TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 06.06.2024 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Mechaniczny
To trzeci napędzany elektrycznie bolid stworzony przez studentów Politechniki Wrocławskiej. Ponad 90 proc. jego elementów zaprojektowali i wykonali sami. Przed nimi starty w pięciu edycjach międzynarodowych zawodów Formuły Student.
Waży 220 kg i w 3,7 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Najnowszy bolid zespołu PWR Racing Team ma układ napędowy opierający się na dwóch silnikach zamontowanych bezpośrednio w tylnych kołach, o łącznej mocy ponad 100 koni mechanicznych.
RT14e jest elektrykiem z systemami jazdy autonomicznej.
– Ogromną część konstrukcji stanowią elementy kompozytowe, których w tym roku powstało aż 71 – opowiada Karolina Wasiukiewicz, liderka marketingu w zespole. – Wszystkie zostały zaprojektowane i wykonane przez członków naszego zespołu. Największy i najbardziej wytrzymały komponent bolidu to monocoque, czyli kadłub. Skonstruowaliśmy go z włókna węglowego z aluminiowym rdzeniem.
Najważniejszym zadaniem, jakie postawili sobie studenci PWR Racing Team, projektując najnowszy bolid – była redukcja jego masy w porównaniu do poprzednich konstrukcji. Dlatego m.in. stworzyli kompozytową obudowę baterii, która jest o połowę lżejsza niż ta w zeszłym sezonie.
Studenci podkreślają też, że w samochodzie znajdują się wiązki wysokiego i niskiego napięcia, wykonane w standardach zgodnych z wykorzystywanymi w przemyśle militarnym. Bateria o napięciu 538V dzięki wykorzystaniu nowych ogniw ma o 7 proc. więcej energii całkowitej niż zeszłoroczna przy takiej samej masie i objętości.
Członkowie teamu samodzielnie tworzą nie tylko części mechaniczne i kompozytowe, ale także algorytmy jazdy autonomicznej czy oprogramowanie do wielu systemów elektrycznych.
– W RT14e udoskonaliliśmy systemy jazdy autonomicznej, mamy więc nowy kontroler ruchu, path planner czy system SLAM odpowiadający za mapowanie przestrzeni – wymienia Karolina.
Bolid ma też w pełni konfigurowalną kierownicę, umożliwiającą odczyty komunikatów otrzymywanych za pomocą telemetrii i informacji ze wszystkich znajdujących się na pojeździe czujników. – Podczas jazdy kierowca może zmieniać parametry bolidu, takie jak kontrola trakcji czy sterowanie układem chłodzenia – tłumaczy liderka marketingu.
Studenci Politechniki Wrocławskiej w tym roku zamierzają wystartować z bolidem RT14e w aż pięciu edycjach międzynarodowych zawodów Formuły Student. Będą rywalizować na torach w Holandii, Czechach, Niemczech, Polsce i we Włoszech (część z nich to miejsca rozgrywania zawodów Formuły 1).
Zespół, który ma za sobą wiele sukcesów i wysokich miejsc w kategorii bolidów spalinowych (m.in. zwycięstwo z bolidem RT08 w Formule Student Italy), od trzech lat zdobywa doświadczenie w dużo bardziej wymagającej kategorii bolidów elektrycznych.
– Głównym zadaniem, jakie postawiliśmy sobie na ten sezon, jest ukończenie najbardziej wymagającej, ale i najwyżej punktowanej konkurencji zawodów Formuły Student. Jest to Endurance, którą na mistrzostwach świata przejeżdża zaledwie 15 proc. stawki. Dlatego konieczna jest niezawodność, której brakowało nam w zeszłym roku. Przy RT14e postawiliśmy sobie za cel także przeprowadzenie największej możliwej liczby testów, co pozwoli na wczesne wykrycie i rozwiązanie potencjalnych problemów przed zawodami. Po doświadczeniach z ubiegłego sezonu wiemy, jak kluczowe dla dobrego wyniku jest przejście inspekcji technicznej jak najszybciej. Postawiliśmy więc na dobre przygotowanie – opowiadał Paweł Wójcik, lider zespołu.
PWR Racing Team działa od 15 lat. To jedno z ośmiu kół strategicznych Politechniki Wrocławskiej. Jest najstarszym i najbardziej utytułowanym zespołem wyścigowym Formuły Student w Polsce. Od 2009 roku jego członkowie i członkinie konstruują bolidy i startują nimi w prestiżowych zawodach inżynierskich odbywających się na całym świecie. Spośród wszystkich polskich zespołów PWR Racing Team plasuje się najwyżej w klasyfikacji generalnej Formuły Student. W ubiegłym sezonie zespół uplasował się na pierwszym miejscu klasyfikacji generalnej podczas polskiej edycji Formuły Student z bolidem RT13e.
Zespół tworzy około 82 studentów i studentek – głównie z PWr, ale także z innych wrocławskich uczelni. Koło wspiera ponad 120 firm z całej Europy – jako partnerzy i sponsorzy.
- Od lat mówimy, że PWR Racing Team to marka i wizytówka uczelni i Wydziału Mechanicznego – mówił podczas premiery bolidu dr inż. Piotr Górski, prorektor ds. studenckich PWr. – Chciałbym jednak podkreślić przede wszystkim to, jak wyjątkowi młodzi ludzie tworzą ten zespół. To są nietuzinkowe osobowości, ogromnie zaangażowane, z dużą wiedzą i charyzmą. Zespół od zawsze ma duże szczęście do liderów i członków teamu. Przyglądanie się temu, jak pracujecie i jak działacie pod presją czasu w trakcie zawodów, to przywilej i momenty, które pokazują, że warto was wspierać i inwestować w was – mówił do studentek i studentów.
Dr inż. Tadeusz Lewandowski, obecnie dyrektor Filii Politechniki Wrocławskiej w Legnicy, a wcześniej prodziekan ds. studenckich na W10, zaznaczał z kolei, że czwartkowa premiera była dla niego bardzo wzruszającym momentem: - 15 lat temu miałem przyjemność inicjować działalność koła na uczelni. Przyszedł do mnie student z naszego wydziału. Właśnie wrócił z Erasmusa z Monachium i tam brał udział w projekcie budowy bolidu. Chciał tym samym zająć się na PWr. Tak się zaczęło i proszę spojrzeć, w jakim miejscu jest dzisiaj PWR Racing Team! Jestem z was ogromnie dumny.
Wspominał także, że w Legnicy powstała filia zespołu PWR Racing Team i jej członkowie pracują nad ulepszeniem bolidu RT05 – z planami startu w kategorii pojazdów spalinowych na przyszłorocznych zawodach Formuły Student w Polsce.
Opiekunami koła są dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni, dr inż. Damian Derlukiewicz i dr inż. Gustaw Sierzputowski z Wydziału Mechanicznego.
- To co zasługuje na duże uznanie w przypadku PWR Racing Team i chciałabym, żeby wybrzmiało, to dbałość o przekazywanie wiedzy młodszym kolegom – mówiła prof. Janicka. – Wiem, że robią nawet kartkówki! Nie jest łatwo dostać się do zespołu, to duże wyzwanie. Ale zdecydowanie warto, bo działanie w nim oznacza intensywny trening i szansę na zdobycie bardzo konkretnych umiejętności.
lucy
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »