TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nowy bolid PWR Racing Team. To elektryczny RT14e

Data: 06.06.2024 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny

Bolid

To trzeci napędzany elektrycznie bolid stworzony przez studentów Politechniki Wrocławskiej. Ponad 90 proc. jego elementów zaprojektowali i wykonali sami. Przed nimi starty w pięciu edycjach międzynarodowych zawodów Formuły Student.

Waży 220 kg i w 3,7 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Najnowszy bolid zespołu PWR Racing Team ma układ napędowy opierający się na dwóch silnikach zamontowanych bezpośrednio w tylnych kołach, o łącznej mocy ponad 100 koni mechanicznych.

Jeszcze lżejszy niż poprzednie konstrukcje

RT14e jest elektrykiem z systemami jazdy autonomicznej.

– Ogromną część konstrukcji stanowią elementy kompozytowe, których w tym roku powstało aż 71 – opowiada Karolina Wasiukiewicz, liderka marketingu w zespole. – Wszystkie zostały zaprojektowane i wykonane przez członków naszego zespołu. Największy i najbardziej wytrzymały komponent bolidu to monocoque, czyli kadłub. Skonstruowaliśmy go z włókna węglowego z aluminiowym rdzeniem.

Premiera bolidu

Najważniejszym zadaniem, jakie postawili sobie studenci PWR Racing Team, projektując najnowszy bolid – była redukcja jego masy w porównaniu do poprzednich konstrukcji. Dlatego m.in. stworzyli kompozytową obudowę baterii, która jest o połowę lżejsza niż ta w zeszłym sezonie.

Studenci podkreślają też, że w samochodzie znajdują się wiązki wysokiego i niskiego napięcia, wykonane w standardach zgodnych z wykorzystywanymi w przemyśle militarnym. Bateria o napięciu 538V dzięki wykorzystaniu nowych ogniw ma o 7 proc. więcej energii całkowitej niż zeszłoroczna przy takiej samej masie i objętości.

Członkowie teamu samodzielnie tworzą nie tylko części mechaniczne i kompozytowe, ale także algorytmy jazdy autonomicznej czy oprogramowanie do wielu systemów elektrycznych.

Premiera bolidu

– W RT14e udoskonaliliśmy systemy jazdy autonomicznej, mamy więc nowy kontroler ruchu, path planner czy system SLAM odpowiadający za mapowanie przestrzeni – wymienia Karolina.

Bolid ma też w pełni konfigurowalną kierownicę, umożliwiającą odczyty komunikatów otrzymywanych za pomocą telemetrii i informacji ze wszystkich znajdujących się na pojeździe czujników. – Podczas jazdy kierowca może zmieniać parametry bolidu, takie jak kontrola trakcji czy sterowanie układem chłodzenia – tłumaczy liderka marketingu.

Premiera bolidu

Plany na ten rok

Studenci Politechniki Wrocławskiej w tym roku zamierzają wystartować z bolidem RT14e w aż pięciu edycjach międzynarodowych zawodów Formuły Student. Będą rywalizować na torach w Holandii, Czechach, Niemczech, Polsce i we Włoszech (część z nich to miejsca rozgrywania zawodów Formuły 1).

Premiera bolidu

Zespół, który ma za sobą wiele sukcesów i wysokich miejsc w kategorii bolidów spalinowych (m.in. zwycięstwo z bolidem RT08 w Formule Student Italy), od trzech lat zdobywa doświadczenie w dużo bardziej wymagającej kategorii bolidów elektrycznych.

– Głównym zadaniem, jakie postawiliśmy sobie na ten sezon, jest ukończenie najbardziej wymagającej, ale i najwyżej punktowanej konkurencji zawodów Formuły Student. Jest to Endurance, którą na mistrzostwach świata przejeżdża zaledwie 15 proc. stawki. Dlatego konieczna jest niezawodność, której brakowało nam w zeszłym roku. Przy RT14e postawiliśmy sobie za cel także przeprowadzenie największej możliwej liczby testów, co pozwoli na wczesne wykrycie i rozwiązanie potencjalnych problemów przed zawodami. Po doświadczeniach z ubiegłego sezonu wiemy, jak kluczowe dla dobrego wyniku jest przejście inspekcji technicznej jak najszybciej.  Postawiliśmy więc na dobre przygotowanie – opowiadał Paweł Wójcik, lider zespołu.

15 lat zespołu!

PWR Racing Team działa od 15 lat. To jedno z ośmiu kół strategicznych Politechniki Wrocławskiej. Jest najstarszym i najbardziej utytułowanym zespołem wyścigowym Formuły Student w Polsce. Od 2009 roku jego członkowie i członkinie konstruują bolidy i startują nimi w prestiżowych zawodach inżynierskich odbywających się na całym świecie. Spośród wszystkich polskich zespołów PWR Racing Team plasuje się najwyżej w klasyfikacji generalnej Formuły Student. W ubiegłym sezonie zespół uplasował się na pierwszym miejscu klasyfikacji generalnej podczas polskiej edycji Formuły Student z bolidem RT13e.

Premiera bolidu

Zespół tworzy około 82 studentów i studentek – głównie z PWr, ale także z innych wrocławskich uczelni. Koło wspiera ponad 120 firm z całej Europy – jako partnerzy i sponsorzy.

- Od lat mówimy, że PWR Racing Team to marka i wizytówka uczelni i Wydziału Mechanicznego – mówił podczas premiery bolidu dr inż. Piotr Górski, prorektor ds. studenckich PWr. – Chciałbym jednak podkreślić przede wszystkim to, jak wyjątkowi młodzi ludzie tworzą ten zespół. To są nietuzinkowe osobowości, ogromnie zaangażowane, z dużą wiedzą i charyzmą. Zespół od zawsze ma duże szczęście do liderów i członków teamu. Przyglądanie się temu, jak pracujecie i jak działacie pod presją czasu w trakcie zawodów, to przywilej i momenty, które pokazują, że warto was wspierać i inwestować w was – mówił do studentek i studentów.

Dr inż. Tadeusz Lewandowski, obecnie dyrektor Filii Politechniki Wrocławskiej w Legnicy, a wcześniej  prodziekan ds. studenckich na W10, zaznaczał z kolei, że czwartkowa premiera była dla niego bardzo wzruszającym momentem: - 15 lat temu miałem przyjemność inicjować działalność koła na uczelni. Przyszedł do mnie student z naszego wydziału. Właśnie wrócił z Erasmusa z Monachium i tam brał udział w projekcie budowy bolidu. Chciał tym samym zająć się na PWr. Tak się zaczęło i proszę spojrzeć, w jakim miejscu jest dzisiaj PWR Racing Team! Jestem z was ogromnie dumny.

Wspominał także, że w Legnicy powstała filia zespołu PWR Racing Team i jej członkowie pracują nad ulepszeniem bolidu RT05 – z planami startu w kategorii pojazdów spalinowych na przyszłorocznych zawodach Formuły Student w Polsce.

Opiekunami koła są dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni, dr inż. Damian Derlukiewicz i dr inż. Gustaw Sierzputowski z Wydziału Mechanicznego.

- To co zasługuje na duże uznanie w przypadku PWR Racing Team i chciałabym, żeby wybrzmiało, to dbałość o przekazywanie wiedzy młodszym kolegom – mówiła prof. Janicka. – Wiem, że robią nawet kartkówki! Nie jest łatwo dostać się do zespołu, to duże wyzwanie. Ale zdecydowanie warto, bo działanie w nim oznacza intensywny trening i szansę na zdobycie bardzo konkretnych umiejętności.

lucy

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję