TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

O budowie metra we Wrocławiu – spotkanie zespołu na PWr

Zdjęcie kampusu z lotu ptaka

Na Politechnice Wrocławskiej zorganizowano spotkanie zespołu ds. metra ze zintegrowanym systemem publicznego transportu zbiorowego. W jego trakcie wręczono powołania nowym członkom tego gremium, wśród których znaleźli się naukowcy, samorządowcy i przedstawiciele miasta.

List intencyjny w sprawie powołania zespołu do prac nad planowaniem budowy metra we Wrocławiu podpisano w październiku 2024 r. na Politechnice Wrocławskiej. Zakładał on m.in. ustalenie głównych założeń budowy, zaplanowanie korytarzy metra, kolei dużych prędkości, kolei miejskiej, a także ich integrację oraz przygotowanie ekspertyz, badań i opracowań niezbędnych do realizacji projektu.

Od tego czasu członkowie gremium spotykali się kilkukrotnie omawiając m.in. harmonogram i pomysły na realizację projektu. Ostatnie z posiedzeń zorganizowano pod koniec marca na Politechnice Wrocławskiej. Wzięli w nim udział przedstawiciele władz miasta, naukowcy, samorządowcy, przedstawiciele PKP PLK i Kolei Dolnośląskich.

– Rozwój transportu zbiorowego jest niezwykle istotną kwestią dla funkcjonowania i rozwoju całej naszej aglomeracji. Mówimy tutaj o 900 tys. użytkowników w mieście i ok. 300 tys. użytkowników gmin sąsiadujących z Wrocławiem. Skala jest więc rzeczywiście duża, a wyzwań nie brakuje. O ile jednak metro kojarzy się wszystkim z koleją umieszczoną pod ziemią, to powinniśmy patrzeć na to szerzej, uwzględniając w tym całym systemie przede wszystkim transport szynowy – mówił Michał Młyńczak, wiceprezydent Wrocławia.

Prof. Cezary Madryas z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego, były rektor PWr dodał, że tylko uzupełnienie istniejącej już infrastruktury komunikacji szynowej zapewni dogodny dojazd do centrum osobom mieszkającym na terenach wokół stolicy Dolnego Śląska i w tym kontekście pod pojęciem „metro” należy rozumieć bezkolizyjny system miejskiego transportu szynowego zintegrowany z koleją metropolitalną i innymi środkami transportu zbiorowego.

Przypomniał również, że już w 2012 r. powstały dwa opracowania dotyczące budowy metra we Wrocławiu, w których jednoznacznie wskazano, że takie rozwiązanie jest potrzebne jako uzupełnienie innych form komunikacji i z wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury, ponieważ tylko wtedy powstanie efektywny system transportowy. Dodatkowo stwierdzono wówczas m.in., że metro nie musi przebiegać całkowicie pod powierzchnią terenu.

– Oczywiście żadne z tych opracowań nie zakładało kluczowych obecnie analiz dotyczących np. argumentów środowiskowych, społeczno-gospodarczych czy samej opłacalności tej decyzji. Wskazano natomiast realność i możliwości technologiczne zrealizowania takich prac – tłumaczył Michał Młyńczak. – Bacznie obserwujemy również to, co dzieje się w łodzi, Katowicach, Szczecinie czy Krakowie, gdzie rozwijana jest klasyczna kolej, ale też powstają na przykład podziemne stacje kolejowe. Wydaje mi się, że moglibyśmy korzystać z tych doświadczeń na poziomie zarówno miasta, jak i całej aglomeracji – dodał.

W trakcie spotkania prof. Madryas przedstawił sugerowane etapy współpracy pomiędzy miastem, uczelnią, Stowarzyszeniem VERGOcity i Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej wraz z określeniem ich kluczowych zadań w procesie przygotowania inwestycji.

Podkreślił, że liderem i koordynatorem całego przedsięwzięcia musi być oczywiście miasto, natomiast Politechnika Wrocławska pełniłaby funkcję tzw. eksperta zbiorowego, którego zadaniem byłoby m.in. wsparcie eksperckie, przygotowanie analiz technicznych, urbanistycznych i transportowych oraz udzielanie specjalistycznej pomocy projektantom.

W trakcie bardzo owocnej dyskusji poza członkami społecznego komitetu ds. budowy metra głos  zabrali prof. Arkadiusz Wójs, rektor Politechniki Wrocławskiej, Marek Nowara, inicjator Społecznego Komitetu Budowy Metra, założyciel Stowarzyszenia VERGOCity, Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UM Wrocławia i Jacek Barski, Architekt Miasta Wrocławia, dyrektor Departamentu Urbanistyki i Architektury UMW.

Na zakończenie wręczono także powołania do społecznego zespołu ds. budowy metra, które odebrali m.in. Witold Ziomek, prezes MPWiK Wrocław, Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Kamila Wieczysta, wicedyrektor PKP S.A., Grzegorz Roman, dyrektor Departamentu Rozwoju Aglomeracji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, prof. Tadeusz Więckowski z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PWr i prof. Łukasz Sadowski z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego PWr.

newsletter_2023_14.jpg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję