TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Nowe Rozdanie na Wydziale Architektury. Duże zmiany dla studentów

Data: 14.01.2021 Kategoria: Wydział Architektury, życie uczelni

Więcej zajęć warsztatowych, szereg kursów wybieralnych i bardziej interdyscyplinarne podejście w realizowaniu tematów – takie zmiany wprowadza w swoich programach studiów Wydział Architektury. Z nowego trybu skorzystają już od najbliższego semestru rekrutujący się właśnie przyszli studenci II stopnia.

Wydział ArchitekturyCzęść zmian wynika z ministerialnego rozporządzenia, które w lipcu ubiegłego roku wprowadziło nowe standardy kształcenia architektów. Wydział Architektury postanowił jednak skorzystać z okazji i poważniej odświeżyć programy swoich kierunków.

– I to nie tylko architektury, ale także gospodarki przestrzennej, której nowe rozporządzenie nie objęło – dodaje dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak, pełnomocnik dziekana Wydziału Architektury ds. promocji. – Pomyśleliśmy, że to dobry moment, by przyjrzeć się programom i zmodyfikować je tak, by bardziej odpowiadały potrzebom studentów na I i II stopniu studiów. Dzięki zmianom studia u nas będą bardziej zindywidualizowane i interdyscyplinarne. Studenci, zwłaszcza na studiach magisterskich, będą wybierali, w jakim kierunku chcą się specjalizować i w związku z tym, jakie zagadnienia chcą bardziej zgłębić.

Więcej praktyki

Na drugim stopniu Wydział Architektury oferuje cztery kierunki – architekturę (a na niej specjalności: architektura i urbanistyka oraz architektura i ochrona zabytków) i architekturę w języku angielskim (ze specjalnością architecture and urban planning) oraz gospodarkę przestrzenną i ten sam kierunek w języku angielskim.

Wydział ArchitekturyJedną z najważniejszych zmian w programach tych studiów będzie wprowadzenie zdecydowanie większej liczby zajęć praktycznych – warsztatowych. W przypadku niektórych specjalności zwiększy się ona nawet dwukrotnie.

– Pozwoli nam to na poświęcać więcej czasu na rozwijanie projektów realizowanych ze studentami, na pogłębiony research i analizy będące podstawą lepszych rozwiązań, wprowadzenie metodyki learning by doing i research by design, czy w końcu na zapraszanie specjalistów z zewnątrz, np.: architektów praktykujących zawód, konstruktorów i projektantów instalacji – opowiada dr Komarzyńska-Świeściak.

W przypadku architektury i urbanistyki studenci będą mogli tworzyć własny program studiów zgodny z ich zainteresowaniami i aspiracjami zawodowymi. W siatce ich studiów znajdzie się bowiem 315 godzin kursów podstawowych (a w tym m.in. teoria i historia architektury, teoria i historia urbanistyki XIX i XX w. czy etyka zawodu i prawo w procesie inwestycyjnym) oraz aż 585 godz. kursów wybieralnych oferowanych w ramach bloku Projektowania Architektonicznego (A1). W toku studiów będą więc mieli szansę wybierać spośród 26 propozycji przedmiotów projektowych – będą to m.in. futurystyczna architektura mieszkaniowa, projektowanie architektury nieobecności czy architektura habitualna (ostateczna liczba oferowanych kursów będzie uzależniona od liczby przyjętych studentów).

 – Na drugim stopniu studiów większość naszych studentów ma już pewien pomysł na siebie. Wiedzą, w jakim kierunku chcieliby się rozwijać i w jakiej pracy w przyszłości się widzą. Chcemy im więc pomóc w doskonaleniu się na tej obranej drodze – wyjaśnia dr Komarzyńska-Świeściak.

„Recykling” przestrzeni

wydział architekturyW programie architektury i ochrony zabytków postawiono z kolei nacisk na przedmioty, które pozwolą absolwentom przygotować się do „recyklingu” przestrzeni miejskich i budowli istniejących.

- Budownictwo pozostawia potężny ślad węglowy i rokrocznie generuje w naszym kraju dziesiątą część odpadów, stajemy więc przed koniecznością włączenia go do systemu gospodarki o obiegu zamkniętym – tłumaczy dr hab. inż. arch. Agnieszka Tomaszewicz. - Przyszłość architektury tkwi więc w odzyskiwaniu, przekształcaniu i adaptacji istniejących zasobów do nowych funkcji.

W programie specjalności architektura i ochrona zabytków wprowadzono też zupełnie nowy format kursów projektowych – projektowanie zintegrowane urbanistyczno-architektoniczne, które zastąpi dotychczasowe pojedyncze, rozproszone kursy dotyczące wybranych aspektów działalności architektów.

Nowe studia projektowe (165 godz. w pierwszym i drugim semestrze) pozwolą studentom skupić się na kompleksowym rozwiązaniu powierzonych im zadań w różnych skalach (począwszy od koncepcji urbanistycznych, a skończywszy na detalach i elementach konstrukcyjnych) we współpracy z interdyscyplinarnymi zespołami specjalistów (architekci, konstruktorzy, konserwatorzy, projektanci zieleni, instalatorzy).

Baner rekrutacyjny

- W każdym semestrze studenci będą pracować nad wybranym przez siebie zagadnieniem, dotyczącym: budowli o złożonych funkcjach wpisanych w zastaną strukturę przestrzenną miasta (w pierwszym semestrze) oraz modernizacji, adaptacji i rozbudowy zespołów zabudowy, które utraciły swoje dotychczasowe funkcje (w drugim semestrze) – opowiada dr hab. Tomaszewicz.

Studenci będą się zatem uczyć m.in. projektowania hybrydowych budynków usługowych, usługowo-mieszkaniowych i służby zdrowia (w tym również szpitali tymczasowych, które po ustaniu powodów, dla których je stworzono, mogą otrzymać inne funkcje, a także projektowania nowych zespołów mieszkalno-usługowych (w historycznych kompleksach poszpitalnych i poprzemysłowych), regeneracji zabytkowych kompleksów zabudowy przemysłowej oraz rewaloryzacji i adaptacji dawnych zespołów zamkowych i dworskich.

Wszechstronna wiedza i prognozowanie

Nowe rozdanieNatomiast w przypadku gospodarki przestrzennej naukowcy tworzący program studiów chcieli zwrócić uwagę na to, że współczesne systemy osadnicze, miasta i regiony bardziej niż kiedykolwiek muszą być odporne na różnorodne wstrząsy i skrajne napięcia. – Do zarządzania rozwojem potrzebni są więc specjaliści z wszechstronną wiedzą, umiejętnościami syntetyzowania dużych ilości informacji, prognozowania, kreatywnego szukania rozwiązań i podejmowania optymalnych decyzji w sytuacji konfliktu interesów – podkreśla dr hab. inż. arch. Tomasz Ossowicz.

Dlatego program kierunku będzie opierał się o pięć nurtów: planowanie dla klimatu jako odpowiedź na zagrożenia cywilizacyjne, transformacja urbanistyczna – w związku ze zmieniającymi się oczekiwaniami mieszkańców i wyzwaniami współczesności, planowanie partycypacyjne w odpowiedzi na rosnące aspiracje do uczestniczenia w kreowaniu miejsca do życia, technologie cyfrowe – ze względu na wzrastającą złożoność i wirtualizację rzeczywistości oraz urbanistyka operacyjna jako odpowiedź na potrzebę skutecznego urzeczywistniania wizji, zamierzeń, planów i koncepcji dotyczących kreowania przestrzeni.

Także w przypadku tego kierunku studenci mogą zrealizować dowolny wybrany zestaw kursów z każdego nurtu. I tutaj również duże znaczenie będzie miało zdobywanie wiedzy praktycznej – studenci będą uczyć się rozwiązywania konkretnych problemów planistycznych.

Poznaj wydział!

Pracownicy i studenci Wydziału Architektury przygotowali broszury informacyjne i różnorodne materiały promujące nowe programy studiów. Można je znaleźć m.in. w wydarzeniu na Facebooku Nowe Rozdanie // studia magisterskie. Prezentują tam także absolwentów wydziału, pokazując, czym zajmują się zawodowo, oraz pokazują sam wydział – od luźniejszej strony. Tutaj można obejrzeć nagrania.

18 stycznia organizowane jest też otwarte spotkanie online prezentujące m.in. ofertę programową poszczególnych kierunków na wydziale.

Lucyna Róg

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję