwiej na studiach dostosować się do innej formy nauki – przyznaje koordynatorka projektu.
Udział w projekcie ma pomóc też tym uczniom, którzy zdecydują się na Politechnikę Wrocławską, dokonać wyboru najodpowiedniejszego dla siebie kierunku, zgodnego z ich zainteresowaniami i predyspozycjami.
– Działania informacyjne w projekcie bardzo mocno wspiera Dział Rekrutacji. Podczas spotkań uczniowie mają możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną różnych wydziałów i wymaganiami rekrutacyjnymi – wyjaśnia dr Rutkowska.
Do projektu trafiają szkoły, które przyjmą zaproszenie Politechniki Wrocławskiej do współpracy. Z reguły co roku jest to około 20 placówek, niektóre z nich uczestniczą w projekcie cyklicznie. Do wykorzystania w danym roku akademickim mają określony pakiet godzin z każdego przedmiotu, będącego w ofercie uczelni.
Wykładowcy i nauczyciele szkół wspólnie ustalają tematykę i zakres realizowanego materiału. Współpraca oparta jest na dialogu i wymianie doświadczeń. – Zależy nam bardzo na tym, żeby umożliwić młodzieży z mniejszych miejscowości kontakt z uczelnią techniczną i kadrą naukowo-dydaktyczną – wyjaśnia dr Iwona Rutkowska.
W tym roku zajęcia są realizowane w trybie hybrydowym, czyli część spotkań organizowana jest na uczelni lub w szkołach, a część odbywa się w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi internetowych.
– W ubiegłym roku akademickim, ze względu na pandemię, zajęcia w projekcie, podobnie jak te dla studentów, prowadziliśmy w trybie online. Wykładowcy mają już dobrze opracowane metody zdalnego nauczania – dodaje koordynatorka.
Do tej pory ze współpracy skorzystało w sumie 39 szkół. W zajęciach uczestniczyło ponad 13 tysięcy uczniów z takich miejscowości jak: Bolesławiec, Brzeg Dolny, Brzeg, Dzierżoniów, Głogów, Jawor, Jelenia Góra, Kamienna Góra, Kłodzko, Legnica, Leszno, Lubań, Namysłów, Oleśnica, Ostrzeszów, Syców, Świdnica, Trzebnica, Wałbrzych, Wrocław, Zgorzelec, a także Krotoszyn i Wieluń.
– Wielu uczestników projektu zasila potem szeregi studentów Politechniki. Aktywny udział szkół i zadowolenie młodzieży jest dla nas potwierdzeniem, że nasze działania są potrzebne. Jesteśmy przekonani, że nabyte umiejętności będą dla uczniów cenną inwestycją, która zaprocentuje w przyszłości – podkreśla dr Iwona Rutkowska.
ISZ
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »