TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 14.01.2021 Kategoria: Wydział Architektury, życie uczelni
Więcej zajęć warsztatowych, szereg kursów wybieralnych i bardziej interdyscyplinarne podejście w realizowaniu tematów – takie zmiany wprowadza w swoich programach studiów Wydział Architektury. Z nowego trybu skorzystają już od najbliższego semestru rekrutujący się właśnie przyszli studenci II stopnia.
Część zmian wynika z ministerialnego rozporządzenia, które w lipcu ubiegłego roku wprowadziło nowe standardy kształcenia architektów. Wydział Architektury postanowił jednak skorzystać z okazji i poważniej odświeżyć programy swoich kierunków.
– I to nie tylko architektury, ale także gospodarki przestrzennej, której nowe rozporządzenie nie objęło – dodaje dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak, pełnomocnik dziekana Wydziału Architektury ds. promocji. – Pomyśleliśmy, że to dobry moment, by przyjrzeć się programom i zmodyfikować je tak, by bardziej odpowiadały potrzebom studentów na I i II stopniu studiów. Dzięki zmianom studia u nas będą bardziej zindywidualizowane i interdyscyplinarne. Studenci, zwłaszcza na studiach magisterskich, będą wybierali, w jakim kierunku chcą się specjalizować i w związku z tym, jakie zagadnienia chcą bardziej zgłębić.
Na drugim stopniu Wydział Architektury oferuje cztery kierunki – architekturę (a na niej specjalności: architektura i urbanistyka oraz architektura i ochrona zabytków) i architekturę w języku angielskim (ze specjalnością architecture and urban planning) oraz gospodarkę przestrzenną i ten sam kierunek w języku angielskim.
Jedną z najważniejszych zmian w programach tych studiów będzie wprowadzenie zdecydowanie większej liczby zajęć praktycznych – warsztatowych. W przypadku niektórych specjalności zwiększy się ona nawet dwukrotnie.
– Pozwoli nam to na poświęcać więcej czasu na rozwijanie projektów realizowanych ze studentami, na pogłębiony research i analizy będące podstawą lepszych rozwiązań, wprowadzenie metodyki learning by doing i research by design, czy w końcu na zapraszanie specjalistów z zewnątrz, np.: architektów praktykujących zawód, konstruktorów i projektantów instalacji – opowiada dr Komarzyńska-Świeściak.
W przypadku architektury i urbanistyki studenci będą mogli tworzyć własny program studiów zgodny z ich zainteresowaniami i aspiracjami zawodowymi. W siatce ich studiów znajdzie się bowiem 315 godzin kursów podstawowych (a w tym m.in. teoria i historia architektury, teoria i historia urbanistyki XIX i XX w. czy etyka zawodu i prawo w procesie inwestycyjnym) oraz aż 585 godz. kursów wybieralnych oferowanych w ramach bloku Projektowania Architektonicznego (A1). W toku studiów będą więc mieli szansę wybierać spośród 26 propozycji przedmiotów projektowych – będą to m.in. futurystyczna architektura mieszkaniowa, projektowanie architektury nieobecności czy architektura habitualna (ostateczna liczba oferowanych kursów będzie uzależniona od liczby przyjętych studentów).
– Na drugim stopniu studiów większość naszych studentów ma już pewien pomysł na siebie. Wiedzą, w jakim kierunku chcieliby się rozwijać i w jakiej pracy w przyszłości się widzą. Chcemy im więc pomóc w doskonaleniu się na tej obranej drodze – wyjaśnia dr Komarzyńska-Świeściak.
W programie architektury i ochrony zabytków postawiono z kolei nacisk na przedmioty, które pozwolą absolwentom przygotować się do „recyklingu” przestrzeni miejskich i budowli istniejących.
- Budownictwo pozostawia potężny ślad węglowy i rokrocznie generuje w naszym kraju dziesiątą część odpadów, stajemy więc przed koniecznością włączenia go do systemu gospodarki o obiegu zamkniętym – tłumaczy dr hab. inż. arch. Agnieszka Tomaszewicz. - Przyszłość architektury tkwi więc w odzyskiwaniu, przekształcaniu i adaptacji istniejących zasobów do nowych funkcji.
W programie specjalności architektura i ochrona zabytków wprowadzono też zupełnie nowy format kursów projektowych – projektowanie zintegrowane urbanistyczno-architektoniczne, które zastąpi dotychczasowe pojedyncze, rozproszone kursy dotyczące wybranych aspektów działalności architektów.
Nowe studia projektowe (165 godz. w pierwszym i drugim semestrze) pozwolą studentom skupić się na kompleksowym rozwiązaniu powierzonych im zadań w różnych skalach (począwszy od koncepcji urbanistycznych, a skończywszy na detalach i elementach konstrukcyjnych) we współpracy z interdyscyplinarnymi zespołami specjalistów (architekci, konstruktorzy, konserwatorzy, projektanci zieleni, instalatorzy).
- W każdym semestrze studenci będą pracować nad wybranym przez siebie zagadnieniem, dotyczącym: budowli o złożonych funkcjach wpisanych w zastaną strukturę przestrzenną miasta (w pierwszym semestrze) oraz modernizacji, adaptacji i rozbudowy zespołów zabudowy, które utraciły swoje dotychczasowe funkcje (w drugim semestrze) – opowiada dr hab. Tomaszewicz.
Studenci będą się zatem uczyć m.in. projektowania hybrydowych budynków usługowych, usługowo-mieszkaniowych i służby zdrowia (w tym również szpitali tymczasowych, które po ustaniu powodów, dla których je stworzono, mogą otrzymać inne funkcje, a także projektowania nowych zespołów mieszkalno-usługowych (w historycznych kompleksach poszpitalnych i poprzemysłowych), regeneracji zabytkowych kompleksów zabudowy przemysłowej oraz rewaloryzacji i adaptacji dawnych zespołów zamkowych i dworskich.
Natomiast w przypadku gospodarki przestrzennej naukowcy tworzący program studiów chcieli zwrócić uwagę na to, że współczesne systemy osadnicze, miasta i regiony bardziej niż kiedykolwiek muszą być odporne na różnorodne wstrząsy i skrajne napięcia. – Do zarządzania rozwojem potrzebni są więc specjaliści z wszechstronną wiedzą, umiejętnościami syntetyzowania dużych ilości informacji, prognozowania, kreatywnego szukania rozwiązań i podejmowania optymalnych decyzji w sytuacji konfliktu interesów – podkreśla dr hab. inż. arch. Tomasz Ossowicz.
Dlatego program kierunku będzie opierał się o pięć nurtów: planowanie dla klimatu jako odpowiedź na zagrożenia cywilizacyjne, transformacja urbanistyczna – w związku ze zmieniającymi się oczekiwaniami mieszkańców i wyzwaniami współczesności, planowanie partycypacyjne w odpowiedzi na rosnące aspiracje do uczestniczenia w kreowaniu miejsca do życia, technologie cyfrowe – ze względu na wzrastającą złożoność i wirtualizację rzeczywistości oraz urbanistyka operacyjna jako odpowiedź na potrzebę skutecznego urzeczywistniania wizji, zamierzeń, planów i koncepcji dotyczących kreowania przestrzeni.
Także w przypadku tego kierunku studenci mogą zrealizować dowolny wybrany zestaw kursów z każdego nurtu. I tutaj również duże znaczenie będzie miało zdobywanie wiedzy praktycznej – studenci będą uczyć się rozwiązywania konkretnych problemów planistycznych.
Pracownicy i studenci Wydziału Architektury przygotowali broszury informacyjne i różnorodne materiały promujące nowe programy studiów. Można je znaleźć m.in. w wydarzeniu na Facebooku Nowe Rozdanie // studia magisterskie. Prezentują tam także absolwentów wydziału, pokazując, czym zajmują się zawodowo, oraz pokazują sam wydział – od luźniejszej strony. Tutaj można obejrzeć nagrania.
18 stycznia organizowane jest też otwarte spotkanie online prezentujące m.in. ofertę programową poszczególnych kierunków na wydziale.
Lucyna Róg
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »