TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 05.09.2022 Kategoria: aktywność studencka, Wydział Architektury
Łączy funkcję stołu, przestrzeni do przechowywania oraz leżanki, w której można się wyciszyć i odciąć od nadmiaru bodźców. Powstała jako wyposażenie klasy matematycznej we wrocławskim Zespole Szkół nr 6. Mebel zaprojektowali i wykonali studenci i studentki Wydziału Architektury PWr.
Meblościanka, która na początku roku szkolnego stanęła w szkole na Nowym Dworze, została zbudowana podczas międzynarodowych warsztatów architektonicznych.
Mebel powstał jako kontynuacja konkursu na projekt klasy matematycznej, zainicjowanego przez Natalię Ratajczak-Szponik i Agnieszkę Marek-Kwocz z Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością PWr.
Konkurs wygrały Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara, studentki Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. W kolejnym etapie, razem z całym zespołem zaprojektowały multifunkcjonalny mebel.
Zespół studentów, którzy projektowali i budowali mebel dla ZS nr 6, stworzyli: Emilia Studnicka (liderka zespołu), Julia Pogoda, Chiara Solbiati, Aleksandra Szczębara, Agnieszka Sieczek, Aleksandra Ciżek i Wiktor Sawoch.
W projekcie meblościanki naszym studentkom udało się uwzględnić wiele sugestii przyszłych użytkowników – nauczycieli i uczniów.
Są w niej więc szafki do przechowywania, otwarte półki na bryły geometryczne, stolik, przy którym można zjeść drugie śniadanie czy wyciszona korkiem leżanka, gdzie można odciąć się od hałasu. Dodatkowo we wnętrzu ukryto kilka siedzisk z tektury, mogących służyć za niewielki system ekspozycyjny.
Uczniowie ZS nr 6 już mogli wypróbować mebel: – Ta leżanka to świetny pomysł! Jest tu ciszej niż w klasie, można trochę odetchnąć – mówiły Wiktoria i Ewa z klasy II LA.
Ich kolega, Antonii zainaugurował działalność kącika kuchennego, gdzie podczas prezentacji mebla serwowane było ciasto. – Bardzo fajne, pełne ukrytych możliwości miejsce. Na pewno będziemy z niego korzystać – cieszył się.
Autorkom projektu mebla i jego konstruktorom dziękowała Marzanna Nowacka-Duda, dyrektor szkoły: – Jesteście impulsem do zmiany. Otwieracie nas na nowe i nieoczywiste rozwiązania. Jesteśmy wam bardzo wdzięczni.
Julia i Aleksandra brały udział w pracach projektowych i wykonawczych mebla.
– To naturalna kontynuacja moich zainteresowań, które obejmują projekty dla osób ze specjalnymi potrzebami, w tym ze spektrum autyzmu – tłumaczyła Julia. - Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w całości procesu: od rozmów z uczniami, poprzez tworzenie projektu, po cięcie sklejki i wkręcanie śrubek.
Uważny obserwator odnajdzie w meblościance odwzorowanie jednego z najpopularniejszych matematycznych motywów – spirali Fibonacciego.
- Zależało nam na nawiązaniu matematycznym przy tym projekcie, by mebel wpisywał się w charakter pracowni, w której stanął – wyjaśnia dr inż. arch. Jarzy Łątka, opiekun grupy i organizator sierpniowych warsztatów Protolab, podczas których powstała meblościanka.
Szkoła stara się obecnie o fundusze umożliwiające realizację pozostałej części projektu klasy.
– Zależy nam, by jeszcze bardziej odejść od typowych rozwiązań architektonicznych. Dzieci i młodzież liczą, że przestrzeń pracowni będzie jeszcze bardziej przyjazna i odpowiadająca im potrzebom – opowiada Magdalena Marczuk, nauczycielka matematyki.
kkk
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »